Timp Liber

Sistemul de răcire al mașinii – funcții, componente și probleme frecvente

Ziarul de Vrancea
14 iun 2023 885 vizualizări

În cazul mașinilor cu ardere internă, care produc o temperatură extrem de ridicată, sistemul de răcire a motorului are un rol vital. De buna funcționare a acestuia depinde durata de viață a motorului.

Principala funcție a sistemului de răcire este de a răci motorul, prevenind supraîncălzirea acestuia și deteriorarea componentelor sale. Dar, tot sistemul de răcire are și sarcina de a menține o temperatură destul de înaltă a motorului, pentru o funcționare eficientă a acestuia din urmă. În plus, lichidul de răcire trebuie să reducă și temperatura uleiului ce lubrifiază piesele mobile, întrucât un ulei fierbinte se oxidează producând depuneri de carbon.

Vă întrebați cum anume decurge procesul de răcire? Ei bine, lichidul de răcire circulă prin pasajele blocului motor și chiulasei pentru a absorbi căldura rezultată în urma procesului de ardere. Ulterior, lichidul înfierbântat se întoarce la radiator, prin intermediul unui furtun de cauciuc, pentru a fi răcorit. Pe măsură ce lichidul încălzit (apa fierbinte) circulă prin tuburile înguste ale radiatorului, acesta este răcit cu ajutorul curenților de aer.

 

Să vedem mai jos componentele sistemului de răcire și ce funcții îndeplinesc acestea:

Radiatorul este componenta principală a sistemului de răcire. Este alcătuit din mai multe tuburi de aluminiu ce au printre ele niște benzi în formă de zigzag. Lichidul fierbinte venit de la motor circulă în permanență prin radiator, pentru a-și disipa căldura în aer și pentru a se întoarce la motor mai rece.

Ventilatorul de răcire se află între radiator și motor și impinge aer rece către radiator pentru  a-l ajuta cu răcirea lichidului venit de la motor. Prin urmare, ventilatorul ajută la reducerea temperaturii radiatorului. Ventilatoarele moderne electrice sunt controlate de unitatea de control centrală a mașinii, prin intermediul unui senzor de temperatură, care monitorizează în permanență temperatura motorului, iar rezultatele le transmite unității de control centrale.

Pompa de apă, o altă componentă importantă, este situată în fața motorului și menține lichidul de răcire în circulație pe toată durata funcționării motorului. Este realizată din fontă sau aluminiu turnat și dotată cu o paletă rotor care pompează lichidul de răcire.

Supapa-termostat măsoară temperatura lichidului de răcire de la motor. Dacă acesta din urmă nu este destul de fierbinte, termostatul rămâne închis, iar dacă temperatura lichidului  depășește o valoare specifică, atunci supapa se deschide și permite lichidului să circule către radiator pentru a se răci. 

Circulația completă a lichidului de răcire de la radiator către motor și înapoi este asigurată de furtunuri, cele mai importante fiind furtunurile superioare și inferioare ale radiatorului, acestea fiind și cele mai mari. 

 

Mai jos vom enumera principalele probleme pe care le poate prezenta sistemul de răcire:

Defectarea pompei de apă – aceasta este considerată inima sistemului de răcire, iar în cazul deteriorării sau defectării, apa nu va mai putea circula către motor, având drept consecință supraîncălzirea acestuia din urmă. 

Soluție: Înainte de a pleca la drum inspectați pompa de apă și dacă este defectă înlocuiți-o obligatoriu.

Scurgeri ale lichidului de răcire – scurgerile exterioare pot fi observate la o inspecție vizuală. Dar există și scurgeri interioare, caz în care lichidul se scurge în uleiul de motor din cauza unei chiulașe crăpate sau slăbite sau din cauza garniturii de chiulașă deteriorate. Dacă scurgerile sunt serioase, nivelul de lubrifiere din baia de ulei va fi mai ridicat. De asemenea, și gazul de eșapament va avea o culoare mai albă.

Soluție: Verificați în mod constant furtunurile cu lichid de răcire și întrețineți-le conform recomandărilor. Dacă prezintă scurgeri, înlocuiți-le la timp.

Nivel scăzut al lichdului de răcire – aceasta este una dintre cele mai frecvente cauze ale defectării sistemului de răcire. Nivelul redus poate fi determinat și de scurgerile lichidului de răcire.

Soluție: Înainte de a urca la volan, verificați nivelul lichidului de răcire, iar dacă este scăzut, completați-l până la nivelul recomandat. 

Scurgeri la furtunul radiatorului – în cazul scurgerilor la furtunuri, lichidul de răcire nu va circula eficient între pompa de apă, motor și radiator, ceea ce înseamnă că nu va absorbi corespunzător căldura, având drept consecință supraîncălzirea motorului.

Soluție: Verificați furtunurile regulat și înlocuiți-le la timp.

Defectarea termostatului – un termostat defect nu se va închide și deschide eficient, rezultând în supraîncălzirea motorului.

Soluție: Dacă termostatul este defect, acesta trebuie înlocuit cu unul nou.

Defectarea senzorului de temperatură – defectarea acestuia nu va permite măsurarea exactă a temperaturii motorului.

Soluție: in cazul defectării senzorului de temperatură, acesta trebuie reparat sau înlocuit imediat.

 

Dar nu vă faceți griji, un sistem de răcire defect va prezenta anumite semne specifice.

Mai jos găsești cele mai frecvente simptome ale unui sistem de răcire defect:

 

Având în vedere rolul important pe care îl are sistemul de răcire în funcționarea motorului mașinii, înțelept ar fi să fie întreținut corespunzător și reparat la timp pentru a evita apariția unor probleme grave și cu consecințe costisitoare.

Surse:

Informații despre componentele sistemului de răcire a vehiculelor de pe euautopiese.ro

Informații despre sistemul de răcire a vehiculului de pe ro.avtotachki.com


 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.