MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Afacerile din comerț cresc precum Făt Frumos
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescut în martie, față de luna precedentă, cu 16,3%
În luna martie 2019, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în termeni nominali față de luna precedentă ca serie brută cu 16,3% , iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a scăzut cu 0,2%. Față de luna corespunzătoare a anului precedent, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în termeni nominali atât ca serie brută cu 7,1% cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 10,9%. În perioada 1.I-31.III.2019 cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), în termeni nominali, a crescut față de perioada 1.I-31.III.2018 atât ca serie brută cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 9,6%, respectiv cu 10,7%. Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, serie brută, în luna martie 2019, comparativ cu luna precedentă, în termeni nominali, a crescut pe ansamblu cu 16,3%, datorită creșterii comerțului cu ridicata specializat al altor produse (plus 32,9%), comerțului cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (plus 22,6%), comerțului cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (plus 16,7%), comerțului cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (plus 14,7%), comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (plus 11,7%), comerțului cu ridicata nespecializat (plus 10,0%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (plus 7,7%) și activităților de intermediere în comerțul cu ridicata (plus 6,8%). Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna martie 2019, comparativ cu luna precedentă, în termeni nominali, a scăzut pe ansamblu cu 0,2%, ca urmare a scăderii comerțului cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (-7,5%), comerțului cu ridicata nespecializat (-3,9%), comerțului cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (-3,4%), comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (-2,3%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (-1,3%) și activităților de intermediere în comerțul cu ridicata (-0,7%). Creșteri s-au înregistrat la comerțul cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (plus 4,2%) și la comerțul cu ridicata specializat al altor produse (plus 0,4%). Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, serie brută, în luna martie 2019, comparativ cu luna martie 2018, în termeni nominali, a înregistrat o creștere cu 7,1% datorită creșterii comerțului cu ridicata specializat al altor produse (plus 19,8%), comerțului cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (plus 14,0%), comerțului cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (plus 7,4%), comerțului cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (plus 5,0%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (plus 4,8%), comerțului cu ridicata nespecializat (plus 1,5%) și comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (plus 0,7%). Activitățile de intermediere în comerțul cu ridicata au scăzut cu 4,4%. Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna martie 2019, comparativ cu luna martie 2018, în termeni nominali, a crescut pe ansamblu cu 10,9% datorită creșterii comerțului cu ridicata specializat al altor produse (plus 21,9%), comerțului cu ridicata al altor mașini, echipamente și furnituri (plus 12,9%), comerțului cu ridicata al produselor agricole brute și al animalelor vii (plus 11,6%), comerțului cu ridicata al bunurilor de consum, altele decât cele alimentare (plus 7,9%), comerțului cu ridicata nespecializat (plus 6,7%), activităților de intermediere în comerțul cu ridicata (plus 5,6 %), comerțului cu ridicata al echipamentului informatic și de telecomunicații (plus 4,3%) și comerțului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor și al tutunului (plus 3,5%).
O importantă companie din România anunță că va angaja 100 de persoane
“pozițiile deschise în prezent pentru recrutare vizează atragerea de talent preponderent din zona tehnică și de inginerie software”, anunță Adobe România
Adobe România a anunțat, joi, că a depășit, în luna mai, pragul de 600 de angajați și are în prezent 100 de poziții deschise pentru recrutare în acest an. Pozițiile deschise în prezent pentru recrutare vizează atragerea de talent preponderent din zona tehnică și de inginerie software, potrivit companiei. Adobe România este cel mai mare centru de Research & Development (R&D) al Adobe din zona EMEA, iar echipele locale sunt specializate în soluții de Cloud Computing, Big Data și design grafic. ”Expertiza și pregătirea celor pe care îi cooptăm în echipa locală a permis campusului din București să se dezvolte către zonele de Cloud Computing și Big Data, precum și să aducem și să păstrăm în România dezvoltarea și cercetarea pentru produse recunoscute ale Adobe, cum ar fi Adobe Analytics, Adobe Advertising Cloud, Adobe XD, Adobe Experience Platform. Inginerii noștri au ocazia să inoveze și să lucreze cu tehnologii noi și interesante, precum și să interacționeze cu clienți internaționali de anvergură. Cele 100 de pozitii deschise sunt atât pentru juniori, cât și pentru seniori, care asigură un mix ideal pentru echipe de produs software”, a declarat un director din cadrul Adobe, Cris Radu. Rata de retenție a angajaților din cadrul Adobe România se apropie de 90%, un procent ridicat atât în raport cu media pieței de IT din România, dar și comparativ cu alte campusuri ale Adobe, potrivit companiei. ”Conform studiului Aon Hewitt la care au răspuns angajați ai Adobe România, cele mai apreciate beneficii ale angajaților Adobe sunt pachetele de acțiuni oferite la angajare sau pentru performanță anuală și programele de economisire prin achiziție de acțiuni la prețuri preferențiale, decontul activităților pentru un stil de viață activ (abonamente sală, echipament sportiv, de fitness), training-urile din campus și accesul la conferințe specializate, locale sau internaționale. De asemenea, angajații au apreciat de posibilitatea de a lucra împreună cu colegi foarte pregatiti și motivați, la proiecte interesante și provocatoare”, se arată în comunicat. În prezent, echipa Adobe România are un procent de 30% femei, iar vârsta medie a angajaților este 33 ani, în timp ce vechimea medie în organizație este de 4 ani.
Companiile Uber și Bolt își susțin financiar și juridic șoferii cu dificultăți
Companiile de ride-sharing și-au declarat disponibilitatea de a susține financiar și juridic șoferii care vor avea dificultăți, după intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei. Oficiali ai Uber și Bolt au confimat pentru MEDIAFAX că șoferii parteneri au primit mesaje, prin intermediul aplicațiilor, în care aceștia sunt asigurați că vor fi susținuți financiar și juridic, în cazul în care vor întâmpina dificultăți. Șoferii au fost rugați să semnalizeze eventualele abuzuri, conform anunțurilor emise de companii. Până la ora transmiterii știrii companiile nu primiseră informații despre eventuale amenzi sau controale în trafic. Modificările operate de Executiv la Legea taximetriei, adoptate ca urmare a protestelor taximetriștilor, au intrat în vigoare joi. Oficiali guvernamentali au anunțat că Guvernul lucrează la un act normativ care să reglementeze activitatea de ride-sharing, în contextul în care OUG care a modificat legea taximetriei care a intrat joi în vigoare nu are prevederi clare pentru Uber și Bolt.
Grupul Digi Communications a raportat pierderi de 17,6 milioane euro
Digi Communications (simbol bursier DIGI), compania mamă a RCS&RDS, a anunțat pierderi de 17,6 milioane euro în primul trimestru al acestui an, de la un profit net de 14,8 milioane euro în perioada similară a anului anterior. Veniturile au crescut în primele trei luni cu 20,8% în raport cu aceeași perioadă a anului trecut, de la 232,8 milioane euro la 281,2 milioane euro. "Anul 2019 este un an important atât pentru principalele două piețe ale grupului, cât și pentru operațiunile din Spania. În România, vom continua extinderea rețelei de telefonie mobilă și întărirea poziției pe piața serviciilor mobile. În Ungaria, lansăm în curând serviciile de telefonie mobilă, pe o piață matură și într-un context competitiv complex. Ținând cont de nevoile în creștere ale clienților noștri și de evoluția generală a sectorului comunicațiilor electronice, ne dorim să menținem ritmul de dezvoltare din ultimii ani", a declarat Serghei Bulgac, CEO al Grupului Digi Communications. România se menține ca piață principală a grupului, generând 64,4% din veniturile acestuia, pe locul al doilea fiind Ungaria (cu 19,6%), urmată de Spania (14%) și Italia (2%). În total, pe cele patru piețe, grupul înregistrează o creștere a RGU de 1,76 milioane, inclusiv unitățile generatoare de venit ale Invitel, și depășește pragul de 15 milioane RGU. Astfel, dacă în trimestrul I al anului 2018, grupul înregistra 13,45 milioane RGU, un an mai târziu, numărul total de unități generatoare de venituri ajungea la 15,2 milioane. Totodată, Grupul a afișat indicatori în creștere pentru principalele servicii – televiziune prin cablu (plus 14,1%, de la 3,6 milioane RGU, la nivelul grupului, la 4,1 milioane RGU), respectiv pentru serviciile de internet fix (plus 19,2%, de la 2,8 milioane RGU la 3,3 milioane RGU). La 31 martie 2019, Digi Communications N.V. avea 4,9 milioane RGU pe segmentul serviciilor de telefonie mobilă, comparativ cu 4,4 milioane RGU la 31 martie 2018. În România, grupul a raportat creșteri pe segmentul serviciilor de cablu și internet fix, cu un progres de 10,3 % al abonamentelor la serviciile de cablu tv (3,4 milioane RGU, la 31 martie 2019, față de 3,1 milioane RGU, la 31 martie 2018) și, respectiv, de 11,3 % la abonamentele pentru serviciile de internet fix (2,6 milioane RGU la 31 martie 2019 față de 2,3 milioane RGU, pentru perioada similară a anului anterior). În ceea ce privește serviciile de telefonie mobilă, Digi este lider la portări, cu circa 37,5% din piața portabilității, totalizând 84.419 numere portate în rețeaua Digi Mobil, în primele 3 luni ale anului. Raportat la aceeași perioadă a anului anterior, rețelele de telefonie fixă și mobilă ale grupului au atras, prin serviciul de portare, cu 26,8% mai multe numere fixe și mobile față de aceeași perioadă a anului anterior (89.713 numere portate, în primul trimestru al anului 2019, față de 70.717 numere, în aceeași perioadă a anului 2018).
Românii cumpără mai multe abonamente TV și vorbesc mai puțin la telefon
ANCOM transmite că, potrivit ultimelor date, românii cumpără mai multe abonamente TV și vorbesc mai puțin la telefon, numărul de abonați la servicii TV ajungând la 7,64 de milioane. „Numarul de abonati la servicii TV a continuat sa creasca, astfel ca s-a ajuns la 7,64 milioane de abonati. Traficul national in retelele de telefonie e in usoara scadere, insa traficul in roaming creste ca urmare a beneficiilor aduse de Roam like at home. Am putea concluziona ca telefonia singura nu ne mai poate asigura nevoile de comunicare, utilizam tot mai multe si variate mijloace, precum aplicațiile și rețelele sociale”, a declarat Sorin Grindeanu, presedintele ANCOM, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX. La finalul anului 2018 s-a înregistrat o creștere de 3% a numărului de abonați la servicii de retransmisie TV furnizate contra-cost, numărul total de utilizatori ajungând la 7,64 de milioane. Tendința înregistrată în anii precedenți a continuat și în 2018, unii abonați au trecut de la satelit - DTH (-5%) la cablu (plus 6%) sau IPTV (plus 13%). "Având în vedere că, de regula, persoanele fizice achizitionează unele servicii per locuință (retransmisie TV, internet fix, telefonie fixa), un alt indicator prin care se poate exprima rata de penetrare a acestora este rata de penetrare la 100 locuințe. Conform datelor oficiale, in Romania exista in prezent aproximativ 7,5 milioane de gospodarii, comparativ cu 9 milioane de locuinte, astfel ca, in timp ce rata de penetrare la 100 gospodarii pentru serviciile de retransmisie TV a fost de 102%, cea calculata la 100 locuinte a fost de 85%. Rata de penetrare la 100 gospodarii a fost de 106% in mediul urban si de 97% in mediul rural, iar cea calculata la 100 locuinte a fost de 91% in mediul urban si de 77% in mediul rural. Anul trecut, in mediul urban, serviciile TV erau receptionate indeosebi prin retele de cablu (83% dintre abonati), in timp ce in mediul rural erau utilizate, aproape in egala masura, retelele satelit de tip DTH (50%) si cele de cablu (49%)", preciezș comunicatul ANCOM. Legat de evoluția telefoniei mobile, la finalul lui 2018, în România erau 22,7 milioane de utilizatori activi de telefonie mobilă, înregistrând o ușoară creștere de 1%. Dintre aceștia, 12,7 milioane, în creștere cu 5%, erau utilizatori pe bază de abonament și 9,9 milioane, în scădere cu 4%, erau utilizatori activi pe baza de cartele preplătite. Traficul total de voce efectuat prin rețelele mobile a scăzut ușor în 2018 (-1%), până la 68 de miliarde minute. Media lunară a traficului de telefonie mobilă efectuat de un locuitor pe parcursul anului 2018 a fost de 4 ore si 49 minute și de 57 SMS trimise.
Eurostat: România a avut o doua creștere economică din UE
România a avut o doua creștere economică din UE în primul trimestru, conform datelor prezentate miercuri de Eurostat, într-o statistică din care lipsesc informațiile pentru un număr de țări, printre care Irlanda, Grecia, Slovenia sau Luxemburg. Cea mai mare creștere a PIB în primul trimestru al anului, comparat cu T1 2018, a avut-o Ungaria, cu 5,2%, urmată de România cu 5,1% și Polonia cu 4,6%. Alte creșteri de remarcat sunt cele din Slovacia, de 3,8%, Cipru cu 3,5% și Bulgaria, cu 3,4%. Creșterea zonei euro a fost de 1,2%, iar cea a UE 28 de 1,5%.
Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat la 3,28%
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a stagnat la 3,28%, iar indicele ROBOR la 6 luni a scăzut la cel mai mic nivel din ultimele șase săptămâni, potrivit datelor publicate joi de Banca Națională a României (BNR). Miercuri, indicele ROBOR la 3 luni a coborât la 3,28%, cel mai scăzut nivel din 2 aprilie, când a fost 3,23%. Joi, indicele a stagnat. Totodată, indicele ROBOR la 6 luni a scăzut la 3,37%, cel mai mic nivel din 2 aprilie, când a fost tot 3,32%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, recent, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care a înlocuit ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Valoarea acestuia, pentru ultimul trimestru din 2018, este de 2,36%.
Patria Bank a raportat pierderi de 2,29 milioane lei
Patria Bank (PBK), rezultatul fuziunii prin absorbție dintre fosta Banca Comercială Carpatica și fosta Patria Bank, a raportat pierderi de 2,29 milioane lei în primul trimestru, comparativ cu un rezultat negativ de 19,01 milioane lei în perioada similară a anului trecut. Veniturile totale din exploatare au fost de 39,59 milioane de lei, față de 30,87 milioane de lei în perioada similară a anului 2018, arată raportul transmis Bursei de Valori București (BVB). "Rezultatul pe primele trei luni ale anului 2019 este cu 88% mai bun decât cel de la aceeași perioadă a anului 2018 (de la o pierdere de 19,01 milioane lei înregistrată în trimestrul 1 al anului 2018 la o pierdere de 2,29 milioane lei în trimestrul 1 al anului 2019). Aceste rezultate au fost susținute de o evoluție pozitivă a venitului net bancar cu 28% (cu îmbunătățirea veniturilor nete din dobânzi cu 29% și a veniturilor nete din comisioane cu 21%) pe fondul continuării acțiunilor menite să consolideze o structură bilantieră optimă înregistrând o îmbunătățire a indicatorului „credite/depozite” (de la 56,61% la 31 decembrie 2018 la 60,72% la 31 martie 2019) și o creștere a ponderii creditelor nete în total active (de la 45% la 31 decembrie 2018 la 47% la 31 martie 2019)", arată raportul băncii.