Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Greenpeace acuză IKEA că este implicat în distrugerea pădurilor din România

Ziarul de Vrancea
10 apr 2024 830 vizualizări

Lemn din păduri străvechi, inclusiv păduri din Munţii Carpaţi, este utilizat de compania suedeză la producţia de mobilier

Organizaţia de mediu Greenpeace a acuzat retailerul suedez IKEA că este implicat în distrugerea pădurilor străvechi din România pentru producţia de mobilier, acuzaţii pe care IKEA a spus că le analizează cu seriozitate, informează DPA. O investigaţie Greenpeace a descoperit că lemn din păduri străvechi, inclusiv păduri din Munţii Carpaţi, este utilizat de compania suedeză la producţia de mobilier. Mai mulţi producători externi care lucrează pentru IKEA ar utiliza lemn din aceste păduri valoroase. Potrivit Greenpeace, 30 de produse de la aceşti furnizori au fost descoperite în magazinele de mobilă din 13 ţări. "IKEA se aprovizionează cu lemn provenit din ultimele păduri naturale ale Carpaţilor româneşti, incluzând păduri din situri protejate Natura 2000, conform raportului. O nouă investigaţie Greenpeace publicată astăzi dezvăluie cum şapte producători ai produselor populare IKEA, precum umeraşele Bumerang, scaunele Ingolf, patul pentru bebeluşi şi cadrul de pat pentru copii Sniglar sunt legate de distrugerea pădurilor cu o mare valoare de conservare. Cel puţin 30 de tipuri de astfel de produse ale acestor producători au fost găsite în magazine IKEA din 13 ţări: Austria, Belgia, Cehia, Elveţia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Israel, Marea Britanie, Polonia, România şi Suedia. Greenpeace solicită IKEA să devină parte din soluţie, în loc să participe activ înrăutăţind criza climatică şi a biodiversităţii", se precizează într-un comunicat al organizaţiei remis miercuri AGERPRES.. Greenpeace spune că echipele sale au urmărit traiectoria lemnului provenit de la pădurile din România până pe rafturile magazinelor IKEA utilizând certificatele de tăiere, imagini din satelit şi depozitele de cherestea. Activiştii Greenpeace intenţionează să predea miercuri rezultatele analizelor lor către cartierul general al IKEA din Germania, de la Hofheim am Taunus. "IKEA nu trebuie să distrugă ultimele păduri străvechi din Europa pentru mobilă", a declarat miercuri expertul Greenpeace, Gesche Jürgens. Ca răspuns la o solicitare venită de la DPA, grupul IKEA a răspuns că "lemnul ilegal şi practicile forestiere iresponsabile nu au niciun loc în lanţul valoric al IKEA. Investigăm imediat orice dovezi în acest sens. Dacă descoperim nereguli, luăm imediat măsuri, inclusiv prin încheierea relaţiilor comerciale". Greenpeace precizează, în documentul citat, că recunoaşte mobilierul ca fiind o modalitate sustenabilă de a utiliza lemnul, de a stoca carbonul şi de a adăuga valoare materiilor prime, dar subliniază că acest lucru nu trebuie să se întâmple în timp ce sunt sacrificate cele mai valoroase păduri din punctul de vedere al biodiversităţii. De asemenea, Greenpeace menţionează faptul că Munţii Carpaţi din România găzduiesc populaţii mari de urşi, lupi, capre negre, râşi şi multe plante rare. Doar 2,4% din aceste păduri sunt în prezent protejate de defrişare, susţine organizaţia. Potrivit sursei citate, problema este că firmele şi autorităţile doresc să evite identificarea zonelor ca fiind păduri virgine sau naturale pentru a evita restricţiile, ceea ce a dus la faptul că doar 2,4 % (1.700 kmp) din pădurile Carpaţilor româneşti sunt în prezent protejate împotriva exploatării forestiere. În acelaşi timp, datele oficiale sugerează că aproximativ 7% din pădurile româneşti au o vechime de peste 120 de ani. Mai mult, se estimează că România a pierdut jumătate din pădurile sale străvechi în ultimii 20 de ani. Strategia UE privind biodiversitatea oferă protecţie pentru pădurile străvechi.

Două treimi dintre români preferă creditele 100% online

u este mai puţin stresant să ia un credit 100% online decât unul prin metoda obişnuită, susține majoritatea celor chestionați

Şapte din zece români consideră că este mai puţin stresant să acceseze un credit 100% online decât unul tradiţional, principalul motiv pentru care oamenii se simt încrezători în acest sistem de creditare fiind reprezentat de transparenţa condiţiilor şi a costurilor asociate, arată rezultatele unui sondaj de specialitate, dat publicităţi joi. În acelaşi timp, în cazul creditelor 100% online, alături de transparenţă, pentru clientul român contează cel mai mult faptul că sunt aprobate repede, dar şi procesul simplu de acordare. Totodată, 43% dintre români se simt anxioşi şi stresaţi atunci când îşi dau seama că au nevoie de un împrumut. La polul opus, peste o treime (37%) dintre respondenţi susţin că sunt optimişti cu privire la faptul că pot accesa o soluţie financiară pentru a-şi rezolva o problemă. La nivel general, 70% dintre cei chestionaţi afirmă că este mai puţin stresant să ia un credit 100% online decât unul prin metoda obişnuită. Potrivit sondajului, investiţiile în educaţie şi locuinţă sunt văzute ca principalele oportunităţi oferite de accesare a unui credit (29,98% dintre respondenţi), pe lângă avantajul accesului la fonduri suplimentare, beneficiu indicat de către 68% dintre români. Când sunt în situaţia de a lua un credit, pentru români cea mai mare sursă de îngrijorare este reprezentată de rata dobânzii (59% din totalul persoanelor intervievate). De asemenea, oamenii sunt stresaţi de faptul că trebuie să justifice veniturile pe care le au, iar cei care s-au retras din activitate simt că statutul de pensionar este o sursă de stres. Mai mult de o treime (35%) dintre români au declarat că spun un efort mare pe care îl depun când iau un credit este să evalueze dacă îl pot rambursa fără să fie un efort ieşit din comun, iar 24% dintre respondenţi sunt de părere că o altă sursă de presiune este reprezentată de timpul pe care trebuie să îl aloce pentru a se deplasa pentru semnarea documentelor. O altă sursă de tensiune este reprezentată de citirea şi înţelegerea contractului de credit (16%), în vreme ce 13% dintre români nu se simt confortabil să ofere explicaţii unei persoane necunoscute despre motivele pentru care au nevoie de un credit. În acelaşi timp, dacă ar fi în situaţia de a alege între un credit acordat 100% online şi unul oferit după o discuţie cu un consultant, aproape jumătate (49,52%) ar prefera soluţia digitalizată. Sondajul a fost realizat de iVOX, la comanda Provident, pe un eşantion de 1.044 de respondenţi. 

Rata anuală a inflaţiei a scăzut la 6,6% în martie

Rata anuală a inflaţiei a scăzut la 6,6% în martie, de la 7,2% în februarie, conform datelor anunţate joi de Institutul Naţional de Statistică (INS), aceasta fiind cea de-a doua scădere consecutivă a acestui indicator. Mărfurile alimentare s-au scumpit în martie 2024 faţă de martie 2023 cu 2,81%, mărfurile nealimentare cu 8,06%, iar serviciile cu 10,2%. ”Rata inflaţiei de la începutul anului (martie 2024 comparativ cu decembrie 2023) a fost 2,4%.  Rata anuală a inflaţiei în luna martie 2024 comparativ cu luna martie 2023 a fost 6,6%”, relevă datele transmise de INS. Rata anuală a inflaţiei în luna februarie 2024 comparativ cu luna februarie 2023 a fost 7,2%, iar în luna ianuarie, rata inflaţiei a fost de 7,4%, comparativ cu ianuarie 2023. ”Indicele preţurilor de consum în luna martie 2024 comparativ cu luna februarie 2024 a fost 100,42%. Rata inflaţiei de la începutul anului (martie 2024 comparativ cu decembrie 2023) a fost 2,4%. Rata anuală a inflaţiei în luna martie 2024 comparativ cu luna martie 2023 a fost 6,6%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (aprilie 2023 – martie 2024) faţă de precedentele 12 luni (aprilie 2022 – martie 2023) a fost 8,5%”, arată datele INS. Indicele armonizat al preţurilor de consum în luna martie 2024 comparativ cu luna februarie 2024 a fost 100,45%. Rata anuală a inflaţiei în luna martie 2024 comparativ cu luna martie 2023 calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) a fost 6,7%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (aprilie 2023 – martie 2024) faţă de precedentele 12 luni (aprilie 2022 – martie 2023) determinată pe baza IAPC a fost 8,3%. Mărfurile alimentare s-au scumpit în martie 2024 faţă de martie 2023 cu 2,81%. La această categorie cel mai mult s-au scumpit conservele din fructe, cu 12,35%, în martie 2024 faţă de martie 2023, şi cu 0,69% faţă de februarie 2024. Cel mai mult s-a ieftinit făina, cu 30,59%, în martie 2024 faţă de martie 2023, şi cu 0,84% faţă de februarie 2024. Mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 8,06%, în martie 2024 faţă de martie 2023. La această categorie cel mai mult s-au scumpit detergenţii, cu 24,36%, în martie 2024 faţă de martie 2023, şi cu 2,09% faţă de februarie 2024. Serviciile s-au scumpit cu 10,2%, în martie 2024 faţă de martie 2023, aici cel mai mult s-au scumpit serviciile poştale, cu 26,94%, şi cu 0,02% faţă de februarie 2024.

Iohannis: 30% dintre români se încadrează la nivelul minim de alfabetizare financiară

Statisticile din 2023 arată că 30% dintre români se încadrează la nivelul minim de alfabetizare financiară, iar aceasta nu este consecinţa directă a unor evoluţii recente, ci efectul acumulat în timp al deficitelor de instruire financiară, se arată în discursul preşedintelui Klaus Iohannis, adresat la cea de-a doua ediţie a Forumului educaţiei financiare cu tema "Siguranţa digitală a utlizatorilor de produse şi servicii financiare". "Complexitatea serviciilor financiare în contextul noilor tehnologii fac imperative, la nivel naţional, campaniile de conştientizare şi informare pe acest palier, care să contribuie la reducerea riscurilor pentru utilizatorii de produse şi servicii financiare. Nu este suficient să constatăm nevoia cetăţenilor de îndrumare şi instruire financiară. Avem datoria de a facilita accesul fiecărui român la instruire în acest domeniu, pentru ca cetăţenii să poată lua decizii corecte şi informate în privinţa finanţelor personale. Provocările structurale care grevează de ani buni economia României, accentuate de crizele suprapuse din ultimii ani şi de persistenţa unui grad redus de intermediere financiară, au adâncit decalajele dintre aşteptări şi rezultate. Statisticile din 2023 arată că 30% dintre români se încadrează la nivelul minim de alfabetizare financiară. Evident, aceasta nu este consecinţa directă a unor evoluţii recente, ci efectul acumulat în timp al deficitelor de instruire financiară", se menţionează în discursul preşedintelui, citit de consilierul prezidenţial Cosmin Marinescu. Potrivit sursei citate, datele privind incluziunea financiară în România arată că marea majoritate a respondenţilor utilizează un cont bancar şi fac banking online, ceea ce indică un nivel favorabil de incluziune financiară. Însă, Klaus Iohannis susţine că este îngrijorătoare această discrepanţă între accesul facil la serviciile bancare şi deficitul în materie de educaţie financiară.

Angajații care vor să-și schimbe job-ul urmăresc obținerea unui salariu mai mare

Un salariu mai mare este principalul obiectiv al celor care plănuiesc să îşi schimbe locul de muncă în perioada următoare, următorul cel mai important lucru pentru aceştia fiind posibilitatea de a lucra de acasă, relevă datele unui sondaj realizat de o platformă de recrutare. Potrivit acestui sondaj, 47% dintre cei care au participat spun că, în momentul de faţă, se află în căutarea unui nou loc de muncă, iar 40,6% declară că, deşi schimbarea jobului nu este o prioritate, sunt dispuşi să aplice şi o vor face dacă găsesc ceva care cred ei că li s-ar potrivi. Doar 12,5% susţin ferm că nu îşi caută loc de muncă momentan. "Un salariu mai mare este principalul obiectiv al celor care plănuiesc să îşi schimbe jobul în perioada următoare, apărând în 78,2% dintre răspunsuri. Următorul cel mai important lucru pentru ei, în perspectiva unei noi angajări, este posibilitatea de a lucra de acasă, menţionată de 37,2% dintre respondenţi. Alte lucruri pe care le caută sunt oportunităţile de a avansa în carieră (35,9%), mai multe beneficii extrasalariale (33,7%), proiecte care să îi motiveze (35,2%) sau mai multă stabilitate la locul de muncă (29,9%). Colegi mai prietenoşi sau un manager mai înţelegător sunt următoarele aspecte pe care ar vrea să le regăsească la noul job", indică cel mai recent sondaj realizat de eJobs. Potrivit sursei citate, creşterile salariale revin recurent în răspunsurile celor care au participat la sondaj. Astfel, întrebaţi ce i-ar întoarce din drum şi i-ar determina, totuşi, să rămână la actualul loc de muncă, în condiţiile în care sunt deja decişi să plece, 71,8% au vorbit despre o mărire de salariu. 39,2% ar putea fi convinşi de o regândire a pachetului de beneficii extrasalariale, 35,3% ar rămâne dacă ar avea parte de un program flexibil, iar 23,2% şi-ar dori mai multe zile de concediu. Pentru 15,8% o influenţă în acest sens ar putea să o aibă colegii actuali, iar pentru 11,5% managerul.

Microsoft a expus parolele propriilor angajaţi

Datele de acces ale angajaţilor Microsoft au fost expuse, după ce compania a lăsat un server nesecurizat. Experţii în securitate de la SOCRadar au descoperit un server Azure, care stoca date sensibile legate de motorul de căutare Bing, lăsat de de Microsoft nesecurizat. Pentru că nu era necesară o parolă, acesta putea fi accesat de oricine cunoştea adresa web. Acelaşi server conţinea o serie de date de acces ale angajaţilor Microsoft, alături de diverse scripturi, coduri şi fişiere de configurare. Experţii care au făcut descoperirea au anunţat Microsoft pe 6 februarie, iar gigantul american a securizat serverul pe 5 martie, la aproape o lună după ce a aflat. Descoperirea nu pică bine pentru Microsoft, companie care vinde soluţii de securitate şi care ar fi trebuit să ştie să-şi securizeze propriile servere, mai ales după ce s-a constat că neglijenţele companiei au dus la hack-ul prin care e-mail-urile oficialilor americani au putut fi accesate de China.

Preţurile de consum din SUA au crescut peste aşteptări

Preţurile de consum din SUA au crescut peste aşteptări în martie, deoarece americanii au plătit mai mult pentru benzină şi locuinţe închiriate, ceea ce a determinat pieţele financiare să anticipeze că Rezerva Federală va amâna reducerea ratelor dobânzilor până în septembrie, transmite Reuters. A treia lună consecutivă de preţuri mai mari ale preţurilor de consum raportate miercuri de Departamentul Muncii a urmat ştirilor de săptămâna trecută potrivit că creşterea locurilor de muncă a accelerat în martie, rata şomajului scăzând la 3,8%, de la 3,9% în februarie. Preşedintele Fed, Jerome Powell, a declarat în repetate rânduri că banca centrală a Statelor Unite nu se grăbeşte să înceapă să reducă costurile împrumuturilor. Costul vieţii se menţine încăpăţânat de mare înaintea alegerilor prezidenţiale din SUA, care vor avea loc pe 5 noiembrie.

Acţiunile Nvidia au intrat în teritoriu de corecţie

Acţiunile gigantului producător de cipuri Nvidia au intrat în ”teritoriu de corecţie”, find cu 10% sub cel mai recent maxim atins vreodată la închidere, pe 25 martie, de 950 de dolari pe unitate, relatează CNBC. Compania, care produce unităţi de procesare grafică – sau GPU – a fost un beneficiar cheie al boom-ului inteligenţei artificiale, care a stimulat cererea pentru cipurile sale. GPU-urile Nvidia sunt utilizate în mod obişnuit pentru aplicaţii AI intensive în calcul, cum ar fi chatbotul AI ChatGPT al OpenAI. Cipurile sale de server sunt, de asemenea, o componentă cheie a centrelor de date. Performanţa financiară a companiei a fost extraordinară în ultimul an. Nvidia a raportat o creştere de 486% a câştigurilor non-GAAP pe acţiune diluată în trimestrul încheiat în decembrie, invocând cererea uriaşă de cipuri, datorită popularităţii modelelor AI generative.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.