Guvernul pune taxa pe autostrada
Guvernul a inceput procedurile de introducere a unei taxe pentru circulatia pe autostrada, in paralel cu sistemul existent al rovinietei, cu argumentul ca sumele alocate de la buget si din veniturile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale nu sint suficiente pentru intretinerea autostrazilor care vor fi construite cu finantare UE. Introducerea sistemului de taxare este propusa intr-un document discutat si aprobat, miercurea trecuta, de Guvern.
Romania are in prezent 320 kilometri de autostrada, iar in perioada urmatoare, prin Programul Operational Sectorial Transport (POS-T), ar urma sa fie cofinantate din Fondul de coeziune alti 373 kilometri de autostrada, respectiv sectiunile Nadlac-Arad, Arad-Timisoara, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orastie-Sibiu, Cernavoda-Constanta si varianta de ocolire a municipiului Constanta. Sectiunile Cernavoda-Constanta, Arad-Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta se afla in faza de lucrari, iar pentru tronsoanele Nadlac-Arad, Orastie-Sibiu, Timisoara-Lugoj si Lugoj-Deva au fost finalizate studiile de fezabilitate si sint in curs de finalizare documentatiile de licitatie, estimindu-se ca in 2011 vor fi semnate contractele de lucrari.
"Comisia Europeana a conditionat aprobarea proiectelor pentru constructia de autostrazi de luarea la nivel politic in Romania a unui angajament privind asigurarea sustenabilitatii constructiilor de autostrazi cofinantate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazi, atunci cind acestea vor fi date in folosinta", au declarat surse ministeriale, care citeaza din documentul aprobat de Guvern.
în prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe masina, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunarene, dar veniturile incasate din aceste surse si din amenzile pentru incalcarea normelor privind greutatile admise pe reteaua rutiera sint utilizate numai partial pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si operare a retelei rutiere, in particular pentru autostrazi.
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, in vara acestui an, ca utilizarea autostrazilor din Romania ar putea fi taxata, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care sa fie folositi pentru intretinerea acestor artere. El sustinea ca intretinerea autostrazilor reprezinta o cerinta a Uniunii Europene.