Economic

​MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Datoria externă a României crește chiar șI noaptea cu o viteză de 176.000 euro/h

Ziarul de Vrancea
15 ian 2018 1005 vizualizări

în primele 11 luni ale anului datoria externă totală a urcat cu 1,4 miliarde de euro

Datoria externă totală a crescut cu 1,4 miliarde de euro în perioada ianuarie-noiembrie, iar datoria pe termen lung a însumat 69,3 miliarde de euro la 30 noiembrie (73,5% din totalul datoriei externe), în scădere cu 0,4% față de 31 decembrie 2016, a comunicat luni Banca Națională a României (BNR).

Datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 30 noiembrie 2017 nivelul de 25,03 miliarde de euro (26,5% din totalul datoriei externe), în creștere cu 7,6% față de 31 decembrie 2016. „Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 21,1% în perioada ianuarie-noiembrie 2017, comparativ cu 30% în anul 2016. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 30 noiembrie 2017 a fost de 5,4 luni, față de 6,3 luni la 31 decembrie 2016”, a transmis banca centrală. Potrivit BNR, gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 30 noiembrie 2017 a fost de 84,1%, comparativ cu 90,5% la 31 decembrie 2016.

Dacia a vândut peste 655.000 de vehicule în 2017

Compania deține o cotă de 29% din piața locală

Dacia a vândut anul trecut 655.235 de automobile, cu 12,2 % mai mult față de 2016, producătorul deținând, cu 43 262 vehicule comercializate (plus  11,3% față de nivelul înregistrat în 2016), o cotă de 29 % din vânzările de vehicule noi din România. Din totalul vehiculelor vândute prin intermediul programului Rabla, 47% au fost livrate de Dacia. Cu peste 16.200 de unități comercializate - aproximativ 40% din vânzările totale ale mărcii - Logan berlină este cel mai popular model Dacia în România. „Acest rezultat ar fi putut fi mai bun dacă piața locală nu ar fi suferit în 2017 impactul masiv al importurilor de vehicule de ocazie, în contextul în care România a înregistrat anul trecut un record trist în domeniul înmatriculărilor de mașini uzate”, arată un comunicat al companiei. Logan MCV a continuat să fie cel mai vândut model break din România (3.200 unități). Lansată la sfârșitul primului semestru, versiunea Stepway reprezintă un sfert din vânzările totale ale modelului Logan MCV. Sandero domină detașat segmentul B-hatch și, cu peste 8.400 de unități livrate, se plasează pe locul al doilea în clasamentul pe modele, peste 75% din clienți alegând versiunea Sandero Stepway. Prima generație a modelului Duster a realizat în 2017, cu aproape 8 300 de unități comercializate, cea mai bună performanță din întreaga sa carieră. Prezentat la Salonul de la Frankfurt, noul SUV Dacia a fost lansat în luna decembrie pe piața din România. În decurs de numai trei săptămâni au fost vândute 600 de unități, din care primele 100 de exemplare au fost comandate exclusiv online. Cu peste 950 de unități livrate, din care 40% în versiune Stepway, Lodgy și-a consolidat poziția de lider în segmentul monovolumelor. Rezultate bune au fost înregistrate și de modelele Dokker și Dokker VAN, acesta din urmă reușind să atingă, cu 3 371 de unități, cea mai bună performanță de la lansarea sa în 2012, mai arată comunicatul. Pe piețele externe compania a vândut anul trecut 611.973 vehicule, cu 12% mai multe față de anul 2016. Europa domină în clasamentul pe regiuni, cu peste 460.000 de vehicule vândute în 2017. Franța este prima destinație de export, cu aproape 120.000 de unități, cea mai bună performanță înregistrată până în prezent. Dacia se situează pe locul 5 în topul mărcilor cele mai vândute în Hexagon, imediat după Volkswagen, rezultat care se bazează în principal pe succesul modelelor Duster și Sandero. Germania ocupă a doua treaptă a podiumului, cu vânzări de aproape 65.000 de unități. Italia se situează pe poziția a treia, cu peste 63.000 de unități, urmată de Spania, unde au fost vândute anul trecut mai mult de 56.000 de vehicule marca Dacia. În Marea Britanie, Dacia a vândut anul trecut 25.211 unități, ceea ce situează Regatul Unit pe locul opt în clasamentul piețelor externe ale mărcii.

Poșta Română a împrumutat de la EximBank 30 de milioane de lei, pe o perioadă de doi ani

EximBank va asigura necesarul de finanțare pentru derularea activității curente a Companiei Naționale , cel mai mare operator de servicii poștale, în urma câștigării licitației organizată de societate, la finele anului trecut, pentru contractarea unui împrumut în valoare de 30 de milioane de lei, pe o perioadă de doi ani, au anunțat luni cele două instituții. ”Prin încheierea acestui parteneriat între EximBank și Compania Națională Poșta Română, o societate strategică curtată, de obicei, de marile bănci de pe piață, continuăm să ne consolidăm poziția pe piața de corporate banking, oferind produse și servicii care nu numai că sunt la un standard înalt de calitate, dar sunt și competitive din punctul de vedere al costurilor”, a spus Traian Halalai, președintele executiv al EximBank. La rândul său, directorul general al Poștei Române, Elena Petrașcu este de părere că societatea de stat generează capital de încredere și demonstrează totodată că are resursele necesare să se înscrie în liniile strategice pe care și le-a asumat. “Suntem deja la al treilea acord semnat, în ultimii ani, între Poșta Română și EximBank, ceea ce transformă acest parteneriat într-o tradiție bazată pe încredere reciprocă și respect. Planul nostru de investiții și revitalizare a companiei este în siguranță. Cu ajutorul unor produse și servicii bancare de calitate, atât noi, cât și partenerii noștri, putem fi siguri că avem resursele necesare pentru dezvoltare. Poșta Română are nevoie de capital financiar dar, în același timp, de un capital de încredere, pe care mă bucur, de fiecare dată, când îl găsesc investit de la partenerii noștri și, mai ales, de la clienți”, a declarat directorul general al Poștei Române. Acesta este cel de-al treilea acord pe care operatorul național de servicii poștale îl încheie cu EximBank după ce, în 2013, banca a acordat un credit în valoare de 100 de milioane de lei pentru acoperirea parțială a sumelor restante din activitatea de colectare de numerar, iar în 2016 banca a câștigat licitația organizată de Compania Națională Poșta Română pentru acordarea unui credit în valoare de 60 de milioane de lei.

Afacerile cu mașini au crescut în luna noiembrie cu 9,8%

Cifra de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a crescut în noiembrie 2017 cu 9,8% față de aceeași lună din 2016, ritm încetinit față de cel din luna octombrie, în timp ce serviciile prestate populației au avansat cu 18,3%, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). În octombrie, afacerile cu mașini au crescut cu 12,5% față de octombrie 2016, iar serviciile prestate populației au avansat cu 19,4%. Afacerile cu mașini au fost stimulate în 2017 de eliminarea timbrului de mediu pentru mașinile second-hand, de la 1 februarie, ceea ce a adus la creșterea masivă a înmatriculărilor.  În luna noiembrie, cel mai mare avans față de aceeași lună a anului 2016, de 109,5%, a fost înregistrat în comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente, urmat de serviciile de întreținere și reparare a autovehiculelor (plus 14,7%) și comerțul cu autovehicule (plus 11,9%). Din segmentul serviciilor prestate populației, cel mai mare avans l-au înregistrat în luna noiembrie față de aceeași perioadă din 2016 jocurile de noroc și alte activități recreative (plus 41%) și activitățile agențiilor turistice și ale tur-operatorilor (plus 15,2%). Față de luna precedentă, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a scăzut în noiembrie atât ca serie brută cu 2% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 0,3%.  Volumul cifrei de afaceri pentru serviciile de piață prestate populației, față de luna precedentă, a scăzut în noiembrie atât ca serie brută cu 6,7% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 1,3%. În primele 11 luni, afacerile cu mașini au crescut cu 11,5%, serie brută, iar serviciile prestate populației au avansat cu 15,1%, serie brută. În 2016, afacerile din comerțul cu autovehicule și motociclete au urcat cu 18% față de 2015.

CRH Ciment și Comnord, amendate cu peste 3 milioane lei de Consiliul Concurenței

Consiliul Concurenței a anunțat luni că a amendat cu 3.056.314 lei (aproximativ 655.904 euro) producătorul de ciment, agregate și betoane CRH Ciment (România) SA și compania Comnord, care se ocupă cu lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale, pentru punerea în practică a unei concentrări economice înainte de a fi autorizată de autoritatea de concurență. Cele două companii au recunoscut încălcarea legii și, ca urmare, au beneficiat de reduceri ale amenzilor, arată un comunicat emis luni de autoritate. ”În cadrul analizei tranzacției prin care CRH Ciment (România) SA a devenit unic acționar al CRH Comnord SA, autoritatea de concurență a constatat că o operațiune anterioară (respectiv cea prin care CRH Ciment România SA și Comnord SA au preluat împreună CRH Comnord SA) nu a fost notificată și autorizată, conform normelor în domeniu”, se menționează în comunicat. Legislația în domeniul concurenței interzice punerea în aplicare a unei concentrări economice, înainte de notificare și înainte de a fi declarată compatibilă cu un mediu concurențial normal, printr-o decizie a Consiliului Concurenței. CRH Ciment România face parte din grupul CRH, activ la nivel internațional în sectorul fabricării și comercializării cimentului, betonului și al altor materiale de construcții. CRH România deține și operează două fabrici de ciment la Medgidia și Hoghiz, o stație de măcinare la Târgu-Jiu, precum și o rețea de terminale de ciment, cariere, balastiere, depozite de agregate și stații de betoane. Compania Comnord SA are ca obiect principal de activitate lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale.

Indicele Robor la 3 luni a stagnat, din nou, la 1,98%

Indicele Robor la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la nivelul de 1,98% pentru a doua zi consecutiv, potrivit datelor publicate luni de Banca Națională a României (BNR). Robor la 3 luni este indicatorul principal în funcție de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei. Luni este a doua zi de stagnare pentru indice, după vineri. Indicele a scăzut joi la 1,98%, cel mai mic nivel din data de 14 noiembrie, când a fost 1,92%. Totodată, și indicele Robor la 6 luni a stagnat luni, pentru a doua oară, la nivelul de 2,22%. Joi, acesta a scăzut la 2,22%, cel mai mic prag din 16 noiembrie, când a fost 2,19%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii pentru creditele în lei acordate pe piața interbancară, iar creșterea acestui indicator va duce la un avans al ratelor în cazul creditelor în lei.

Jocuri de Android pline de reclame pornografice

Experții în domeniul securității au descoperit 60 de jocuri pentru Android care includ un malware ce afișează reclame pentru adulți. În ciuda eforturilor pe care încearcă să arate că le face, Google nu reușește să facă din Play Store un magazin de aplicații sigur pentru cei peste 2 miliarde de oameni care folosesc un dispozitiv cu Android. Firma de securitate Check Point a anunțat Google că a descoperit 60 de jocuri pentru copii care includ un malware care afișează reclame pornografice ce acoperă, în unele cazuri, întreg ecranul. Mai mult, malware-ul numit AdultSwine, încearcă să păcălească copii să instaleze false soluții antivirus și să-și înscrie numărul de telefon într-un formular. Conform datelor afișate de Play Store, jocurile în cauză aveau între 3 și 7 milioane de instalări. Google a eliminat deja cele 60 de jocuri din magazinul de aplicații și a dezactivat conturile dezvoltatorilor. În apărarea sa, Google spune că reclamele afișate de jocurile cu malware nu erau livrate chiar de el.

Euro coboară sub 4,63 lei, dolarul ajunge la cel mai slab nivel din ultimii trei ani

Banca Națională a României (BNR) a anunțat luni un curs de referință de 4,6256 lei/euro, în scădere cu 0,26% față de nivelul atins vineri, în timp ce dolarul a fost cotat la 3,7686 lei, cel mai slab nivel din ultimii trei ani. Vineri, euro a crescut la nivelul de 4,6377 lei. Luni, leul s-a apreciat în raport cu euro, în contrast cu tendința regională. Alte monede din regiune, precum coroana cehă și forintul maghiar, s-au depreciat în raport cu euro. Dolarul american, cotat indirect în piața românească prin raportare la paritatea euro/dolar, s-a depreciat de la 3,8247 lei la 3,7686 lei. Acesta este cel mai slab nivel pentru dolar din 31 decembrie 2014, când a fost cotat la 3,6868 lei. Cursul francului elvețian a scăzut de la 3,9408 lei la 3,9178 lei.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.