Politică

Scandalul terenului pentru spital a plecat de la un proiect ”aiurea” al Primăriei Focșani

Mihai Boicu
11 feb 2018 1864 vizualizări

Consiliul Județean va avea pe ordinea de zi a viitoarei ședinței declararea suprafeței de 6,2 hectare bun de interes județean și inventarierea în domeniul public al județului, ”ocolind” astfel Primăria și Consiliul Local Focșani u scandalul și acuzațiile de blocare a proiectului noului spital nu ar fi fost, dacă Primăria Focșani nu ar propus proiectul de la ședința din 23 ianuarie, de inventariere în domeniul publicși transmitere CJ, pentru că inițiativa legislativă nu ar fi trebuit să ajungă în această formă la aleșii locali u fiind vorba de un teren din extravilan, acesta nu putea să ajungă direct în domeniul public, cum se propusese, ci în domeniul privat, unde ar fi trebuit însă retrocedat

Terenul necesar proiectului noului spital a arătat, dincolo de declarațiile politice, minusurile administrației din Focșani,  care a greșit de la bun început în procedura de transmitere a suprafeței.În mod normal, proiectul de la ședința din 23 ianuarie nu ar fi trebuit să ajungă în această formă în Consiliul Local și, probabil că nu am fi ajuns la un scandal public, cu acuzații între putere și opoziție. Faptul că acum s-a ajuns la soluția ca suprafața de 6,2 hectare să fie declarată bun de interes județean și să treacă în domeniul public al județului, potrivit proiectului aflat pe ordinea de zi a viitoarei ședinței a Consiliului Județean, arată că erau probleme în proiectul Primăriei Focșani de inventariere a terenului în domeniul public și apoi cu transmiterea acestuia la CJ, în condițiile în care liberalii au anunțat că vor vota favorabil. Se poate spune că refuzul liberalilor de a vota proiectul în Consiliul Local Focșani atunci când a fost propus inițial a fost o inabilitate politică care nu a mai putut fi reparată apoi cu declarațiile ulterioare, pentru că în percepția opiniei publice a rămas impresia că PNL nu este de acord cu spitalul. La PSD a fost însă, ca de obicei, demagogie curată, pentru că după ce pesediștii au spus că investiția se va aproba după regula ”primul venit, primul servit” nu au mai dat niciun semn până acum, când terenul a ”apărut” la Consiliul Județean. Iar la Primăria Focșani se pare că s-a acționat cam după ureche în ceea ce privește preluarea terenului fără proprietar găsit în municipiu, pentru că aici au prioritate retrocedările, iar proiectul propus pe 23 ianuarie nu prea avea cum să fie votat în această formă, potrivit legii privind proprietatea publică și a legii pentru finalizarea retrocedării. În anul 2013 a fost emisă de Guvernul Ponta Legea 165 pentru finalizarea procesului de restituire a imobilelor confiscate abuziv de regimul comunist, în natură sau echivalent. La nivelul fiecărei localități s-au constituit comisii de inventariere, care aveau ca sarcină identificarea fiecărei bucăți de teren liber pentru a fi retrocedat. În Focșani, ”bucățica” a măsurat nu mai puțin de 6,2 hectare, pe care comisia nu a văzut-o, mai ales că, probabil, era și singura. În schimb, când Marian Oprișan i-a ”ordonat” primarului Cristi Misăilă să găsească un teren, acesta a fost găsit în câteva zile..

Primăria Focșani nu putea da terenul decât la retrocedări

Celelalte probleme privind inventarierea terenului la Focșani sunt puse Legea 165/2013 și de Legea 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia. La ședința din 23 ianuarie, când a fost apărut scandalul cu consilierii PNL, primarul Cristi Misăilă a propus inventarierea suprafeței în domeniul public și apoi să fie dată Consiliului Județean. Numai că aici era o problemă, ca acest teren să fie în domeniul public al municipiului trebuia să fie și de interes public. Până la urma, chiar dacă este în Focșani, suprafața se află în extravilan și a fost utilizată ca teren agricol de Penitenciar. Or, un teren arabil din extravilan nu face parte din lista bunurilor din domeniul public, așa cum sunt ele menționate ele în Legea 213/1998, cum ar fi drumurile sau canalele, de exemplu. În aceste condiții, terenul ”descoperit” ar fi trebuit inventariat în domeniul privat al municipiului Focșani, unde ar fi intrat însă sub incidența Legii 165/2013. Adică ar fi trebuit pus la dispoziția comisiei locale de fond funciar, iar de aici să ajungă la persoanele care au făcut cereri de retrocedare în baza acestei legi și pentru care nu au mai fost suprafețe disponibile. Deși e greu de crezut, dacă nu sunt cereri în Focșani se merge la localitățile învecinate. O inventariere în domeniul public al Focșaniului nu se putea face, în timp ce în domeniul privat terenul nu avea, practic, nicio șansă să ajungă la un spital, pentru că trebuia retrocedat. Atunci s-a ajuns la această soluție, de declarare a terenului de interes județeană, permisă de art. 3 alin. (3) din Legea 213/1998 care prevede: ”Domeniul public al judetelor este alcatuit din bunurile prevazute la pct. II din anexa si din alte bunuri de uz sau de interes public judetean, declarate ca atare prin hotarâre a consiliului judetean, daca nu sunt declarate prin lege bunuri de uz sau de interes public national”. A fost nevoie de câteva săptămâni și tot felul de acuzații și declarații aruncate în spațiul public, pentru ca până la urmă să fie găsită o soluție. Iar tot acest scandal nu ar fi fost dacă Primăria Focșani nu venea cu un proiect făcut ”pe repede-nainte” nu doar în privința grabei, ci și a respectărilor unor legi. (Mihai BOICU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.