MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: Miliarde de planete de mărimea Pământului ar putea fi locuibile

5 nov 2013 478 vizualizări
Cea mai apropiată planetă pe care ar putea să existe viaţă gravitează în jurul unei stele vizibile cu ochiul liber, cred oamenii de ştiinţă

Miliarde de planete de mărimea Pământului, care gravitează în jurul unor stele asemănătoare cu Soarele din galaxia noastră, ar putea fi locuibile, au anunţat, luni, astronomii de la Universitatea Berkeley, California (SUA). O stea din cinci, asemănătoare cu Soarele din Calea Lactee - galaxia care numără aproximativ 55 de miliarde de stele -, este orbitată de o planetă cu dimensiuni apropiate de cele ale Terrei, situată nici prea aproape, nici prea departe de astrul său, ceea ce, teoretic, ar permite temperaturi favorabile formării apei, ceea ce le face prin urmare locuibile. În sprijinul acestor informaţii, oamenii de ştiinţă s-au bazat pe datele furnizate timp de trei ani de telescopul Kepler, în prezent scos din funcţiune. "Acest lucru înseamnă că, printre milioanele de stele pe care le vedem noaptea pe cer, cea mai apropiată stea cu o planetă ce gravitează în jurul său şi cu o masă comparabilă cu cea a Pământului în zona locuibilă, se află probabil la doar 12 ani-lumină (un an-lumină echivalează cu 9.461 miliarde de kilometri) şi este vizibilă cu ochiul liber", a precizat astronomul Erick Petigura, de la Universitatea Berkeley din California.

Peste 50 de ani vom afla dacă există viaţă pe aceste planete

Pe baza primilor trei ani de date strânse de telescopul Kepler, astronomii au detectat 3.538 de exoplanete potenţiale, dintre care 833 au fost confirmate. Dintre acestea, 647 sunt de dimensiuni comparabile cu cele ale Pământului, 104 se află într-o zonă care le permite să fie locuibile, iar zece par să aibă o structură telurică similar Terrei, a spus Jason Rowe, de la Institutul SETI, în timpul unei conferinţe de presă. Pe de altă parte, faptul că o planetă este de dimensiunea Terrei şi se află într-o zonă în care ar putea fi locuibilă nu o transformă neapărat într-un spaţiu propice vieţii, insistă oamenii de ştiinţă.
Săptămâna trecută, astronomii americani au anunţat descoperirea unei exoplanete, Kepler-78b, care, în ciuda dimensiunii şi structurii asemănătoare cu cele ale Pământului, nu poate fi locuită din cauza temperaturii prea ridicate, care are valori cuprinse între 1.500 - 3.000 de grade Celsius.
Misiunea Kepler, un proiect în valoare de 600 de milioane de dolari, a fost lansată în 2009, pentru a observa în mai puţin de patru ani peste 100.000 de stele asemănătoare cu Soarele şi situate în constelaţia Lebedei şi a Lirei, din Calea Lactee. Misiunea telescopului Kepler a fost prelungită în noiembrie 2012, după o primă misiune în timpul căreia s-a strâns o masă enormă de date, pe care astronomii le vor analiza în următorii doi ani.
"În cincizeci de ani, vom putea să observăm caracteristicile atmosferei acestor exoplanete, apoi obiectivul va fi captarea unor imagini de calitate de pe suprafaţa acestora, observarea topografiei şi căutarea semnelor de viaţă", conform lui Natalie Batalha, un astronom care face parte din echipa misiunii Kepler.

Indienii au trimis o rachetă low-cost spre Marte

Proiectul spaţial i-a costat pe asiatici doar 55 de milioane de euro

Racheta indiană care transportă o sondă ce va zbura spre Marte a decolat ieri din sudul Indiei, aşa cum era prevăzut, impulsionând astfel ambiţiile acestei ţări, care speră să devină prima naţiune din Asia ce va ajunge pe planeta roşie. "A decolat", a anunţat un comentator de la televiziunea publică, în momentul în care racheta, vopsită în roşu şi negru, s-a desprins de sol, la ora 09.08 GMT, de la baza spaţială Sriharikota din Golful Bengal.
Acest lansator de 350 de tone transportă o sondă de 1,3 tone care va avea nevoie de aproape un an pentru a ajunge pe Marte, aflată la o distanţă de 200 de milioane de kilometri de Terra.
India se ambiţionează să facă istorie în domeniul explorării interplanetare şi să devină prima ţară din Asia care va ajunge pe Marte. Misiunea a fost anunţată în urmă cu 15 luni de premierul Manmohan Singh, la puţin timp după eşecul unei misiuni chineze, după ce sonda rusă care transporta satelitul chinez Yinghuo-1 nu a reuşit să se înscrie pe orbita corectă spre Marte.

"Să nu o subestimaţi"

Concepută şi fabricată într-un timp record, şi cu un buget redus, sonda indiană este înzestrată cu senzori care vor avea misiunea de a detecta prezenţa metanului în atmosfera lui Marte, o prezenţă care ar acredita ipoteza existenţei unor forme de viaţă primitive pe această planetă care a prezentat în trecutul ei condiţii asemănătoare celor de pe Terra. Robotul Curiosity, lansat de NASA şi ajuns pe Marte în august 2012, nu a detectat metan - un gaz care este adeseori un semn al activităţilor biologice.
Un succes al misiunii indiene ar reprezenta un motiv de mare mândrie pentru această ţară de 1,2 miliarde de locuitori, care a reuşit, printr-o misiune spaţială în 2008, să dezvăluie prezenţa apei pe Lună. Misiunea ar reîntări reputaţia industrială şi tehnologică a Indiei, care produce cel mai ieftin automobil din lume şi s-a impus ca lider mondial al inovaţiei low-cost.
Misiunea marţiană, demarată în 2012, a costat doar 4,5 miliarde de rupii (55 milioane euro) şi a fost concepută potrivit "jugaad", un principiu teoretic indian care constă în a găsi cea mai ieftină soluţie posibilă.
Racheta care a lansat sonda Mars Orbiter, de culoare aurie şi de mărimea unui mic automobil, este prea puţin puternică pentru misiune. Inginerii de la Indian Space Research Organisation (ISRO) au avut ideea de a o face să orbiteze în jurul Terrei pentru o lună, pentru a o face să capete o viteză suficient de mare pentru a scăpa apoi de gravitaţia terestră. "Să nu o subestimaţi pentru că este o misiune ieftină şi pionieră", prevenea jurnalistul indian Pallava Bagla, specializat în articole ştiinţifice. "Există jugaad, există inovaţie şi toată lumea încearcă astăzi să conceapă misiuni cu costuri mici".

Asiaticii au făcut o pisică invizibilă

O pisică şi un peştişor de acvariu au "dispărut" în mod misterios cu ajutorul unei "pelerine a invizibilităţii" care a fost creată de o echipă de cercetători din China şi din Singapore.

Oamenii de ştiinţă asiatici au dezvăluit cu această ocazie mecanismele care produc iluzia optică aflată la baza "pelerinei invizibilităţii". Înregistrarea video cu animalele care "dispar" i-a şocat pe unii dintre utilizatorii de internet, însă oamenii de ştiinţă asiatici au dezvăluit "magia" din spatele acestui fenomen, prezentând dispozitivul pe care l-au creat şi explicând felul în care acesta funcţionează.
La începutul înregistrării, o pisică este prezentată în timp ce "dispare" în spatele în unui ecran realizat din tuburi, iar apoi un peştişor de acvariu pare că "dispare" la rândul său după o "pelerină" similară.
Cercetătorii de la Universitatea Zhejiang din China şi de la Universitatea Tehnologică Nanyang din Singapore au găsit o metodă prin care se folosesc de refracţia luminii pentru a face ca anumite obiecte şi fiinţe să devină "invizibile" în spatele unei "pelerine", care este de fapt o reţea hexagonală alcătuită din bucăţi de sticlă. Zheng Bin, cercetător la Universitatea Zhejiang, a declarat pentru China View că razele de lumină pe care oamenii pot să le vadă "ricoşează" pe obiecte înainte de a ajunge la ochii privitorului. "Am descoperit că, dacă putem să controlăm calea pe care o străbate lumina, vom putea să facem ca acele obiecte să devină invizibile", a spus cercetătorul chinez. În acest fel, savanţii asiatici au reuşit să facă razele de lumină să treacă pe lângă obiectul pe care doreau să îl "ascundă", dar să fie totuşi capabile să ajungă apoi la ochiul uman.

Cea mai sofisticată "pelerină" creată vreodată

Cercetătorii asiatici au realizat "pelerina" din sticlă, deoarece acest material este transparent şi nu are nevoie să fie impregnat cu o nanotehnologie costisitoare, întrucât ochiul uman nu este sensibil la acea întârziere de timp infimă înregistrată de razele de lumină. Chen Hongsheng, coordonatorul echipei de cercetători, a spus că efectul de invizibilitate se produce doar dacă obiectul este privit dintr-o anumită direcţie.
Savanţii asiatici au spus că intenţionează să îşi perfecţioneze dispozitivul pentru a-l face să devină şi mai eficient, prin adăugarea unor unghiuri noi de invizibilitate, dar şi mai uşor. Chiar şi aşa, dispozitivul creat de cercetătorii asiatici este deja mult mai sofisticat decât precedentele încercări ale oamenilor de ştiinţă, care funcţionau cu raze polarizate sau cu microunde, pe care ochiul uman nu poate să le distingă.
Ei speră că într-o bună zi tehnologia lor va putea fi utilizată pentru a se asigura că o serie de obiecte nu vor mai putea fi văzute din niciun unghi, iar această descoperire va genera o serie de aplicaţii importante în domenii precum securitate, supraveghere şi industria de divertisment.

Americanii de rand nu sunt de acord cu spionarea europenilor

Majoritatea americanilor (56%) consideră inacceptabilă spionarea telefoanelor liderilor ţărilor aliate, ca în cazul cancelarului german Angela Merkel, relevă un sondaj publicat luni. Potrivit Institutului Pew, democraţi, republicani şi persoane care nu afişează o culoare politică se opun, în egală măsură, acestei forme de supraveghere. Ancheta precizează că "57% dintre republicani, 53% dintre democraţi şi 56% (dintre persoanele chestionate) fără culoare politică sunt de părere că această practică este inacceptabilă". Invers, peste o treime (36%) dintre americani consideră acceptabilă interceptarea comunicaţiilor liderilor aliaţi, iar 9% nu ştiu ce să răspundă în acest sens. Sondajul a fost efectuat în perioada 31 octombrie-3 noiembrie, asupra unui număr de 1.002 adulţi. Aproximativ 22% dintre americani afirmă totodată că au urmărit îndeaproape dezvăluirile, publicate în presă, ale fostului consultant al Agenţiei americane pentru Securitate Naţională (NSA) Edward Snowden.
Potrivit unor documente NSA, Statele Unite ar fi ascultat telefonul cancelarului Angela Merkel timp de mai mulţi ani.

Mătuşa lui Kim Jong-un şi-a făcut operaţie estetică şi a fugit în SUA

Mătuşa tânărului lider al Coreei de Nord s-a refugiat în Statele Unite în anii '90, din Elveţia, unde se afla pentru a-şi supraveghea nepotul înscris la studii într-un pensionat din această ţară, scrie un ziar sud-coreean. Statele Unite i-au acordat azil politic lui Ko Yong-suk, despre care nu mai existau informaţii din 1998, scrie JoongAng Daily, care citează un fost oficial de rang înalt din cadrul serviciilor secrete şi un diplomat sud-coreean de la Berna în perioada respectivă. Ko Yong-suk, în prezent în vârstă de 56 de ani, şi soţul ei şi-au făcut operaţii estetice pentru a-şi ascunde identitatea. Cuplul este plasat sub protecţia autorităţilor americane, adaugă cotidianul.
Kim Jong-un, care i-a urmat tatălui său la conducerea Coreei de Nord în decembrie 2011, şi-a efectuat o parte din studii la un pensionat elveţian, în perioada 1996-2001. Mătuşa sa a fost însărcinată să îl supravegheze. Ko Yong-suk şi soţul ei au solicitat azil la ambasada americană, potrivit ziarului. "Statele Unite au evacuat cuplul fără ca măcar să ne informeze", a declarat fostul reprezentant al serviciilor de informaţii sud-coreene.
Ei au fost transferaţi iniţial către baza militară americană de la Frankfurt-am-Main, în Germania, de unde au fost transferaţi la bordul unui avion către Statele Unite.
Ko Yong-suk este cea mai tânără dintre surorile mamei lui Kim Jong-un, Ko Yong-hui, care a decedat în 2004 la vârsta de 51 de ani din cauza unui cancer de sân. Foarte puţini membri ai familiei liderului nord-coreean trăiesc în străinătate. O excepţie notabilă este Kim Jong-nam, fratele vitreg al lui Kim Jong-un, considerat pentru o perioadă de timp presupusul moştenitor al tatălui lor. Kim Jong-nam a căzut în dizgraţie după ce a încercat, în 2001, să pătrundă în secret pe teritoriul Japoniei pentru a vizita Disneyland. El trăieşte în prezent în exil la Macao, în China, împreună cu familia sa. Fiul său, Kim Han-sol, studiază, în prezent, la Paris.

Protest al gunoierilor din Madrid

Gunoierii din Madrid au aprins focuri de tabără şi petarde în timpul unui protest zgomotos luni într-una dintre pieţele principale ale capitalei spaniole, în timp ce se pregăteau să înceapă o grevă pe termen nelimitat, informează Associated Press. Sute de angajaşi la salubritate şi gunoieri ce lucrează în parcurile publice ale oraşului s-au adunat în piaţa Puerta del Sol în timpul serii. Ei au intrat în grevă la miezul nopţii la chemarea sindicatelor pentru a contesta concedierile planificate a peste 1.000 de angajaţi. Companiile municipale de curăţenie din Madrid, care au contracte de furnizare de servicii cu autorităţile orașului, au un personal de 6.000 de angajaţi. Sindicatele cer intervenţia consiliului municipal pentru a opri disponibilizările.

Vă plac autostrăzile din Germania? O să vă coste scump!

Şoferii străini care vor conduce pe autostrăzile din Germania ar putea fi obligaţi să plătească o taxă de până la 100 de euro pe an, de care rezidenţii germani ar fi în practică scutiţi, potrivit unui proiect al Ministerului Transporturilor de la Berlin. Proiectul prevede ca şoferii să lipească pe parbrizul maşinii o vignetă, dovada că au achitat taxa, în caz contrar urmând să fie amendaţi. Rezidenţii germani vor fi, de asemenea, obligaţi să cumpere vigneta, dar vor putea deduce costul acesteia din alte taxe pe care le achită pentru drumuri. Acest artificiu va permite Germaniei să se conformeze reglementărilor UE, care interzic discriminarea în funcţie de naţionalitate, şi îi permite cancelarului Angela Merkel să-şi respecte angajamentul electoral de a nu mări taxele.
Introducerea taxei pentru autostrăzi ar fi "o decizie politică" în cadrul negocierilor pentru formarea coaliţiei de guvernare, ca urmare a alegerilor parlamentare din septembrie, potrivit Ministerului Transporturilor.
Reţeaua de autostrăzi a Germaniei "s-a deteriorat semnificativ" în ultimii ani, arată unui studiu al Institutului German pentru Cercetare Economică.
Potrivit autoclubului german Adac, şoferii străini reprezintă doar 5% din traficul rutier din Germania.