"Ziua porţilor deschise" în sprijinul copiilor cu autism
Centrul de consiliere şi asistenţă pentru persoanele cu tulburări de spectru autist - Focşani din cadrul DGASPC Vrancea a găzduit miercuri evenimentul de promovare „Ziua porţilor deschise” din cadrul proiectului „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea şcolară şi socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului”. Întâlnirea a avut ca participanţi reprezentanţi ai serviciilor publice sociale şi educaţionale, profesionişti care lucrează cu copii cu Tulburări de Spectru Autist (TSA) – psihologi, psihopedagogi, cadre didactice, dar şi părinţi şi medici şi şi-a propus să faciliteze dezvoltarea unor relaţii inter-instituţionale pe plan local care să conducă la o mai bună integrare şcolară şi socială a copiilor cu autism. Necesitatea acestei întâlniri a apărut ca urmare a studiilor şi datelor statistice care indică o rată de şcolarizare foarte scăzută a copiilor cu autism şi factorii determinanţi pentru această situaţie. Proiectul a fost implementat de Fundaţia Romanian Angel Appeal, în parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center din Islanda şi cu Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din Bucureşti sector 4 şi din 9 judeţe ale ţării (Bacău, Botoşani, Brăila, Neamţ, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea). Proiectul „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea şcolară şi socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului” a demarat la 1 aprilie 2015, are o durată de implementare de 13 luni şi este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Şcoala nu-i integrează pe copii cu autism
Pentru cele zece judeţe incluse în proiect, date din anul şcolar 2012 – 2013 arată că, din totalul de 485 copii cu autism cu vârsta şcolară înregistraţi în cele zece Centre TSA din cadrul DGASPC, 412 copii (adică 85% dintre copiii înregistraţi) nu erau încadraţi în nicio formă de învăţământ. Cauzele şcolarizării scăzute a copiilor cu autism sunt multiple, aşa cum indică diferite studii (Gallup si D&D Research, 2011 – „Atitudinea pubicului faţă de autism”; Mareş G. şi Toth A., 2015 - Studiu privind discriminarea copiilor şi tinerilor cu autism, în special a celor de etnie romă în mediu şcolar, comunitate şi pe piaţa muncii, Toth A., 2016 - “Raport privind integrarea în şcoală a copiilor cu TSA”, Institutul de ştiinţe ale Educaţiei şi UNICEF, 2009 - „Situaţia copiilor cu cerinţe educative speciale incluşi în învăţământul de masă”). Acestea constau atât în slaba pregătire a copiilor pentru întâlnirea cu mediul şcolar – căci România are o infrastructură de intervenţii specializate aflată mult sub nevoi şi cerere –, dar şi în nivelul scăzut de pregătire a mediului şcolar privind integrarea elevilor cu autism. Aceste studii arată, de asemenea, lipsa unui curriculum adaptat şi dotarea necorespunzătoare a şcolilor, lipsa spaţiilor adaptate nevoilor copiilor cu autism, insuficiente resurse umane alocate acestor copii şi lipsa de pregătire specializată pentru cele deja existente, atitudini disciminatorii din partea cadrelor didactice şi a părinţilor copiilor tipici. (Dana LEPĂDATU)
În baza de date a serviciului de evaluare complexă din judeţul Vrancea sunt înregistraţi 224 de copii cu TSA. În centrul pentru copii cu TSA se lucrează cu 34 de copii, din care 19 copii integaţi în şcoală/grădiniţă (11 în învăţământul de masă şi opt în învăţământul special). Niciun copil integrat în şcoală nu beneficiază de însoţitor.