Național

Un moment de inspiratie

Ziarul de Vrancea
17 apr 2006 1049 vizualizări
Militarii vrinceni povestesc unele din misiunile din Irak. Acestia au rezolvat pasnic un conflict intre englezi si irakieni, izbucnit in urma unui accident de circulatie.

în fiecare zi, pentru fiecare misiune, pregatirea este aceeasi. Si sperantele, la fel. Sa nu se intimple nimic, sa se intoarca oamenii la timp. Au trecut aproape trei luni si pina acum asa s-a intimplat. Chiar

daca au fost incidente, pregatirea a facut ca ele sa fie rezolvate. Uneori si flerul, pentru situatii mai neobisnuite necuprinse in SOP. "Eram in patrulare, pe cea mai importanta ruta din aria de operatii a

Batalionului 280 Infanterie, povesteste locotenentul Dorulet Bacanu, cind am primit ordin sa ne indreptam catre anumite coordonate".


Avantajul TAB-ului.


La locul indicat prin statie, mai multe masini stationate. Un accident. O masina apartinind unor contractori britanici si australieni fusese lovita de o alta apartinind politiei irakiene. Discutiile erau intre politisti si seful coloanei de masini apartinind contractorilor. Irakienii doreau sa le fie predat soferul "vinovat". "Cind am venit l-am gasit ascuns, de catre colegi, intr-un porbagaj, sub materiale si paturi". Pentru fluidizarea traficului, ca regula valabila in Irak, este obligatorie ca o masina dintr-o coloana in deplasare sa blocheze accesul din drumurile laterale. Acelasi lucru incercase si masina britanica. ina la aparitia patrulei romanesti situatia contractorilor devenise critica. Depasiti numeric, dar mai ales tehnic, britanicii erau inconjurati de politistii si militarii irakieni, care intre timp se nmultisera. "Practic, pina la venirea noastra, irakienii blocasera zona. Noi, am fortat intrarea in zona, povesteste plutonierul major Marinel Manole, unul dintre mecanicii conductori". Britanicilor li se cereau bani, dar mai ales sa-l predea pe soferul implicat in accident. "în conformitate cu ordinele si procedurile primite, spune locotenentul Bacanu, discutiile noastre, cu ambele tabere, s-au purtat de pe tehnica, la adapostul blindajului". Aparitia militarilor romani, pentru britanici, a fost adevarata salvare. "Efectiv s-au lipit de TAB-urile noastre, rugindu-ne, orice ar fi, sa nu-i lasam acolo." în scurt timp, din masinile irakienilor au aparut indivizi cu aruncatoare de grenade, cu loviturile puse, care le explicau romanilor,

prin intermediul interpretilor, ca nu e treaba lor, sa nu se bage. Oricit de porniti erau, prezenta transportoarelor romanesti, impunea respect. "Si mitralierele noastre de 14,5 mm., chiar daca erau tinute la 45°, isi aminteste caporalul Costel Patrascu, ochitor, ii faceau sa se gindeasca bine inainte de a actiona". Dupa inca o ora de discutii si mediere a aparut si patrula carabinierilor, singura mandatata a finaliza, intr-un mod sau altul, conflictul. Cu acordul acestora, dar si al TOC-ului romanesc masina avariata a fost tractata de militarii romani catre Camp Mittica.


De nevoie


Cu toate sfortarile britanicilor dupa aproximativ 15 kilometri au trebuit sa se opreasca. Masina avariata mergea pe trei roti. Cea de-a patra, lovita, fiind distrusa in urma impactului. "Am oprit, am ridicat-o pe

cricurile noastre si am reusit din improvizatii sa o facem functionala, spunea plutonierul Ciprian Hogea". în lipsa celor necesare, s-a improvizat. Cu sirme, cu saibe, ceva fiare. Important era sa se poata

pleca mai departe. Practic, a fost reconstruita roata. Dupa aproape o ora coloana si-a reluat drumul. De data aceasta nemaifiind necesara tractarea britanicilor. Cu cinci ore intirziere, misiunea a fost terminata. O situatie tensionata, care putea oricind sa degenereze, a fost rezolvata de militarii romani.

A fost pentru prima data cind ne-am confruntat cu un asemenea caz. Nicaieri, nefiind precedente, nu era stipulat modul de abordare. Pe undeva, respectul de care ne bucuram in zona, a temperat spiritele si a facut ca ceea ce se anunta periculos sa se rezolve pasnic.


Locotenent Marius Nitulescu, ofiter Relatii Publice


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.