ENET vrea să bage pe gat consumatorilor facturi egale
Societatea de termoficare mai încearcă, pentru a cata oară, să explice Consiliului Local Focşani de ce a ajuns în groapă şi cum ar putea ieşi din ea, nu prin forţe proprii, dar cu ajutorul altora. SC ENET SA anunţă că intenţionează să propună CL o nouă modalitate de facturare a consumului la energie termică, astfel încat clienţii să plătească facturi cat de cat egale lunar. Se doreşte, astfel, “propunerea către consiliu a unei noi modalităţi de facturare utilizată experimental din 2013 pentru unele asociaţii care ar dori acest lucru, iar din 2014 pentru toată lumea, printr-o hotărare specifică”, se arată într-o informare a ENET depusă la mapa consilierilor municipali. “Acest nou sistem de facturare a energiei termice ar însemna emiterea facturii cu prezumat, în cotă egală lunar cu a 12-a parte din consumul anului precedent, începand cu luna aprilie şi reglarea diferenţelor, prin citiri la şase luni (cu plata ajutoarelor la consumul efectiv calculat al fiecărei luni de iarnă)”, se mai arată în informarea celor de la ENET. Reprezentanţii societăţii de termoficare susţin că această modalitate de facturare a consumului ar trebui să ajute populaţia, factura urmand a deveni mai uşor de suportat şi că “nu se vor mai acumula penalităţi”, după cum speră cei de la fabrica de căldură. În planul lor de revigorare a ENET, oficialii societăţii de termoficare vor să acorde servicii la preţ promoţional pentru consumatorii care sunt cu plata la zi a facturilor.
E caldă sau e rece?
Managerii ENET Focşani dau şi cateva explicaţii pentru situaţia dezastruoasă de la societatea de termoficare, dand vina pe guvernele Romaniei care nu au ajutat CET-urile prin ştergerea datoriilor istorice “aşa cum s-a procedat în cazul mineritului, CFR, Termoelectrica”, dar şi pe “promovarea agresivă a centralelor pe gaz, sprijinită pe resurse private străine importante”, sunt de părere şefii de la ENET. Managerii spun că parghiile lor de control asupra costurilor sunt minime, asta pentru a-şi acoperi ineficienţa în conducere. “Costurile asupra cărora se poate acţiona efectiv nu au efecte importante în total, ceea ce crează senzaţia de ineficienţă managerială”, spun cei de la ENET cu bătaie lungă spre stabilirea costurilor de producere a gigacaloriei. ENET Focşani avea la finele lui 2011, 188 de angajaţi, iar salariul brut a fost de 1.775 lei, echivalentul a 405 euro. ENET-ul a identificat şi măsuri pentru eficientizare: reabilitarea tehnologică, limitarea la minimum a cheltuielilor fixe, propunerea de modificare privind legislaţia în domeniu, asigurarea prin hotărare de Consiliu Local a includerii controlului la asociaţiile de proprietari/locatari ca activitate permanentă pentru Primăria Focşani sau realizarea controlului debranşărilor în municipiu. Cel mai probabil, noi discuţii despre situaţia de la ENET se vor purta azi, la şedinţa de CL. Există riscul ca de la 1 septembrie să rămanem din nou fără apa caldă, din cauza neplăţii la timp a restanţelor ENET către GDF Suez. (Iulia CREŢU)