Un moment de inspiratie
în fiecare zi, pentru fiecare misiune, pregatirea este aceeasi. Si sperantele, la fel. Sa nu se intimple nimic, sa se intoarca oamenii la timp. Au trecut aproape trei luni si pina acum asa s-a intimplat. Chiar
daca au fost incidente, pregatirea a facut ca ele sa fie rezolvate. Uneori si flerul, pentru situatii mai neobisnuite necuprinse in SOP. "Eram in patrulare, pe cea mai importanta ruta din aria de operatii a
Batalionului 280 Infanterie, povesteste locotenentul Dorulet Bacanu, cind am primit ordin sa ne indreptam catre anumite coordonate".
Avantajul TAB-ului.
La locul indicat prin statie, mai multe masini stationate. Un accident. O masina apartinind unor contractori britanici si australieni fusese lovita de o alta apartinind politiei irakiene. Discutiile erau intre politisti si seful coloanei de masini apartinind contractorilor. Irakienii doreau sa le fie predat soferul "vinovat". "Cind am venit l-am gasit ascuns, de catre colegi, intr-un porbagaj, sub materiale si paturi". Pentru fluidizarea traficului, ca regula valabila in Irak, este obligatorie ca o masina dintr-o coloana in deplasare sa blocheze accesul din drumurile laterale. Acelasi lucru incercase si masina britanica. ina la aparitia patrulei romanesti situatia contractorilor devenise critica. Depasiti numeric, dar mai ales tehnic, britanicii erau inconjurati de politistii si militarii irakieni, care intre timp se nmultisera. "Practic, pina la venirea noastra, irakienii blocasera zona. Noi, am fortat intrarea in zona, povesteste plutonierul major Marinel Manole, unul dintre mecanicii conductori". Britanicilor li se cereau bani, dar mai ales sa-l predea pe soferul implicat in accident. "în conformitate cu ordinele si procedurile primite, spune locotenentul Bacanu, discutiile noastre, cu ambele tabere, s-au purtat de pe tehnica, la adapostul blindajului". Aparitia militarilor romani, pentru britanici, a fost adevarata salvare. "Efectiv s-au lipit de TAB-urile noastre, rugindu-ne, orice ar fi, sa nu-i lasam acolo." în scurt timp, din masinile irakienilor au aparut indivizi cu aruncatoare de grenade, cu loviturile puse, care le explicau romanilor,
prin intermediul interpretilor, ca nu e treaba lor, sa nu se bage. Oricit de porniti erau, prezenta transportoarelor romanesti, impunea respect. "Si mitralierele noastre de 14,5 mm., chiar daca erau tinute la 45°, isi aminteste caporalul Costel Patrascu, ochitor, ii faceau sa se gindeasca bine inainte de a actiona". Dupa inca o ora de discutii si mediere a aparut si patrula carabinierilor, singura mandatata a finaliza, intr-un mod sau altul, conflictul. Cu acordul acestora, dar si al TOC-ului romanesc masina avariata a fost tractata de militarii romani catre Camp Mittica.
De nevoie
Cu toate sfortarile britanicilor dupa aproximativ 15 kilometri au trebuit sa se opreasca. Masina avariata mergea pe trei roti. Cea de-a patra, lovita, fiind distrusa in urma impactului. "Am oprit, am ridicat-o pe
cricurile noastre si am reusit din improvizatii sa o facem functionala, spunea plutonierul Ciprian Hogea". în lipsa celor necesare, s-a improvizat. Cu sirme, cu saibe, ceva fiare. Important era sa se poata
pleca mai departe. Practic, a fost reconstruita roata. Dupa aproape o ora coloana si-a reluat drumul. De data aceasta nemaifiind necesara tractarea britanicilor. Cu cinci ore intirziere, misiunea a fost terminata. O situatie tensionata, care putea oricind sa degenereze, a fost rezolvata de militarii romani.
A fost pentru prima data cind ne-am confruntat cu un asemenea caz. Nicaieri, nefiind precedente, nu era stipulat modul de abordare. Pe undeva, respectul de care ne bucuram in zona, a temperat spiritele si a facut ca ceea ce se anunta periculos sa se rezolve pasnic.
Locotenent Marius Nitulescu, ofiter Relatii Publice