Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Motivul incredibil pentru care în fiecare an pierdem 10 miliarde de euro

Ziarul de Vrancea
11 oct 2018 261 vizualizări

“Reprezentanții companiilor antreprenoriale  consideră că, din perspectiva posibilităților de creștere și dezvoltare, este foarte importantă angajarea  de forță de muncă bine pregătită”, arată un studiu PwC

România pierde mai mult de 10 miliarde de euro anual din cauza deficitului de talente, ceea ce ar putea costa Uniunea Europeană 324 de miliarde de euro pe an, arată datele sondajului PwC European Private Business Survey, a anunțat joi compania. ”Companiile antreprenoriale din Europa consideră că gradul de reglementare și birocrația de la nivelul economiilor locale amenință într-o măsură mult mai mare dezvoltarea activității pe care o derulează, comparativ cu reglementările și birocrația  de la nivelul Uniunii Europene (UE)”, arată sondajul citat. În cadrul studiului, care a chestionat 2447 de companii provenind din 31 de țări europene, 39% dintre respondenți apreciză că birocrația de la nivel local este o provocare, față de 29% care considerau că cea de la nivelul Uniunii Europene pune probleme. Această percepție  a fost întâlnită cu precădere în țări precum Croația, Grecia, Finlanda, Ungaria, Italia și Marea Britanie. De exemplu, aproape 71% dintre respondenții din Grecia apreciau birocrația grecească drept o problemă, comparativ cu 24% care arătau cu degetul spre cea din UE. O concluzie  frapantă a raportului este că, deși în unele regiuni intervenția birocratică și de reglementare a Uniunii Europene este percepută drept o tentativă de a constrânge inițiativele mediului de afaceri și de a-i îngreuna activitatea, cele mai multe companii private nu împărtășesc această viziune. Prin urmare, 39% dintre respondenți susțin că birocrația din interiorul statelor este un obstacol, comparativ cu 29% care o consideră o provocare la nivelul UE. Competiția (52%) și deficitul de talente  (43%) au fost indicate de cei chestionați drept cele mai mare amenințări la adresa dezvoltării, mai presus de birocrație și reglementările interne. De exemplu, în Italia, unde partidele eurosceptice, poziționate împotriva sistemului, au înregistrat de curând un succes electoral notabil, 49% dintre respondenți credeau că birocrația de la nivel local este o problemă comparativ cu 20% care priveau cu scepticism birocrația la nivelul UE, spun reprezentanții PwC. De asemenea, chiar și în Marea Britanie, companiile antreprenoriale apreciază că reglementarea și birocrația de la nivel local reprezintă mai degrabă o amenințare la adresa activității lor, decât cele de la nivelul UE. Rezultatele arată că aproximativ 35% dintre respondenți vedeau birocrația britanică drept un obstacol, comparativ cu 25% care arătau cu degetul spre cea de la nivelul Uniunii Europene. ”Reprezentanții companiilor antreprenoriale  consideră că, din perspectiva posibilităților de creștere și dezvoltare, este foarte importantă angajarea  de forță de muncă bine pregătită. Întrebați care este problema principală cu care se confruntă, aceștia precizau lipsa capacității lor de a recruta personal calificat. În acest context, deficitul de talente  generează costuri masive pentru regiune, estimate la 324 de miliarde de euro anual, reprezentând venituri pierdute pentru companiile antreprenoriale. Cifra reprezintă echivalentul PIB-ului  Portugaliei, Ungariei și Croației laolaltă”, se menționează în sondaj. Ca o consecință directă, digitalizarea a fost menționată drept o prioritate de către un procent modest dintre companiile antreprenoriale din Europa (31%), potrivit studiului. Totodată, companiile antreprenoriale din Europa de Est au fost cele mai vocale când a venit vorba despre dificultatea de a angaja personal calificat. Raportat la PIB-urile naționale, pierderile economice ca rezultat al deficitului de talente indică cifre îngrijorătoare pentru țări precum Bulgaria (13,2%), România (6%), Polonia (5,7%), Malta (5,6%) și Ungaria (5,2%). Aceste procente însumează 46,4 miliarde de euro, pierdute numai din această cauză. Cele mai afectate sunt sectorul construcțiilor și al producției. ”România pierde anual 6% din PIB-ul național numai din cauza deficitului de talente. Disponibilitatea personalului calificat depinde de factori precum libera circulație a forței de muncă, inclusiv ușurința obținerii permisului de muncă pentru cetățenii non-UE precum și sisteme de educație care asigură absolvenților pregătirea corespunzătoare. Ar fi  necesară modelarea sistemului de educație în concordanță cu nevoile mediului de afaceri. Totodată, e de dorit o debirocratizare a relației dintre stat și contribuabil, secondată de investiții în digitalizarea acestei interacțiuni, mai ales în condițiile în care antreprenorii locali percep România ca având  cel mai înalt grad de birocrație (80%) dintre toate țările chestionate. În același timp, ar fi  necesare investiții în dezvoltarea infrastructurii de comunicații și transport pentru a facilita dezvoltarea mediului de afaceri și pentru a stimula investițiile în noi servicii și produse”, spune Mihai Anița, partener, liderul echipei integrate de servicii pentru companiile antreprenoriale la PwC România.

10-15% dintre locuințe sunt cumpărate în scop investițional

u ”profilul unui astfel de cumpărător este, în general, un bărbat cu vârsta cuprinsă între 40 și 50 de ani, cu venit mediu sau peste medie”, arată un studiu de specialitate

Procentul clienților care achiziționează locuințe în scop investițional a înregistrat o ușoară temperare, ajungând la un procent de 10-15% în prezent, au anunțat joi organizatorii expoziției imobiliare Imobiliarium. ”Profilul unui astfel de cumpărător este, în general, un bărbat cu vârsta cuprinsă între 40 și 50 de ani, cu venit mediu sau peste medie, interesat de o paletă mai mare de locuințe”, spun reprezentanții Imobiliarium. Motivele care au încurajat efectuarea unei achiziții în scop investițional în ultimii ani au fost nevoia - în general cea a părinților de a investi în locuințe pentru copii, oportunitatea – exploatarea prin închiriere a locuințelor în marile centre universitare, stabilitatea macro-financiară, nivelul dobânzilor și, mai ales, raportul dintre cerere și ofertă, adaugă ei. În topul caracteristicilor căutate de investitori se află amplasamentul, aproape de mijloacele de transport, facilitățile din împrejurimi și numărul de camere, apartamentele de trei camere fiind cele mai dorite. ”Cerințele la achiziție sunt similare indiferent de intenția cumpărătorului (proximitatea față de metrou, facilități, randament bun din perspectiva nevoii de spațiu), însă diferența se observă când ne uităm la amplasament. Cumpărătorii care doresc să investească se orientează spre nordul sau vestul Capitalei, către proprietăți aflate în proximitatea hub-urilor de birouri. Raportul dintre românii care achiziționează o locuință de nevoie vs. în scop investițional este de aproximativ 85% - 15%, valabil în general pentru apartamentele din ansambluri tradiționale. În cazul celor de tip boutique, situate în zone centrale, procentele ajung chiar și la egalitate”, a declarat Rafel Nebreda, de la Imoteca The Residential Experts. Specialiștii Imobiliarium recomandă sectoarele 1 și 2, zona de N-V a Bucureștiului sau Voluntari și Ilfov pentru achiziția unei locuințe în scop investițional, în timp ce sectoarele 1, 4 și 6 sunt indicate pentru cumpărarea primei case. Expoziția va avea loc între 12-14 octombrie, în București, expoziția urmând să găzduiască 62 de dezvoltatori ce prezintă o ofertă de 88 de ansambluri rezidențiale.

Jumătate din șoferi transmit mesaje la volan, iar 60% vorbesc la telefon

Conform unui sondaj la care au participat peste 15.000 de persoane, 4 din 10 șoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenți la trafic, 1 șofer din 2 trimite mesaje atunci când e la volan, iar 6 din 10 vorbesc la telefon fără handsfree. 4 din 10 șoferi beau, fie și ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi, mai arată studiul. Conform studiului, 5% dintre șoferi trimit mesaje pe mobil și 7% vorbeesc fără handsfree la fiecare călătorie cu autovehicolul. Aproape 2 din 10 șoferi români declară că accesează conturi de social media în timp ce sunt la volan. Procentul celor care au recunoscut că au făcut live pe Facebook în timp ce erau la volan nu pare mare (3%), însă în ultima perioadă au fost mai multe accidente grave generate de această practică. Aproape 2 din 10 șoferi își introduc destinația în aplicația GPS în timp ce sunt la volan, în trafic, iar 9 șoferi din 10 spun că nu au folosit niciodată funcție „do not disturb” a telefonului în timp ce conduceau. Alți factori care afectează atenția și care pot duce la producerea de accidente sunt băutul unei cafele sau mâncatul în timpul condusului. 4 din 10 șoferi beau, fie și ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi. 5 din 10 șoferi declară că se enervează la volan, 2 din 10 aproape în fiecare zi. În aceste condiții, 4 din 10 șoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenți la trafic, iar 3 din 10 au pierdut chiar controlul mașinii, fiind distrași la volan. Pietonii sunt adesea distrași de factori precum telefonul mobil sau muzica, ceea ce îi expune la riscul de a fi victimele unui accident rutier. 5 din 10 pietoni sunt atenți la ecranul telefonului mobil în timp ce merg pe stradă și aproape 3 din 10 ascultă muzică în căști. Peste 15.000 de participanți la trafic au răspuns la sondajul lansat în cadrul campaniei naționale de prevenție și siguranță rutieră ”Fii treaz la volan”. Sondajul a fost realizat online, în perioada 20 iulie – 17 septembrie 2018. Au participat 15.150 de respondenți, dintre care 13.102 șoferi (86%). 73% dintre aceștia conduc zilnic, iar aproape 20%, de câteva ori pe săptămână. Aproape 72% dintre participanții la sondaj au fost bărbați, iar, în ceea ce privește vârsta respondenților, majoritatea acestora s-a încadrat în categoria 18 - 25 de ani (58,63%), urmată de categoria 26 – 34 ani (17,7%) și 35-55 ani (16,64%).

Românii vor, de la o bancă, servicii sunt ușor de utilizat, rapiditate și securitate

Cele mai importante trei caracteristici pe care românii din mediul urban le asociază cu o bancă modernă sunt ușurința în utilizare, menționată de 80%, urmată de rapiditate (76%) și securitate (73%), arată un studiu iSense. Serviciile bancare sunt evaluate ca fiind moderne dacă nu au comisioane (69%), dacă oferă discounturi și oferte (59%) precum și posibilitatea de a economisi o sumă de bani la fiecare tranzacție (51%). Din perspectiva consumatorilor, o bancă modernă trebuie să fie tot timpul la dispoziția clienților, oferind beneficii precum suport 24 din 24 (73%) și o rețea vastă de bancomate (59%). În ce privește tehnologia, aceasta are rolul de a ușura interacțiunea consumatorului cu serviciile bancare, de a-i împlini nevoile de rapiditate și accesibilitate. De aceea, de la o bancă modernă clienții își doresc o aplicație pentru mobil (60%), să aibă posibilitatea de a efectua plăti contactless (59%) și de a contracta servicii online (53%), iar 47% își doresc să aibă opțiunea să își schimbe singuri setările de securitate la card (activare/dezactivare contactless, banda magnetică, schimbare pin, înghețare card etc.). Alte beneficii legate de tehnologie așteptate de către consumatori de la o bancă modernă sunt posibilitatea plăților automate de utilități prin direct debit (47%), opțiunea de a realiza online schimb valutar (43%), Self-banking (42%) sau posibilitatea salvării plăților realizate în aplicație (39%). „În opinia românilor, o bancă modernă este o bancă de care „scapi” repede – adică o bancă ușor de folosit, cu care timpul de interacțiune este folosit eficient, tehnologia ajutând în acest sens. Și, cel mai important, toate acestea trebuie să se desfășoare într-un climat de securitate (menționat de 73% dintre consumatori) și transparență (64%). Cu alte cuvinte, ne dorim bănci moderne, dar relația cu o astfel de bancă pleacă întotdeauna de la încredere”, spune Traian Năstase, Managing Partner, iSense Solutions. Studiul, reprezentativ urban, a folosit răspunsurile a 990 de persoane.

Afacerile cu mașini au frânat puternic, cu un avans de sub 1%

Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în august cu doar 0,8%, serie brută, față de aceeași lună a anului trecut, ritm mult scăzut față de cel din luna anterioară, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 4,8%, serie brută, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). În iulie, față de aceeași lună a anului trecut, afacerile cu mașini au crescut cu 12,7%, serie brută, iar serviciile prestate populației au avansat cu 5,1%, serie brută. În august, față de aceeași lună a anului trecut, volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut atât ca serie brută cu 0,8% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 1,5%. Avansul s-a datorat creșterilor înregistrate la comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor (plus 47%) și la comerțul cu autovehicule (plus 6,2%). Totodată, scăderi au înregistrat activitățile de întreținere și repararea autovehiculelor (-15,1%) și comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (-1,5%). Activitatea de servicii de piață prestate populației, serie brută, în luna august 2018 a înregistrat o cifră de afaceri cu 4,8% mai mare comparativ cu luna august 2017, provenită de la serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare (plus 25,8%), activitățile agențiilor turistice și tur-operatorilor (plus 13,2%), activitățile hotelurilor și restaurantelor (plus 3,8%) și de la activitățile de jocuri de noroc și alte activități recreative (plus 1,7%). Scăderi au înregistrat activitățile de spălare și curățare (uscată) a articolelor textile și a produselor din blană (-13,3%). În 2017, cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut cu 11,1% față de 2016, ritm încetinit față de cel din anul anterior, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 15,5%.

Cardurile BCR vor fi indisponibile, în toatele rețelele, vineri spre sâmbătă

Banca Comercială Română (BCR) a anunțat că oprește sistemul informatic care gestionează operațiunile cu carduri, în noaptea de vineri spre sâmbătă (12-13 octombrie 2018), pentru lucrări. „În intervalul 13.10.2018 ora 00:00 – 13.10.2018 ora 04:00, sistemul de carduri va fi oprit. Cardurile BCR nu vor putea fi folosite. Nici în rețeaua BCR și nici în alte rețele de acceptare. În acest interval orar, NU vor putea fi utilizate echipamentele BCR: ATM-uri (Bancomate), MFM-uri (Mașini multifuncționale), POS”, se subliniază într-un comunicat de presă transmis de BCR. În schimb, tranzacțiile la ASV-uri (Automate de schimb valutar) nu vor fi afectate, iar tranzacțiile la APT (Ghișee rapide) vor putea fi efectuate numai cu autentificare cu cartonaș cu cod de bare. Astfel, pentru aceste din urmă tranzacții, nu va putea fi utilizată funcționalitatea de autentificare cu card BCR.

Producătorul de încălțăminte Clujana dă semne de viață

Producătorul de încălțăminte Clujana, brand românesc cu o tradiție de peste 100 de ani, a deschis în această săptămână primul magazin online și cel de-al doilea showroom de încălțăminte din piele în Cluj-Napoca, a anunțat joi administratorul judiciar CITR. Compania a intrat în insolvență la începutul acestui an. ”Cu o investiție minimă, compania, aflată în procedură de insolvență în portofoliul CITR, deține astăzi două showroom-uri în Cluj-Napoca și colaborează pentru desfacerea produselor sale cu parteneri din mai multe județe din țară, printre care:  Sibiu, Mureș, Iași și Cluj și exportă produsele în mai multe magazine din Germania și Italia”, a informat CITR. Prin această decizie, Clujana și CITR estimează o creștere cu 20% a vânzărilor produselor din portofoliu. ”Clujana însemnă în primul rând istorie și tradiție, atât prin prisma longevității sale, cât și prin calitatea produselor pe care le fabrică. Unul dintre obiectivele noastre este să creăm mediul propice pentru adaptarea brandului la piață și să cucerim un segment de clienți neexplorat până acum, tineri cu vârste între 25-40 de ani. Restructurarea Clujana presupune un mix de tradiție și modernitate, esențial pentru salvarea acestui brand important. Ca și până acum, CITR își propune reintegrarea pe piață a brandurilor locale cu potențial, care să contribuie la stabilitatea economiei românești”, a declarat Mariana Boiciuc, partner CITR Cluj.

Indicele Robor la trei luni a stagnat la 3,17%

Indicele Robor la trei luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la 3,17%, potrivit datelor publicate joi de Banca Națională a României (BNR). Robor la trei luni este indicatorul principal în funcție de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei. Miercuri, indicele a avansat de la 3,13% la 3,17%. Totodată, indicele Robor la șase luni a stagnat joi la 3,43%. Miercuri, acesta a crescut de la 3,40% la 3,43%, cel mai mare nivel din 28 august, când a fost tot 3,43%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.