Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: SUA anunță „sancțiunile iadului”. Vizate: Rusia și Germania

Ziarul de Vrancea
14 dec 2019 1941 vizualizări

Congresul SUA impune „sancțiunile iadului”, ca să întârzie finalizarea Nord Stream 2 n conductul de gaz Rusia – Germania ar urma să ocolească Polonia și Ucraina, aliate americane n

Într-o rară unanimitate cu președintele Statelor Unite, democrații și republicanii americani resping Nord Stream 2. Cu puțin timp înainte de finalizarea gazoductului Mării Baltice, din Rusia în Germania, Congresul SUA vrea să-l oprească, aplicând noi „sancțiuni din iad”. Așa-numita „bill from hell” a fost numele dat de senatorul american Lindsey Graham unei propuneri legislative de acum doi ani, când s-a inițiat „pedepsirea” Rusiei pentru așa-zise imixtiuni în alegerile prezidențiale din SUA, în 2016.


Camera Reprezentanților SUA a inițiat sancțiuni împotriva companiilor în legătură cu conducta din Marea Baltică Nord Stream 2. Deputații au votat cu o majoritate mare în favoarea unui pachet legislativ privind bugetul de apărare, care include Legea privind sancțiunile. Senatul trebuie să treacă pachetul legislativ înainte de întreruperea sesiunii parlamentare, la sfârșitul săptămânii viitoare. O dată exactă nu a fost încă stabilită. Casa Albă a precizat deja că președintele american, Donald Trump, va semna pachetul legislativ.

Gazoductul, gata în proporție de 85%


Nord Stream 2 va livra gaz din Rusia în Germania începând cu anul viitor, ocolind Polonia și Ucraina. Până în prezent, potrivit consorțiului Nord Stream 2, în Marea Baltică au fost instalați peste 2.100 de kilometri de conducte duble, ar mai lipsi doar 300 de kilometri pentru finalizarea proiectului.

Congresul american vrea să împiedice însă finalizarea gazoductului. Sancțiunile ar putea măcar să-l întârzie. SUA își argumentează blocajul prin faptul că gazoductele ar spori dependența Germaniei de Rusia. „Legea pentru protecția securității energetice a Europei” prevede sancțiuni împotriva operatorilor navelor extrem de specializate, care instalează conducte pentru gazoductul prin Marea Baltică.

Sancțiunile afectează și TurkStream, un gazoduct rusesc care urmează a aduce gaz prin Marea Neagră, în Turcia. De asemenea, se aplică sancțiuni pentru orice proiecte succesive ale Nord Stream 2 și TurkStream. Legea prevede că, în consultare cu ministrul Finanțelor, secretarul de stat al SUA va trebui să raporteze Congresului, în termen de 60 de zile, ce nave sunt folosite și ce companii au furnizat aceste nave. Împotriva managerilor companiilor și a acționarilor lor principali urmează a se impune interdicții de intrare în SUA, iar vizele existente vor trebui revocate. Tranzacțiile financiare ale persoanelor în cauză, cu proprietățile sau interesele lor comerciale din SUA, ar urma să fie blocate. Comisiile de afaceri externe ale Camerei și Senatului au trecut deja proiectele de lege cu sancțiuni pe scară largă asupra Nord Stream, acum 2 luni.

Atât președintele Trump, cât și democrații și republicanii din ambele camere ale Congresului au atacat constant Nord Stream 2. „Noi protejăm Germania de Rusia”, a spus Trump, „dar apoi Rusia primește miliarde și miliarde de euro din Germania”. Ucraina, Polonia și alte țări din Europa de Est au făcut și ele valuri la Washington, în ultimii ani, împotriva gazoductului germano-rus din Marea Baltică.

 

Cine mai pune umărul la gazoduct


În timp ce democrații din Congres sunt preocupați în primul rând de sancționarea președintelui Putin și a Gazprom, Donald Trump este mai preocupat de beneficiile economice pentru Statele Unite. Trump vrea ca europenii să cumpere gaz petrolier lichefiat (GPL) american. Datorită boom-ului realizat prin fracking, SUA a devenit între timp cel mai mare producător de gaze naturale din lume. Nord Stream 2 va dubla capacitatea deja existentului gazoduct Nord Stream (55 miliarde de metri cubi de gaz pe an). Gazoductele aparțin în cea mai mare parte Gazprom, care a preluat jumătate din costurile planificate, care se ridica la 9.5 miliarde euro. Restul costurilor se împart între cinci consorții energetice europene - OMV-ul austriac, Uniper și Wintershall din Germania, Royal Dutch Shell și Engie din Franța. (Preluare Dani Rockhoff, HotNews.ro)

Doi angajați din trei nu primesc nimic în plus de Sărbători

Raport: una din trei companii din România va oferi angajaților carduri și tichete cadou de Crăciun

Una din trei companii din România va oferi angajaților carduri și tichete cadou ca parte din beneficiile speciale acordate de Crăciun, conform estimărilor Edenred România, emitent de tichete și carduri preplătite de beneficii extra-salariale. Cardurile și tichetele cadou se regăsesc și în 2019 în topul preferințelor companiilor pentru a oferi angajaților cadouri de Sărbători, întrucât sunt scutite de impozite și taxe atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. „Cardurile și tichetele cadou sunt scutite de impozit pe venit și de taxe sociale salariale și patronale, în limita unui plafon maxim de 150 de lei per beneficiar. Companiile pot oferi carduri sau tichete cadou atât angajaților, cât și copiilor minori ai acestora, de Crăciun, Paște și 1 iunie, iar de 8 martie, doar angajatelor”, se arată în comunicat. Acestea ar putea aduce o economie de peste 50% în bugetele de cadouri ale companiilor, potrivit Edenred. În același timp, cardurile și tichetele cadou înseamna și economii semnificative de timp și efort în alegerea cadourilor pentru angajați. „Față de cadourile clasice în obiecte sau produse, Edenred Cadou are avantajul de a permite tuturor angajaților posibilitatea de a-și alege ei înșiși cadoul de Crăciun, după propriile preferințe. Putând fi cheltuite în zeci de mii de magazine, de toate tipurile (de la jucării, cărti, electronice la haine, bijuterii, cosmetice si multe altele), cardurile si tichetele cadou le asigură angajaților libertate maximă în utilizare”, se arată în comunicat.

Dana Sîntejudean, Director General Edenred România & Moldova, a subliniat că tichetele și cardurile cadou au câștigat constant teren în preferințele angajaților, dar și ale angajatorilor.

„De la an la an, companiile arată tendința certă de a asigura o libertate cât mai mare angajaților în alegerea cadourilor de Crăciun, astfel încât cardurile cadou și tichetele sunt soluția favorită. Cardurile sunt preferate de angajați față de varianta clasică a tichetelor, pentru că asigură un plus de flexibitate și ușurință în cheltuire. Anul acesta, completăm actiunile de Craciun sprijinind Fundația Inovații Sociale Regina Maria: pentru toate comenzile de tichete si carduri cadou din luna decembrie 2019, Edenred direcționează către fundație o parte din sumă, cu scopul de a oferi o masă caldă copiilor din Centrul HERO Afterschool Clinceni”, a spus Dana Sîntejudean. În plus, cadrul fiscal le permite angajatorilor posibilitatea de a se arăta generoși și cu angajații care au copii.

„De exemplu, în cazul unui angajat care are 2 copii minori, angajatorul are posibilitatea de a-i oferi tichete cadou în valoare de până la 450 de lei complet scutiți de taxe sociale, respectiv 150 de lei per beneficiar. Crăciunul este și o sărbătoare pentru familii, iar cu ajutorul cardurilor și tichetelor cadou, angajatorii pot oferi cadouri cu impact emoțional personal”, adaugă Dana Sîntejudean.

TAROM încheie anul cu pierderi de 190 milioane lei

„Vom cere un ajutor de salvare de 47 de milioane de euro, respectiv un ajutor de restructurare de 110 milioane de euro”, spune ministerul Transporturilor

Ministrul Transporturilor Lucian Bode a anunțat că va cere un ajutor de salvare de 47 de milioane de euro, respectiv un ajutor de restructurare de 110 milioane de euro pentru redresarea situației de la TAROM, precizând că vor fi înregistrate pierderi de 190 de milioane de lei în acest an. „La TAROM, lucrurile arată foarte rău. Ne vom închide pe 190 milioane de lei pierderi pe acest an. Avem disponibili în jur de 20 de milioane de euro în acest moment în cont. Avem rate la Boeing. Avem în evaluare achiziția de ATR-uri, pentru că avem acel Memorandum semnat. E clar că avem nevoie de uniformizarea flotei”,a afirmat ministrul.

El a spus că fostul manager, Mădălina Mezei, a sembat „ca primarul” în prima zi de mandat, iar procedura pentru achiziționarea ATR-urilor era declnașată la momentul venitii acesteia. „Lăsând la o parte moștenirea, vorbim de ce trebuie să facem noi. Noi trebuie să restructurăm această companie și, când spun restructurare, nu mă gândesc la restructurarea pe care a făcut-o Cuc, de exemplu, la un moment dat, când a pornit de la 1.700 de angajați și a terminat-o la 1.900. (...) Pe o procedură foarte clară vom face un proces de restructurare. Vom cere un ajutor de salvare - și am discutat și la Bruxelles.Vorbim de 47 de milioane de euro ajutor de salvare și de aproximativ 110 milioane de euro ajutor de restructurare”, a afirmat Bode, care a precizat că aceștia sunt bani de la bugetul de stat, care trebuie recuperați.

„Noi avem un singur obiectiv, să ținem această companie națională”, a declarat ministrul Transporturilor. El a mai a spus că trebuie adus un manager privat la Tarom.

Ministrul Finanțelor: Se vor elimina cerințele de capital pentru administratorii de pensii private din Pilonul 2

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a anunțat, vineri, că vor fi eliminate cerințele de capital pentru administratorii de pensii private din Pilonul 2, impuse prin OUG 114/2018.

În decembrie 2018, Guvernul Dăncilă a adoptat OUG 114/2018, care a modificat cadrul general de funcționare a Pilonului II de pensii administrate privat.

Prin acel act, Guvernul a introdus noi cerințe de capital pentru administratori, de până la 750 de milioane de euro la nivelul întregii industrii pentru anul 2019, conform unor calcule neoficiale ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Vineri, Cîțu a anunțat că Guvernul va elimina cerințele de capital pentru administratorii de pensii private și posibilitatea de transfer a contribuției de la Pilonul 2 la sistemul de pensii de stat, potrivit Profit.ro.

„În ședința de azi se va da citire proiectului de act normativ prin care se vor elimina cerințele de capital pentru administratorii de pensii private (Pilonul 2) impuse prin OUG 114/2018. De asemenea, se va elimina posibilitatea de trecere a contribuției de la Pilonul 2 la sistemul de pensii de stat, pentru care au optat doar 540 de persoane”, a spus Cîțu.

OUG 114 prevedea și reducerea cu până la 70% a comisioanelor de administrare și alte măsuri, precum opționalizarea Pilonului II și eliminarea sa de facto pentru angajații din sectorul de construcții.

Afacerile cu mașini au încetinit

Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în octombrie cu 11,5%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, ritm scăzut față de cel înregistrat în luna anterioară, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 13,6%, serie brută, potrivit datelor publicate ieri de Institutul Național de Statistică. În septembrie, cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut cu 14,6%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 11,9%, serie brută. Volumul total al cifrei de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, în luna octombrie 2019, comparativ cu luna octombrie 2018, a înregistrat o creștere datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente. În 2018, față de 2017, cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut cu 6,7%, serie brută, ritm scăzut față de cel înregistrat în 2017, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 5,9%, serie brută.

Prețurile petrolului, cele mai ridicate nivele din ultimele trei ani

Prețurile petrolului au atins ieri cele mai ridicate nivele din ultimele trei luni, în condițiile în care Statele Unite și China se apropie de un acord comercial, anunțat de mai multe surse apropiate situației, dar neconfirmat oficial. În ultimele 18 luni, războiul comercial dintre cele două mari puteri economice a provocat semne majore de întrebare legate de cererea mondială pentru țiței, transmite Reuters. „Apetitul pentru risc a crescut puternic după ce Trump a semnalat că a încheiat un acord cu China și că acest lucru va fi pozitiv pentru cererea globală de petrol”, a declarat Edward Moya, analist senior la OANDA. Deprecierea dolarului față de lira sterlină a contribuit la rândul ei la creșterea prețurilor mărfurilor, a spus Margaret Yang, analist la CMC Markets.

Livrările Apple de iPhone-uri în China au scăzut cu peste 35%

Livrările Apple de iPhone-uri în China au scăzut cu peste 35% în noiembrie, marcând al doilea declin lunar consecutiv de peste 10%, pe fondul vânzărilor slabe de iPhone-uri 11, a anunțat Credit Suisse, transmite Reuters. În perioada septembrie-noiembrie, livrările totale de iPhone-uri în China au coborât cu 7,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, a declarat un analist al Credit Suisse, Matthew Cabral, citând date ale Ministterului Industriei și Tehnologiei Informației din China. Gama telefoanelor iPhone 11 a fost lansată pe piața chineză în septembrie, cozile scurte formate la magazine de unii fani înrăiți contrastând cu sutele de cumpărători care așteptau deschiderea magazinelor la unele lansări anterioare. Cabral a mai scris că Apple ar avea dificultăți să depășească impactul majorărilor de prețuri ale produselor, dacă ar intra în vigoare tarifele de 15% preconizate de administrația Trump, pe 15 decembrie. Apple a cerut administrației Trump că excepteze de tarife dispozitivele Apple Watch, componentele pentru iPhone-uri și alte produse de consum fabricate în China. Președintele Donald Trump a declarat luna trecută că analizează solicitarea. Cota de piață a Apple în China a scăzut în trimestrul al treilea de la 7% la 5%, în timp ce Huawei Technologies a atras în aceeași perioadă o cotă record de 42% pe piața smartphone-urilor, potrivit unui raport realizat de firma de cercetare a pieței Canalys, publicat în octombrie.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.