Autorităţile propun ca şcolile să devină “anexe” ale primăriilor
O discuţie privind măsurile luate pentru asigurarea securităţii în unităţile de învăţămant vrancene s-a transformat ieri, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, într-o propunere de modificare a Legii Educaţiei. Astfel, autorităţile vrancene au ajuns la concluzia că trebuie iniţiat un proiect de hotărare de Guvern pentru revenirea la forma anterioară de organizare a şcolilor şi pierderea personalităţii juridice a acestora. Concluzia a fost trasă de subprefectul Cristi Misăilă, care a precizat că a avut discuţii în acest sens cu fostul ministru PSD al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, care ar fi recunoscut faptul că sistemul actual de organizare a unităţilor de învăţămant, cu personalitate juridică şi structuri arondate, a creat mari probleme. “Acest sistem a atras mari deficienţe în activitatea şcolară. Colegiul Prefectural ar trebui să iniţieze un proiect de hotărare prin care să se revină la forma anterioară de organizare, fără personalitate juridică a şcolilor, pe care să îl înaintăm primului-ministru pentru a modifica Legea Educaţiei”, a declarat subprefectul Misăilă. Propunerea reprezentantului Guvernului în Vrancea a venit ca urmare a nemulţumirii exprimate de primarul comunei Gugeşti, Vasile Vatră, care a reclamat costurile mari cu personalul şcolilor care au personalitate juridică. “S-a înfiinţat postul de contabil al şcolii, avand un salariu de 1.800 de lei. Inspectoratul Şcolar ne trimite adrese să asigurăm paza şcolilor. Păi cu aceşti bani eu pot angaja şi trei paznici. Consider că un contabil care să ţină 3-4 conturi la o şcoală nu este necesar. Oricum toate documentele contabile vin la primărie”, a declarat Vasile Vatră.
Descentralizare cu scăpări mari
La randul lui, prefectul Cătălin Popescu este de părere că descentralizarea are mari scăpări. “Acest principiu al autonomiei locale se aplică dar cu nişte scăpări. E o anomalie, după părerea mea. Odată cu descentralizarea, Consiliul Local ar trebui să preia aceste atribuţii pentru că primarul e mai în măsură să aprecieze ce nevoi are o şcoală decat Inspectoratul Şcolar sau cine ştie ce director din minister”, a spus prefectul.
La nivelul judeţului Vrancea 112 unităţi de învăţămant au obţinut personalitate juridică în anul 2011. Reprezentanţii IŞJ susţin că doar cateva dintre acestea au angajat contabil cu normă întreagă, majoritatea avand numai un sfert sau jumătate de normă, în funcţie de numărul de elevi. “Fiecare unitate cu personalitate juridică trebuie să deţină ştampilă şi să aibă contabil. Nu noi facem legea”, a precizat inspectorul general al IŞJ, profesoara Vasilica Zaharia. Pană în 2011 şcolile au funcţionat cu serviciul de contabilitate în centrele de execuţie bugetară, apoi în cadrul primăriilor. Legea Educaţiei a fost cea care a decis ca serviciul de contabilitate să funcţioneze în şcoală, aspect care i-a nemulţumit pe primari la vremea respectivă.
Mai mult de jumătate dintre şcoli nu au pază
În cadrul şedinţei, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean au prezentat un raport privind acţiunile desfăşurate în vederea asigurării condiţiilor optime de desfăşurare a procesului de învăţămant, din punct de vedere al siguranţei elevilor. Potrivit acestuia, mai mult de jumătate dintre şcolile vrancene nu au pază, mai exact 290 din cele 528 de unităţi de învăţămant. 175 dintre acestea au pază proprie sau obştească, 33 au sisteme electronice de supraveghere video, 328 au împrejmuire corespunzătoare, iar 67 de şcoli au clădirile asigurate cu gratii.Cat priveşte monitorizarea cazurilor de violenţă din şcoli, oficialii IŞJ au arătat că în semestrul al II-lea al anului şcolar trecut numărul acestora a scăzut comparativ cu primul semestru.
“Analizând situaţiile semnalate de cele 528 unităţi de învăţământ din care 112 au personalitate juridică, în care sunt înmatriculaţi 53.134 de elevi, s-a constatat scăderea numărului de cazuri centralizate în sem. al II-lea, faţă de sem. I: atac la persoană – discriminare şi instigare la discriminare (11 cazuri la 31.01.2013, 3 cazuri la 30.06.2013), insulte (42 cazuri la 31.01.2013, 29 cazuri la 30.06.2013), violenţe fizice uşoare, fără arme sau lovire (169 cazuri la 31.01.2013, 61 cazuri la 30.06.2013) etc.; atentat la bunuri – furt şi tentativă de furt (14 cazuri la 31.01.2013, 3 cazuri la 30.06.2013), distrugerea bunurilor şcolii (41 cazuri la 31.01.2013, 18 cazuri la 30.06.2013) etc.; alte tipuri de violenţă (6 cazuri la 31.01.2013, 1 caz la 30.06.2013). În perioada supusă analizei, nu s-au înregistrat cazuri de hărţuire sexuală, violenţă fizică cu arme, incendiere”, se arată în raportul IŞJ prezentat în cadrul Colegiului Prefectural.
Cel mai grav caz de violenţă şcolară înregistrat este cel din 4 februarie 2013 de la Şcoala nr. 7 din Focşani în care profesorul de muzică Mircea Ianchievici a fost bătut în sala de curs de rudele a doi elevi. Despre siguranţă şi curăţenia din şcolile vrancene se va discuta şi la începutul lunii septembrie cand Prefectura va organiza o întalnire cu primarii şi directorii de şcoli din judeţ pentru a vedea cum s-au pregătit aceştia pentru primirea elevilor la 16 septembrie. La şedinţă vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai Direcţiei de Sănătate Publică alături de cei ai Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. (M. VLĂDESCU)