Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Fiecare turist român cazat în România a cheltuit în medie 2.674 lei/persoană

Ziarul de Vrancea
18 mar 2024 645 vizualizări

Suma totală cheltuită în țara noastră de către turiștii străini se ridică la 5,239 miliarde lei

Numărul total al turiștilor nerezidenți cazați în structurile de cazare turistică colective, în anul 2023, a fost de 1,95 milioane, cheltuielile acestora însumând 5,239 miliarde lei (în medie 2.674 lei/persoană), arată datele publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS). ”Numărul total al turiștilor nerezidenți cazați în structurile de cazare turistică colective, anul 2023, a fost de 1.958.900, cheltuielile acestora însumând 5,239 miliarde lei (în medie 2.674 lei/persoană). Călătoriile în scop particular au reprezentat principalul motiv al sejurului petrecut de către 50,6% dintre turiștii nerezidenți sosiți în România în anul 2023, cheltuielile acestora reprezentând 44,8% din totalul cheltuielilor. Dintre turiștii nerezidenți sosiți în România în anul 2023, 49,4% au călătorit pentru afaceri, cheltuielile acestora reprezentând 55,2% din totalul cheltuielilor”, arată datele INS. Din totalul nerezidenților sosiți în România în anul 2023, 39,3% și-au organizat singuri sejurul, 37,7% și-au organizat sejurul printr-o agenție de turism,13,4% au optat pentru alte modalități de organizare a călătoriei (de exemplu, prin sindicate), în timp ce 9,6% și-au organizat călătoria atât pe cont propriu cât și printr-o agenție de turism. Principalul mijloc de transport utilizat pentru a sosi în România în anul 2023 a fost avionul, folosit de 75,9% din numărul total de turiști, în timp ce 16,7% au utilizat autoturisme proprii, 5,5% autocare și autobuze, 0,8% ambarcațiuni fluviale, 0,4% trenuri și 0,7% alte mijloace de transport (autoturisme închiriate, motociclete etc.). Numărul total al turiștilor nerezidenți cazați în structurile de cazare turistică colective, în trimestrul IV 2023, a fost de 437.000, cheltuielile acestora însumând 1,315 miliarde lei (în medie 3.009 lei / persoană). Dintre turiștii nerezidenți sosiți în România în trimestrul IV 2023, 47% au călătorit în scop de afaceri, cheltuielile acestora reprezentând 55,5% din totalul cheltuielilor. Din totalul cheltuielilor pentru afaceri în trimestrul IV 2023, ponderea principală o reprezintă cheltuielile pentru cazare (48,1%), urmată de cheltuielile în restaurante și baruri (17,7%) și de cheltuielile pentru cumpărături (16,2%). Dintre turiștii nerezidenți sosiți în România în trimestrul IV 2023, 53% au călătorit în scop particular, cheltuielile acestora reprezentând 44,5% din totalul cheltuielilor. Din totalul cheltuielilor în scop particular în trimestrul IV 2023, ponderea principală o reprezintă cheltuielile pentru cazare (47,6%), urmată de cheltuielile în restaurante și baruri (17%) și de cheltuielile pentru cumpărături (15,8%). Din totalul nerezidenților sosiți în România în trimestrul IV 2023, 39,4% și-au organizat singuri sejurul, 35,4% și-au organizat sejurul printr-o agenție de turism,14,6% au optat pentru alte modalități de organizare a călătoriei (de exemplu, prin sindicate), în timp ce 10,6% și-au organizat călătoria atât pe cont propriu cât și printr-o agenție de turism. Principalul mijloc de transport utilizat pentru a sosi în România în trimestrul IV 2023 a fost avionul, folosit de 79,2% din numărul total de turiști, în timp ce 14,9% au utilizat autoturisme proprii, 4,9% autocare și autobuze, tren și ambarcațiuni fluviale cu câte 0,4%, în timp ce 0,2% au sosit cu alte mijloace de transport (autoturisme închiriate, motociclete etc.).

Încep programele Rabla Clasic și Rabla Plus

u persoanele fizice se pot adresa producătorilor validați u buget de 300 de milioane de lei pentru Rabla Clasic și 1 miliard pentru Rabla Plus

Ministerul Mediului lansează, marți, Programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Persoanele fizice se pot adresa producătorilor validați, iar persoanele juridice pot încărca în aplicația informatică documentele

Potrivit documentului citat, programele se vor desfășura în etape, în limita sumelor alocate, astfel:

Rabla Clasic:

Sesiunea 19 martie – 19 aprilie 2024:

- Persoane juridice – 60 de milioane de lei;

- UAT-uri și instituții publice – 60 de milioane de lei;

Sesiunea 19 martie – 25 noiembrie 2024: persoane fizice – 180 de milioane de lei.

Rabla Plus:

Etapa I: 19 martie – 19 aprilie 2024

- Persoane juridice – 140 de milioane de lei;

- UAT-uri și instituții publice – 140 de milioane de lei.

Etapa I: 19 martie – 18 august 2024: persoane fizice – 420 de milioane de lei.

Rabla Plus:

Etapa a II-a: 19 august – 19 septembrie 2024

- Persoane juridice – 60 de milioane de lei;

- UAT-uri și instituții publice – 60 de milioane de lei.

Etapa a II-a: 19 august – 25 noiembrie 2024: persoane fizice – 180 de milioane de lei.

Potrivit Ministerului Mediului, dfinanțarea acordată în cadrul programelor, este următoarea:

În ceea ce privește Programul Rabla Clasic, prima de casare se menține la 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate.

Prima de casare se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 150 g CO_2/km în sistem WLTP și a cărui valoare nu depășeste 60.000 euro, cu TVA inclus.

La prima de casare se pot adăuga următoarele ecobonusuri:

*ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în sistem WLTP;

*ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu motorizare GPL/GNC;

*ecobonus în valoare de 3.000 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid;

*ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Pentru achiziționarea de motociclete noi al căror sistem de propulsie generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, se acordă o primă de casare de 7.000 lei, la care se pot adăuga:

*ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru autovehiculul nou motocicletă al cărui sistem de propulsie generează maximum 90 g CO2/km în sistem WMTC;

*ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Burduja: Proiectul de la Doicești va fi cu 20-30% mai ieftin decât cel din Utah

Proiectul reactoarelor modulare mici (SMR) de la Doicești este, conform discuțiilor cu NuScale, cu 20-30% mai ieftin decât cel din Utah, a declarat, luni, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. "Nu vreau să avansez vreo cifră. Acesta este scopul fazei a doua în care proiectul intră, să detalieze tot ce e necesar de făcut, bugetul proiectului, inclusiv să amenajeze structura financiară care va susține această investiție. Ce pot să vă spun, din discuțiile cu NuScale, ei mi-au spus că proiectul Doicești este semnificativ mai ieftin, cu 20-30%. În cifra de 9 miliarde dolari din SUA intra și costul de finanțare, intrau și multe alte lucruri", a spus Burduja. În noiembrie 2023, Asociația Municipală a Sistemelor de Producere a Energiei din Utah (UAMPS) și NuScale Power Corporation (NuScale) au anunțat, printr-un comunicat, că, în pofida eforturilor semnificative ale ambelor părți pentru dezvoltarea CFPP, pare puțin probabil ca proiectul să aibă suficient sprijin pentru a continua implementarea. Prin urmare, UAMPS și NuScale au stabilit de comun acord că renunțarea la proiect este cea mai prudentă decizie pentru ambele părți, unul dintre motive fiind costurile investiției. La rândul său, directorul general al Nuclearelectrica, Cosmin Ghiță, a precizat, la Doicești, că în materie de structură de finanțare se va merge pe niște structuri de finanțare clasice, respectiv parte equity și parte de împrumuturi, care sunt în concordanță cu consensul OCDE. "Pentru că vom apela la bănci de export și la bănci pentru finanțare din simplul motiv că acestea vor permite o perioadă de grație a plății împrumuturilor pe perioada construcției de șase luni de la punerea în funcțiune. Deci, atunci când vom face primele încasări", a explicat Ghiță.

Aproape trei sferturi dintre români preferă produsele românești chiar dacă sunt mai scumpe

Aproape trei sferturi dintre români preferă să cumpere produse românești chiar dacă sunt mai scumpe, iar 62,7% sunt de părere că produsele agricole românești sunt mai rare în marile rețele comerciale pentru că acestea preferă produsele din străinătate, conform unui isondaj realizat de INSCOP la comanda News.ro. Acelaăi sondaj mai indică și că 76.9% dintre români sunt de părere că în situații de criză trebuie mai întâi să se ajute singuri și abia apoi să ceară sprijinul statului. 72.2% dintre participanții la sondajul INSCOP declară că preferă să cumpere produse românești chiar dacă sunt mai scumpe, în timp ce 26.3% spun că preferă să cumpere produsele cu prețul cel mai bun, indiferent dacă sunt românești sau străine. 1.5% nu știu sau nu răspund la această întrebare. Spun că preferă să cumpere produse românești chiar dacă sunt mai scumpe mai ales votanții PSD-PNL și ai ADU, persoanele cu vârsta peste 45 de ani, cei inactivi, gulerele albastre, locuitorii din rural și cei care nu au cont pe rețelele sociale. Votanții AUR, tinerii sub 30 de ani, cei inactivi potențial activi, declară într-o proporție mai mare decât restul populației că preferă să cumpere produsele cu prețul cel mai bun, indiferent dacă sunt românești sau străine. 62.7% dintre români sunt de părere că produsele agricole românești sunt mai rare în marile rețele comerciale din cauză că acestea preferă produsele din străinătate. De cealaltă parte, 33.4% cred că produsele agricole românești sunt mai rare în marile rețele comerciale din cauză că producția locală este mică. Ponderea non-răspunsurilor este 3.9% din total eșantion.

Audi a dezvăluit noul SUV Q6 e-tron complet electric

Audi a prezentat luni noul său SUV Q6 e-tron complet electric, primul vehicul de producție cu arhitectura sa de vehicul electric de nouă generație, transmite CNBC. Producătorul auto de lux deținut de Volkswagen spune că noul ”Premium Platform Electric” deschide noi niveluri de tehnologie pentru Audi, inclusiv un timp rapid de reîncărcare a vehiculelor electrice pentru o autonomie de 158 de mile (254 km) în 10 minute. Vehiculul introduce următoarea generație de vehicule electrice a Audi, care continuă să ofere mai multe vehicule electrice electrice și hibride plug-in, în ciuda încetinirii creșterii recente a vânzărilor de vehicule electrice. Audi a confirmat că intenționează să introducă pe piață aproximativ 20 de modele noi sau reproiectate semnificativ la nivel global, până în 2025, dintre care mai mult de jumătate vor fi electrice. Comenzile pentru Q6 e-tron quattro, precum și pentru o variantă de performanță ”S” se vor deschide luna aceasta în Europa, începând de la 74.400 de euro sau aproximativ 81.000 de dolari, respectiv 93.800 de euro, sau 102.030 de dolari, respectiv. Q6 e-tron are o autonomie estimată la o singură încărcare de 625 de kilometri sau 388 de mile. Specificațiile de performanță de top pentru SUA includ până la 510 cai putere, viteză maximă de 143 mile pe oră și 0 mph până la 60 mph în 4,2 secunde. Prețurile exacte și detaliile modelului pentru SUA sunt așteptate mai aproape de momentul în care SUV-ul de dimensiuni medii va fi scos în vânzare pe piața internă, mai târziu în acest an, potrivit unui purtător de cuvânt al Audi. Audi oferă în prezent SUV-uri Q4 și Q8 complet electrice, precum și un sedan GT de 106.500 USD pe piața din SUA. Q6 e-tron prezintă un design Audi nou, dar familiar, care include faruri elegante, grilă tip plasă și un design exterior general agresiv. Noua platformă EV include o arhitectură a bateriei de 800 de volți și o capacitate maximă de încărcare de 270 de kilowați-oră.

Sony întrerupe producția căștilor de realitate virtuală PSVR2

Sony a decis să nu mai producă temporar căștile PSVR2, deoarece are deja prea multe pe stoc și se confruntă cu o cerere din ce în ce mai mică. Din februarie anul trecut, când a lansat a doua versiune a căștii sale pentru jocuri în realitate virtuală, Sony a produs peste două milioane de unități, susțin surse din cadrul companie citate de Bloomberg. Cifra s-a dovedit a fi prea optimistă, mai ales că vânzările căștii au scăzut în fiecare trimestru de când a fost lansată de la aproape 600.000 de unități vândute în T1 2023 la 325.000 de unități în T4 2023. În acest context, compania a decis să întrerupă producția până când va reuși să vândă unitățile pe care le are deja în stoc. Liderul actual al pieței de căști de realitate virtuală este Meta, care a vândut doar în ultimul trimestru al anului trecut 1,3 milioane de căști. Analiștii sunt convinși că piața va crește, grație intrării Apple cu Vision Pro. Aceștia estimează că, până în 2028, aceasta va crește în fiecare an cu peste 30%.

Turcia ia măsuri împotriva Meta din cauza partajării datelor

Autoritatea pentru concurență din Turcia a impus luni o măsură provizorie împotriva Meta Platforms, menită să împiedice transferul de date între platformele Instagram și Threads, deoarece investighează un posibil abuz de poziție dominantă a companiei pe piață, transmite Reuters. În decembrie, autoritatea a lansat o investigație asupra, Meta, compania mamă a Facebook, cu privire la o posibilă încălcare a legii concurenței prin conectarea platformelor sale de socializare Instagram și Threads. Autoritatea a spus că măsura provizorie va rămâne în vigoare până când se va lua o decizie finală, deoarece datele obținute și fuzionate prin intermediul acestor două aplicații ar putea ”încălca legea concurenței și ar provoca daune ireparabile” pe piață. Separat, autoritatea turcă a amendat Meta cu 4,8 milioane de lire (148.000 de dolari) zilnic, ca parte a unei investigații separate asupra unui mesaj de notificare pe care compania îl trimite utilizatorilor despre partajarea datelor.

CEO-ul Saudi Aramco: Tranziția energetică eșuează

CEO-ul Saudi Aramco, Amin Nasser, a declarat luni că tranziția energetică eșuează, iar factorii de decizie ar trebui să renunțe la ”fantezia” de a elimina treptat petrolul și gazele, deoarece cererea de combustibili fosili va continua să crească în următorii ani, relatează CNBC. ”În lumea reală, strategia actuală de tranziție eșuează în mod vizibil pe majoritatea fronturilor, deoarece se ciocnește de cinci realități dure”, a spus Nasser în timpul unui interviu la conferința CERAWeek by S&P Global din Houston, Texas. El a arătat că ”este nevoie urgentă de o resetare a strategiei de tranziție, iar propunerea mea este următoarea: ar trebui să renunțăm la fantezia de a elimina treptat petrolul și gazele și, în schimb, să investim în ele reflectând în mod adecvat ipotezele realiste ale cererii”, a spus CEO-ul, în aplauze din partea publicului. Agenția Internațională pentru Energie, cu sediul la Paris, a estimat anul trecut că vârful cererii de petrol, gaze și cărbune va fi atins în 2030.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.