Focşaniul, gazdă permanentă la „A/-Poezie”
Municipiul Focşani a fost desemnat ca fiind gazdă permanentă a fostului concurs naţional „A/-Poezie”, devenit de anul acesta secţiune a Olimpiadei Naţionale de Lingvistică. Regulamentul Olimpiadei Naţionale de Lingvistică a fost elaborat şi se află postat atat pe site-ul Inspectoratului Şcolar Judeţean cat şi al Ministerului Educaţiei. Acesta este al treilea an consecutiv cand „A/-Poezie” se desfăşoară la Focşani, în ultimii doi ani competiţia, destinată elevilor de clasele V-VI, fiind găzduită de Colegiul Naţional „Cuza”. De anul acesta şcolar, însă, fostul concurs naţional a devenit secţiune a Olimpiadei Naţionale de Lingvistică, care a fost reorganizată, modelul său fiind inspirat de două lucrări fundamentale scrise de academicianul Solomon Marcus: „Lingvistica matematică” şi „Poetica matematică”. Restructurarea olimpiadei are în vedere etapele de formare a competenţei de comunicare: antrenament, exerciţiu şi performanţă, asociate logic vârstelor şi ciclurilor de şcolaritate. De aceea, „A/- Poezie” a devenit etapa de antrenament a olimpiadei, celelalte două etape, care se vor desfăşura la Bucureşti, respectând modul de organizare din 2013, după cum transmit reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ).
Patru olimpiade la limba şi literatura romană
În afară de Olimpiada Naţională de Lingvistică, disciplina limba şi literatura română mai beneficiază în anul şcolar 2013-2014 de încă trei olimpiade şcolare: Olimpiada de Limbă, Comunicare şi Literatură română - care măsoară performanţele elevilor de gimnaziu şi de liceu în relaţie cu două componente esenţiale în predarea disciplinei (comunicarea şi lectura textului literar), Olimpiada „Lectura ca abilitate de viaţă” şi Olimpiada „Universul cunoaşterii prin lectură”. O altă noutate a acestui an o reprezintă Olimpiada „Lectura ca abilitate de viaţă”, introdusă anul trecut cu caracter de concurs naţional. Noua olimpiadă se adresează elevilor din clasele a V-a – a XII-a, care conştientizează faptul că, dincolo de conţinuturile disciplinei din catalog, competenţele lor de comunicare şi culturale se probează la toate celelalte discipline. Lectura vizează înţelegerea oricărui tip de text, nu doar a textului beletristic şi se prelungeşte, ca efect, în construirea competenţei de producere de text. Elevii care vor obţine premiile I, II şi III la etapa naţională a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viaţă” şi Olimpiadei de Limbă, Comunicare şi Literatură română vor participa la Olimpiada Internaţională de Lectură, adresată elevilor claselor VII- XII. Elevii de gimnaziu din mediul rural au şi ei o olimpiadă a lor: Olimpiada „Universul cunoaşterii prin lectură”, unde li se asigură şanse competiţionale egale. „Această reorganizare a olimpiadelor şcolare specifice disciplinei limba şi literatura română favorizează valorizarea competenţelor dobândite de către elevi prin ieşirea din canonul competiţiilor şcolare. De asemenea, demonstrează potenţialul inter- şi transdisciplinar al acesteia. Nu e o întâmplare că foarte mulţi elevi se îndreaptă spre concursurile specifice acestei discipline. Ei simt, ştiu, înţeleg că performanţele obţinute la aceste competiţii pot deveni premisa succesului personal. Cum fiecare olimpiadă are specificul ei, profesorii vor putea orienta elevii spre propria zonă de performanţă”, a declarat Silvia Ofelia Chelariu, inspector şcolar de limba şi literatura română în cadrul IŞJ Vrancea. (M. VLĂDESCU)