Național

MOZAIC ȘTIRI NAȚIONALE: Iohannis, premiat în Geremania

Ziarul de Vrancea
4 iun 2022 864 vizualizări

Președintelui român i-a fost decernat sâmbătă la Hof, Premiul European Carol al IV-lea al Asociației Germanilor Sudeți

Președintelui Klaus Iohannis i-a fost decernat sâmbătă, în cadrul unei ceremonii organizate la Hof, în Republica Federală Germania, Premiul European Carol al IV-lea al Asociației Germanilor Sudeți pentru anul 2020, ca o recunoaștere a meritelor sale în ceea ce privește înțelegerea și cooperarea dintre popoarele și țările Europei Centrale. „Președintelui României, Klaus Iohannis, i se va decerna sâmbătă, 4 iunie 2022, Premiul European Carol al IV-lea al Asociației Germanilor Sudeți pentru anul 2020. Ceremonia va avea loc la Hof, în Republica Federală Germania. Asociația Germanilor Sudeți a decis în anul 2020 să acorde acest premiu Președintelui Klaus Iohannis, ca o recunoaștere a meritelor sale în ceea ce privește înțelegerea și cooperarea dintre popoarele și țările Europei Centrale. În contextul pandemiei, ceremonia nu a putut fi organizată, fiind reprogramată pentru 4 iunie 2022, dată la care se sărbătorește și Ziua Germanilor Sudeți”, a anunțat vineri Administrația Prezidențială. Premiul poartă numele lui Carol al IV-lea, împărat german și rege al Boemiei (1316-1378), și are, conform organizatorilor, scopul de „a încuraja o ordine justă a popoarelor și statelor din Europa Centrală”. Este acordat anual personalităților și organizațiilor din viața politică, religioasă sau cea economică, cu merite deosebite în favoarea înțelegerii și cooperării popoarelor și statelor Europei Centrale.

OPINIE - Pe cine ajută ruperea USR? Iată marele pericol din 2024!

Marele câștigător al rupturii USR - REPER va fi PNL. Partidele conduse de Cătălin Drulă și Dacian Cioloș își vor mânca reciproc voturile, în timp ce liberalii vor rămâne principala forță a dreptei. Iar un PSD rămas în zona lui 35% ar mai fi singura condiție pentru ca relația de dependență dintre PSD și PNL să se întrupeze într-o nouă guvernare comună 2024-2028, cu USR izolat în opoziție alături de AUR (la fel ca azi) și cu REPER la limita dintre supraviețuire și irelevanță.

Divorțul dintre Cioloș și USR va fi și un test al adevărul politic. Vom afla, în sfârșit, câte susținere populară are Dacian Cioloș în mod direct. La alegerile parlamentare din 2016, Cioloș n-a candidat pe listele PNL, dar a fost propunerea de premier a partidului fluturată în campania electorală. Nu vom ști niciodată câte procente ar fi obținut PNL fără poza lui Cioloș. La alegerile europarlamentare din 2019, Cioloș și-a dus partidul (PLUS) într-o alianță cu USR. Nu vom ști niciodată cât ar fi obținut PLUS candidând separat. Ar fi trecut pragul electoral de 5%? La alegerile parlamentare din 2020, PLUS a candidat din nou pe o listă comună cu USR. Întrebarea rămâne: ar fi trecut PLUS pragul electoral? În 2024, în cazul în care REPER va candida separat, vom afla răspunsul: cât a însemnat Dacian Cioloș pentru USR? Și cât înseamnă pentru români. 

În realitate, dincolo de vorbele frumoase, relația dintre USR și Dacian Cioloș a fost o căsătorie din interes politic. Dan Barna a oferit foarte multe locuri eligibile la negocierile cu PLUS pentru a fi sigur că, în final, USR obține peste 10%, pragul atins de Nicușor Dan în 2016 cu un partid format de la zero. De cealaltă parte, Dacian Cioloș avea tot interesul să meargă în alianță cu USR pentru a fi sigur că partidul său intră în Parlamentul European și în Parlamentul României. Dacian Cioloș a profitat de slăbiciunea lui Barna și a luat pielea de pe el la negocieri. Totuși, Cioloș ar trebui să se întrebe: de ce în noul proiect l-au urmat doar patru apropiați din Parlamentul European și, probabil, vor mai fi încă patru-cinci din Parlamentul național? În condițiile în care a propulsat aproape 20 de parlamentari în legislativ. Dacă toți i-ar fi fost loiali lui Dacian Cioloș, PLUS ar fi avut astăzi grupuri separate și în Senat, și în Camera Deputaților.

Ridicolă și reacția teamBarna (rebotezată teamDrulă) la demisia lui Cioloș. Cu toate păcatele sale, Dacian Cioloș rămâne unul dintre puținii politicieni români cu influență la Bruxelles. Valul de bucurie te-ar fi făcut să crezi că USR e la 40% și nu se împiedică de plecarea unui membru obscur. În realitate, USR a coborât sub 10%, deși, ca principală forță de opoziție la un guvern format din partidele care au condus România în ultimii 30 de ani, USR ar fi trebuit să urce de la lună la lună în preferințele românilor. Pentru un partid de opoziție, facturile la energie, prețul carburantului, inflația, ratele la bănci, pe scurt, traiul tot mai greu, ar fi fost un cadou nesperat. Paradoxal, tot USR decontează în sondaje, iar PSD și PNL par neatinse de erodarea guvernării.

USR trece prin cel mai greu moment din scurta sa viață politică. Spre deosebire de anii trecuți, când se afla tot în opoziție, USR nu mai are perspectiva guvernării. PSD, PNL și UDMR vor face tot posibilul să rămână în aceeași formulă și din 2024 încolo. Încă o legislatură în opoziție va condamna USR mai întâi la irelevanță, apoi la dispariție. Indiferent dacă va obține la următoarele alegeri 10-12-15-17%, tot va fi prea puțin dacă partidul va rata guvernarea. USR are două opțiuni: fie ajunge la putere în 2024, fie dispare de pe scena politică. Dar cum să ajungă la putere dacă partidul e măcinat de conflicte interne nesfârșite, de orgolii cel puțin duble față de scorul electoral și de glumițe infantile în loc de soluții?

În egală măsură, „teamCioloș„ și „teamDrulă” vor fi groparii valului reformist peste doi ani. Cu un USR subnutrit și un REPER invizibil, confruntarea din 2024 va fi între mastodontul PSD-PNL-UDMR și curentul naționalist-populist. Bun venit în anul 2000! (Sebastian ZACHMANN – News.ro)

Planuri de vacanță? Atenție: călătoriile în această vară vor fi un coșmar

Imaginați-vă această situație: în sfârșit, a venit vacanța la care visai încă de la începutul anului 2020, înainte de pandemie. Bagajele sunt gata făcute, ai timp suficient să ajungi la aeroport, doar că odată ajuns acolo, găsești cozi atât de lungi, încât pur și simplu pierzi zborul mult dorit.

Asta li s-a întâmplat săptămâna trecută călătorilor - peste 1.000 de persoane - de pe aeroportul din Dublin. Situația a fost atât de haotică, încât guvernul l-a convocat pe directorul general al aeroportului pentru a veni cu un plan pentru restul verii, iar compania s-a angajat să plătească cheltuiala în plus a pasagerilor care au pierdut zborurile. Dar din păcate, nu este vorba doar de Dublin. Operatorul aerian olandez KLM a încetat să mai vândă bilete timp de patru zile săptămâna trecută, ca urmare a haosului care a intervenit, pe parcursul lunilor aprilie și mai, la baza sa, aeroportul Schiphol din Amsterdam. KLM a oferit pasagerilor posibilitatea de a face o nouă rezervare, ca alternativă pentru a evita cozile lungi de la aeroport, relatează CNN.

Între timp, aeroporturile din Marea Britanie, inclusiv Manchester, Heathrow și Gatwick, sunt subiect zilnic pentru titlurile ziarelor din cauza cozilor care se întind uneori chiar și în afara clădirilor, din cauza bagajelor dispărute și a sutelor de zboruri anulate în special de British Airways, EasyJet și Tui.

Directorul general al Ryanair, Michael O'Leary, a declarat săptămâna aceasta la postul de televiziune ITV că Marea Britanie ar trebui „să aducă armata” pentru a ajuta la diminuarea haosului.

Situația se extinde și dincolo de ocean. Zborurile din SUA sunt și ele grav afectate. Delta Air Lines a anulat peste 500 de curse în weekendul aglomerat de Memorial Day, în timp ce American Airlines a anulat peste 100 de zboruri numai în ziua de luni. Între timp, Delta a promis că va renunța la 100 de curse pe zi în această vară pentru a „minimiza întreruperile”, în timp ce compania JetBlue își reduce programul de zbor cu 10 la sută, iar Alaska Airlines cu 2 la sută.

Perspective sumbre la orizont

Călătoriile, vara, sunt întotdeauna o provocare, dar călătoriile din acest an trec deja la un alt nivel. Experții spun că este o furtună perfectă: brusc, toți vrem să călătorim, dar companiile aeriene și aeroporturile au concediat personal în timpul pandemiei și acum se luptă să recruteze înlocuitori. Mai simplu spus: pur și simplu nu se pot descurca cu atâția călători dintr-odată.

Desigur, experții au avertizat de ceva timp în legătură cu această situație, dar acum cred că lucrurile se vor înrăutăți. Americanii, de pildă, sunt sfătuiți să nu călătorească în Europa în luna august, pentru că va urma „o vară nebună”.

Prețurile la benzină sunt în continuare ridicate, există o cerere record care solicită întregul sistem, iar companiile aeriene se confruntă cu o criză de personal, inclusiv de piloți, pentru că au fost preocupate, mai ales în ultimii doi ani, să-și reducă tot timpul costurile și au făcut concedieri. La fel și aeroporturile, astfel că principala cauză care provoacă perturbările este lipsa de personal.

În apărarea lor, companiile aeriene spun că au fost luate prea din scurt, că nu au fost anunțate cu suficient timp înainte în legătură cu reluarea călătoriilor. Pe de altă parte, ține și de managementul fiecărei companii în parte. Unele au reușit să se descurce și lucrurile merg bine, în timp ce altele se confruntă cu un dezastru total, arată un specialist citat de CNN.

Iar atingerea unor niveluri adecvate de personal va fi imposibilă, dacă aeroporturile și companiile aeriene nu vor veni cu oferte salariale mai bune, avertizează experții. Angajații de la check-in sunt plătiți uneori mai puțin decât vânzătorii de la supermarket.

Ceea ce este sigur este că nu s-a atins încă vârful călătoriilor și nu există soluții pe termen scurt pentru lipsa de personal. Iar în această situație, companiile aeriene nu au altă soluție decât să anuleze zboruri, așa că se creează un cerc vicios.

Două bătăi de cap suplimentare: Brexitul și „Carmaggedon”-ul

Pentru cei care călătoresc în UE din afara blocului comunitar, mai există o problemă: Brexit. În timp ce călătorii britanici se bucurau de libertatea de circulație în UE, puteau călători oriunde și oricând doreau în cadrul comunității europene, după Brexit, ei sunt tratați la fel ca alte persoane care sosesc din afara UE. Asta înseamnă că atât la sosire, cât și la plecare trebuie să le fie ștampilat pașaportul. Se stă la coadă la controlul pașapoartelor chiar și câteva ore. Destinațiile populare în rândul turiștilor britanici deja simt diferența. Dar și reciproca e valabilă, pentru că și cei care încearcă să ajungă în Regatul Unit trebuie să se supună aceleiași proceduri.

Apoi, mai există o problemă. Dacă nu ați rezervat încă o mașină de închiriat la sosire, ar fi bine să vă regândiți călătoria. CNN vorbește despre un adevărat „carmageddon” (joc de cuvinte între „car” - cuvântul în engleză pentru „mașină” și „Armaggedon”): prețurile pentru închirierea unei mașini sunt foarte mari.

Pentru luna august, dacă rezervi cu două luni înainte, cea mai ieftină închiriere pentru o săptămână, în popularul oraș portughez Porto, este de 582 de dolari la o companie locală sau de 772 de dolari la o multinațională.

Un operator turistic pentru Italia a declarat pentru CNN că deja nu mai poate găsi mașini pentru rezervări în Sardinia în luna iunie.

CNN a verificat cel mai ieftin preț disponibil pentru o închiriere de două zile în acest weekend la diferite aeroporturi importante. Cel mai bun preț pe care l-a putut găsi a fost de 150 de dolari la Aeroportul Internațional din Los Angeles, 161 de dolari la Miami, 167 de dolari la Heathrow, 225 de dolari la Nisa, în sudul Franței, și 183 de dolari la Veneția, în Italia.

Situația este atât de gravă, încât specialiștii recomandă ca anul aceasta vacanțele să fie făcute aproape de casă, unde să vă puteți conduce propria mașină, sau dacă nu, să fie o vacanță mai statică, fără deplasări pe distanțe lungi, eventual folosind transportul în comun sau recurgând pur și simplu la mersul pe jos.

Și mai bine ar fi dacă vacanțele ar fi amânate pentru septembrie, octombrie sau noiembrie. Pentru că situația de la închirierea de mașini se extinde și la cazare. Hotelurile și cazarea prin Airbnb sunt deja rezervate.

Panică în largul mării

Croazierele au fost puternic afectate de pandemie la început, când numărul de cazuri la bordul navelor creștea vertiginos, făcându-le adevărate focare plutitoare.

Acum, chiar când oamenii sunt gata să se întoarcă la călătoriile pe apă, industria croazierelor este zguduită de aceleași probleme de personal ca și transportul aerian. Nici aici angajările nu se pot face de pe azi pe mâine, pentru că există o serie de certificări pe care trebuie să le primească membrii echipajului. Așa că unele curse sunt pur și simplu anulate, în timp ce în cazul altora sunt limitări de program sau de servicii disponibile.

Partea bună este că odată eliminate limitele de capacitate impuse de normele sanitare ale pandemiei, acum sunt mai multe locuri disponibile la bordul vaselor de croazieră, așa că și prețurile se vor calibra pe măsura ofertei.

Poliția de Frontieră: scade zilnic numărul de ucraineni care intră în România

Poliția de Frontieră anunță că 8.029 de cetățeni ucraineni au intrat vineri în România, în scădere cu 22,2 % față de ziua precedentă. „În data de 02.06.2022, în interval de 24 de ore, la nivel național, prin punctele de frontieră au intrat în România 90.059 de persoane, dintre care 8.029 de cetățeni ucraineni (în scădere cu 22,2% față de ziua precedentă). Pe la frontiera cu Ucraina au intrat în România 4.186 cetățeni ucraineni (în creștere cu 1,5 %), iar pe la cea cu Republica Moldova au intrat 1.024 cetățeni ucraineni (scădere cu 6,9%)”, a transmis vineri Poliția de Frontieră.

De la declanșarea acestei crize (24.02.2022), până la data de 02.06.2022, ora 24.00, la nivel național, au intrat în România 1.106.355 cetățeni ucraineni. De asemenea, începând cu data de 10 februarie 2022 (perioadă pre-conflict), au intrat în țara noastră 1.140.884 ucraineni.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.