Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Tranzacții imobiliare de 650 de milioane de euro ar putea fi parafate în acest an

Ziarul de Vrancea
27 iul 2020 308 vizualizări

Volumul tranzacțiilor imobiliare comerciale din România – birouri, proiecte de retail, industriale și de logistică, hoteluri - a crescut în primul semestru cu 21%

Tranzacții imobiliare de aproximativ 650 de milioane de euro ar putea fi parafate până la sfârșitul anului, arată compania de consultanță imobiliară JLL, care precizează că, în prima jumătate a anului, volumul tranzacțiilor imobiliare comerciale din România a crescut cu 21% în ciuda pandemiei, iar birourile din București au fost motorul pieței. ”România este încă bine poziționată din perspectiva randamentului, deoarece valorile actuale sunt încă în spatele ultimului vârf înregistrat în perioada 2007 - 2008. Deși este dificil să facem previziuni exacte în acest moment, mai multe tranzacții, în valoare de aproximativ 650 de milioane de euro, ar putea să fie închise în restul anului 2020”, a declarat Andrei Văcaru, head of capital markets JLL România. Volumul tranzacțiilor imobiliare comerciale din România – birouri, proiecte de retail, industriale și de logistică, hoteluri - a crescut în primul semestru cu 21% față de aceeași perioadă a anului trecut, piața fiind alimentată de tranzacțiile cu clădiri de birouri din București, arată compania. Astfel, Bucureștiul a reprezentat aproape 90% din volumul total al tranzacțiilor în primul semestru 2020, estimat la 410 milioane de euro. Și, așa cum s-a întâmplat în ultimii cinci ani, volumele de piață au fost dominate de tranzacțiile cu birouri. Acestea au reprezentat 85% din total, în timp ce sectorul industrial a cumulat peste 8%. ”În România, 2020 a început cu un număr mare de tranzacții în derulare; și mai multe proiecte de birouri erau în stadii avansate de negociere. Chiar dacă această criză Covid-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței de investiții, volumul tranzacționat în prima jumătate a anului a fost totuși cu 21% mai mare decât cel înregistrat în aceeași perioadă din 2019. Multe dintre tranzacțiile în curs au fost oprite în perioada de izolare impusă de răspândirea Covid-19, respectiv între 15 martie și 15 mai. Spre sfârșitul primului semestru însă, activitatea pe piața investițională a început să revină la normal, unele dintre tranzacțiile mari fiind reluate”, a declarat Andrei Văcaru, head of capital markets JLL Romania. De asemenea, în al doilea trimestru au fost închise câteva vânzări de proiecte de birouri în București, în condițiile în care acestea erau în stadii avansate înainte de pandemie. Majoritatea proprietarilor locali au fost nevoiți să se axeze pe gestionarea activelor și să implementeze noile reguli de adaptare a clădirilor la noua realitate. Față de aceeași perioadă a anului trecut, numărul tranzacțiilor a rămas stabil, mărimea tranzacției medii crescând până la 27 de milioane euro, în principal datorită semnării mai multor tranzacții de dimensiuni mari, care includ un portofoliu Pan-CEE și alte active importante. Cea mai mare tranzacție înregistrată în prima jumătate a anului 2020 a fost vânzarea a aproximativ 61,49% din portofoliul GTC. Alte tranzacții de birouri notabile au fost achiziția de către grupul Dedeman a celei de-a treia faze a The Bridge - o clădire de 21.100 mp care face parte dintr-un parc de birouri de 80.000 mp din partea de Centru-Vest a Bucureștiului, achiziția Global City Business Park, de 50.000 mp din zona Pipera Nord de către Arion Green Investment și achiziția a 50% din Renault Business Connect în Vestul Bucureștiului de către Globalworth. Singura tranzacție de vânzare a unui proiect cu o componentă de retal închisă în prima jumătate a anului a fost achiziția de către Lotus Center, un grup local cu sediul în Oradea, a Oradea Plaza, un proiect mixt. Cea mai mare tranzacție pe piața industrială a fost cumpărarea de către CTP a parcului logistic Equest situat pe Autostrada A1, la Km 13, cea mai importantă sub-piață logistică din București. Prin această achiziție, CTP și-a consolidat poziția de cel mai mare proprietar de spații industriale / logistice din România și unul dintre cei doi actori dominanți din zona de Vest, în apropiere de A1. De asemenea, a fost tranzacționat și un hotel în perioada analizată, Golden Tulip pe Calea Victoriei, care a marcat intrarea pe piața locală a Grupului Fatal.

Jumătate dintre români nu vor merge în concediu

u cele mai multe persoane susțin că nu vor călători din cauza că nu se simt în siguranță din cauza pandemiei

Patru din zece români (44%) care aleg să nu meargă în vacanță în 2020 au afirmat că au luat această decizie pentru că nu se simt în siguranță din cauza pandemiei, arată un studiu publicat, ieri, de platforma de anunțuri online OLX. Potrivit sursei citate, 38% dintre respondenți plănuiesc cel puțin un concediu, în acest an, în timp ce 45% aleg să nu meargă în nicio vacanță, iar 17% nu au luat încă o decizie. Întrebați de ce aleg să nu călătorească anul acesta, 44% dintre cei chestionați au afirmat că nu se simt în siguranță din cauza pandemiei, 32% au invocat motivele financiare, iar 20% au declarat că le este teamă că pandemia ar putea cauza anularea planurilor și că s-ar putea confrunta cu zboruri anulate sau granițe închise. Potrivit sursei citate, dintre cei care plănuiesc să călătorească anul acesta, 47% spun că vor merge în două sau trei concedii, 42% aleg să meargă într-o singură vacanță, 7% susțin că vor merge în peste cinci locuri, în timp ce 4% au ales varianta cu patru sau cinci călătorii. În ceea ce privește destinațiile de vacanță, studiul OLX arată că majoritate românilor preferă să meargă în țară și au amintit - în ordinea preferințelor - muntele, apoi marea. În același timp, respondenții au mai ales următoarele posibile destinații, în ordinea preferințelor: țările din apropierea României, urmate de alte locuri din Europa. Studiul de specialitate relevă, totodată, că o mică parte dintre cei care aleg să călătorească va merge în grupuri de până la zece persoane, urmată de cei care aleg să meargă singuri în vacanță. Cei mai mulți, însă, plănuiesc să meargă în grupuri de maximum cinci persoane, urmați de cei care vor merge în doi, iar cea mai nepopulară variantă a fost aleasă deplasarea într-un grup de peste zece persoane. Chestionați în legătură cu tipurile de cazare către care s-ar orienta, 39% aleg pensiunea, 29% un hotel mare cu posibilitatea de a beneficia de un pachet all inclusive, 27% un apartament în regim hotelier, 25% un hotel mediu sau mic, 23% închirierea unor căsuțe sau cabane de lemn, 12% statul la cort și 7% varianta unei rulote sau a unui camper van. De asemenea, cei mai mulți dintre români nu știu sau nu s-au hotărât încă în ce lună vor pleca în concediu, 20% vor pleca în luna august, în timp ce alți 19% au ales luna iulie. Alți 13% spun că vor pleca abia anul viitor. Românii care vor merge în concediu, anul acesta, au răspuns și la întrebări care vizează măsurile de siguranță, iar rezultatele au fost, în ordine: purtarea măștii de protecție în interior (75%), folosirea consecventă a dezinfectantului (56%), practicarea distanțării sociale (52%), evitarea călătoriilor în grupuri mari (48%), purtarea măștii de protecție în spațiile aglomerate din exterior (44%), evitarea destinațiilor populare (42%), purtarea mănușilor de protecție (12%) și fără măsuri de siguranță (6%). În privința bugetului alocat pentru concedii, majoritatea românilor afirmă că valoarea se încadrează între 1.001 și 2.000 de lei, urmați de cei care vor aloca de la 2.001 până la 3.000 de lei. Când vine vorba despre cele mai sigure mijloace de transport, românii au amintit mașina personală și rulota sau camper vanul. La polul opus, autocarul, trenul și avionul au fost catalogate ca fiind mai nesigure. În acest context, întrebați când vor călători prima dată cu avionul, 51% dintre respondenți spun că nu știu sau că nu s-au hotărât încă, 22% preconizează că anul viitor, iar 7% că abia peste doi ani.


Turismul înregistrează pierderi în valoare de 273 de miliarde de euro

Pandemia covid-19 a cauzat pierderi estimate la 320 de miliarde de dolari (273 de miliarde de euro) turismului mondial - din ianuarie în mai -, potrivit unui barometru publicat de Organizația Mondială a Tusimului (UNWTO), relatează AFP. ”Este mai mult decât triplul pierderilor înregistrate (...) de turismul internațional în timpul crizei economice mondiale din 2009”, estimează această organizație ONU cu sediul la Madrid. Din ianuarie în mai, numărul turiștilor internaționali a scăzut cu 58% față de aceeași perioadă din 2019, ceea ce reprezintă cel puțin 300 de milioane de turiști. În pofida unei reporniri lente a turismului, mai ales în emisfera nordică, ”indicele de încredere stabilit de UNWTO afișează niveluri scăzute istorice”, precizează orgaizația într-un comunicat. Între principalele riscuri cu care se confruntă acest sector, UNWTO citează ”creșterea virusului și riscul unor noi izolări”, dar și situația din China și Statele Unite, aflată într-un ”punct mort”, în contextul în care aceste țări sunt de obicei furnizoare mari de turiști. La începutul lui mai, UNWTO prevedea o scădere cu 60-80% a numărului turiștilor internaționali în 2020 și pierderi de 910-1.2000 de miliarde de dolari (776-1.023 miliarde euro). Agenția ONU se teme de ”punerea în pericol a 100-120 de milioane de locuri de muncă în turism”.

Insolvențele au scăzut cu 26,16%, în primul semestru din 2020

Numărul societăților comerciale și persoanelor fizice autorizate intrate în insolvență a scăzut cu 26,16% în primele șase luni din 2020, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 2.360 insolvențe, reiese din datele publicate pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe firme și PFA-uri intrate în insolvență au fost înregistrate în București, respectiv 423, în scădere cu 23,23% față de perioada ianuarie-iunie 2019. Pe locurile următoare în ierarhia insolvențelor se află județele Bihor - cu 211 de insolvențe (minus 12,08%), Constanța - 140 (minus 17,16%) și Cluj - 139 (plus 12,1%). Pe domenii de activitate, în primele șase luni, cel mai mare număr de insolvențe s-a înregistrat în comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor, respectiv 676 (minus 31,79%), în construcții - 372 (minus -20,17%) și în industria prelucrătoare - 297 (minus 21,43%). În iunie au fost înregistrate 724 de insolvențe, cele mai multe în București - 212, și în județele Bihor - 57, Cluj - 46 și Constanța - 28.

Noul coronavirus a înjumătățit profitul OMV Petrom

OMV Petrom, cea mai mare companie integrată de energie din sud-estul Europei, a realizat în prima parte a anului un profit net de 867 milioane lei, în scădere cu 56%, de la 1,97 miliarde lei în perioada similară a anului anterior, potrivit rezultatelor raportate miercuri. Veniturile din vânzări au scăzut cu 11%, în primul semestru, la 10,06 miliarde lei, față de 11,32 miliarde lei în primul semestru din 2019. De asemenea, numărul de angajați ai Grupului OMV Pettrom a scăzut cu 6%, la 11.938. Producția totală de hidrocarburi a scăzut cu 2%, la 27,09 milioane barili echivlent petrol, de la 27,56 milioane bep în perioada similară din 2019. ”Valoarea vanzarilor consolidate de 10,069 miliarde lei în perioada ianuarie-iunie 2020 a scăzut cu 11% comparativ cu ianuarie-iunie 2019, ca urmare a evoluției negative a prețurilor de piață ale mărfurilor și volumelor mai mici ale vanzarilor de produse petroliere, partial contrabalansate de volumele mai mari ale vânzărilor de gaze naturale. Vânzările Downstream Oil au reprezentat 65% din totalul vânzărilor consolidate, vânzările Downstream Gas au reprezentat 33%, iar cele din Upstream 1% (vânzările din Upstream fiind, în mare parte, vânzări în interiorul grupului, nu către terți)”, arată raportul. Investițiile au însumat 1,569 miliarde lei în primul semestru din acest an, cu 8% mai mici față de perioada similară din 2019 (1,713 miliarde lei), în principal direcționate către investițiile din Upstream în valoare de 1,142 miliarde lei (primul semestru din 2019: 1,333 miliarde lei). Investițiile din Downstream au fost în valoare de 420 milioane lei (față de 356 milioane lei în semestrul 1 din 2019), din care 416 milioane lei în Downstream Oil (ianuarie-iunie 2019: 275 milioane lei). Investițiile din Corporativ și altele au fost în valoare de 8 milioane lei (față de 25 milioane lei în primele șase luni din 2019). Datoriile totale au scăzut cu 298 milioane lei la 30 iunie 2020, comparativ cu valoarea de la 31 decembrie 2019, în principal ca urmare a scăderii datoriilor pe termen scurt (inclusiv datoriile asociate activelor deținute pentru vânzare) cu 236 milioane lei, în mare parte ca rezultat al diminuării datoriilor comerciale ce a urmat achizițiilor mai scăzute, parțial compensate de creșterea datoriilor financiare în legătură cu instrumente de acoperire împotriva riscurilor aferente marjelor în rafinărie. Datoriile pe termen lung au scăzut ușor la 8,13 miliarde lei, la 30 iunie 2020, în principal datorită revizuirii provizioanelor privind obligațiile cu dezafectarea și restaurarea în urma creșterii ratei de actualizare nete.

Pandemia a urcat cu 27% vânzările de cărți

În primele șapte luni ale anului au fost comandate cu 27% mai multe cărți față de perioada similară din 2019, iar comanda medie a crescut cu 15% în această perioadă, ajungând aproape de 100 lei, potrivit datelor companiei online, care arată că bestseller-urile verii sunt cărțile însoțite de recenzii și review-uri. ”Cărțile însoțite de recenzii și review-uri se numără printre bestseller-urile verii pe Libris.ro, semn că românii citesc tot mai mult cărți recomandate, mai ales când vine vorba de beletristică. În topul aprecierilor cititorilor se află autori străini contemporani consacrați, dar și povești inspiraționale locale, precum volumul '27 de pași', semnat de Tibi Ușeriu”, arată datele companiei. Perioada de distanțare socială, dar și vacanța de vară au coincis cu o creștere semnificativă a vânzărilor de carte din categoria ”Beletristică” pe Libris.ro. ”Astfel, în primele șapte luni ale anului au fost comandate cu 27% mai multe cărți față de perioada similară din 2019. Comanda medie a crescut și ea cu 15% în această perioadă, ajungând aproape de 100 lei. Cele mai multe cărți au fost comandate din București, Timișoara, Cluj-Napoca, Iași și Brașov. În topul vânzărilor se află într-o proporție semnificativă volumele care au primit aprecieri pe site”, precizează compania.

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 2,17%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut miercuri la nivelul de 2,17%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni a rămas neschimbat, la 2,24%. Acesta este cel mai redus nivel al ROBOR la șase luni consemnat din 25 ianuarie 2018. Consiliul de administrație al BNR a decis pe 29 mai reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,75% pe an de la 2% pe an, începând cu data de 2 iunie, precum și păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

Google vrea să fie mai vizibil pe telefoanele Samsung

Google și Samsung negociază o înțelegere prin care compania americană va plăti pentru o vizibilitate mai mare a serviciilor și aplicațiilor sale pe smartphone-urile producătorului coreean. Surse anonime, citate de Bloomberg, susțin că Google și Samsung poartă în prezent negocieri în ceea ce privește serviciile și aplicațiile Google instalate pe smartphone-urile Samsung. Google vrea ca serviciile sale să fie mai vizibile, iar Samsung vrea bani. În centrul discuție, alături de celelalte produse Google, se află Google Search, Google Assistant și Play Store. Gigantul american insistă ca acestea, în mod special, să fie scoase în față de Samsung pe telefoanele pe care le vinde. Pentru Samsung, în ciuda declarațiilor oficialilor, care susțin că producătorul coreean pune în continuare accent pe propriul ecosistem, înțelegerea cu Google înseamnă, automat, că va trece un pas în spate propriile sale servicii, precum magazinul de aplicații și asistentul Bixby, care oricum este departe în urma concurenței. Pandemia, care a dus la scăderea vânzărilor de smartphone-uri, a pus Samsung în poziția de a căuta surse alternative de finanțare, precum acest potențial deal cu Google.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.