Forma finala a legilor Educatiei: ce se schimba in invatamint
In ultimele luni, legile Educatiei au stirnit unele dintre cele mai intense certuri in coalitie si pareau sa fie motivul destramarii acesteia. Doua variante ireconciliabile au fost negociate la singe: proiectul sefului comisiei pentru Educatie de la Cotroceni, Mircea Miclea, si Codul Educatiei, conceput de catre ministrul Ecaterina Andronescu. Proiectul Miclea consta in mai multe solutii radicale ce vizau schimbari majore ale sistemului, de la structura anului scolar la modul de functionare a universitatilor, in timp ce Codul Andronescu urmarea citeva estetizari ale sistemului deja existent. Amenintata cu demiterea de catre premier, Ecaterina Andronescu a cedat in fata solutiilor propuse de Miclea.
Legile Educatiei modifica bacul si promovarea in universitati
n invatamint obligatoriu de 11 ani (primele zece clase plus grupa pregatitoare)
n evaluarea din doi in doi ani a elevilor: in clasa a II-a, a IV-a, a VI-a si a VIII-a
n cont in valoare de 500 de euro pentru fiecare nou-nascut, banii urmind a fi folositi in scop educational la implinirea virstei de 14 ani
n restructurarea curriculei: doar 60% din ceea ce se va preda la clasa va avea aceeasi forma in toate scolile, 20% fiind lasata la decizia scolii, iar 20% la dispozitia profesorului
n bacalaureat structurat in doua etape: una in timpul celui de-al doilea semestru ce va consta in testarea competentelor de comunicare si a celor digitale si una la finalul clasei a XII-a in care elevii vor sustine examen scris la trei materii
n directorii de scoli- alesi prin concurs la nivelul unitatii de invatamint, cu obligatia de a se autosuspenda din functiile politice
n promovare universitara pe baza competentelor, si nu a vechimii
n interdictia ocuparii functiilor de conducere in cadrul aceleiasi catedre pentru rudele de grad I si II
n ierarhizarea programelor de studii si a universitatilor
n libertatea senatelor de a stabili modelul asumat de universitate: traditional sau corporatist
n pedepsirea abuzului de autonomie universitara prin taierea de fonduri, demiterea rectorului si desfiintarea institutiei