La spanioli, nici autostrăzile nu mai "merg"
Criza economică îi determină pe spanioli să renunţe la autostrăzi, astfel că multe dintre ele sunt în pragul falimentului, relatează Agerpres. "Am solicitat redresarea judiciară deoarece nu mai putem face faţă rambursării datoriilor", a declarat José Antonio Lopez Casas, director general al societăţii Accesos de Madrid, care gestionează autostrăzile Radial 3 şi Radial 5. Pentru aceste două autostrăzi inaugurate în 2004 nota de plată este încărcată: 660 milioane de euro datorii către bănci 340 milioane de euro către constructori şi 400 milioane de euro pentru exproprieri.
Nu este vorba de un caz singular în Spania, a patra economie din zona euro. În luna mai, autostrada Madrid-Toledo a demarat procedura de redresare judiciară, urmată în luna septembrie de autostrăzile Radial 3, 4 şi 5, care servesc drept căi de acces către capitala Madrid, apoi de traseele Cartagena-Vera şi Ocana-La Roda.
"În Spania, aşa cum am avut o bulă imobiliară, am avut şi o altă bulă în infrastructuri, în special în sectorul rutier, unde am construit mii şi mii de kilometri de autostrăzi pe rute unde nu exista densitatea care să le justifice", a comentat Paco Segura, specialist în transporturi în cadrul asociaţiei Ecologistas en Accion. Această politică, foarte activă până la declanşarea crizei, a permis Spaniei să atingă mai multe recorduri: lider european în materie de kilometri de autostrăzi şi număr de aeroporturi comerciale cu caracter internaţional, numărul doi mondial în materie de kilometri de linii de tren de mare viteză.
Potrivit organizaţiei Ecologistas en Accion, autostrada Madrid-Toledo nu înregistrează decât 11% din traficul preconizat iniţial. "Acolo unde trebuia să avem 35.000 de vehicule e zi avem 10.000", a confirmat José Antonio Lopez Casas, care nu se aşteaptă la un ajutor din partea guvernului de la Madrid, implicat într-un efort de austeritate fără precedent.