Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: O treime dintre companiile din România au în plan să crească salariile cu până la 10%

Ziarul de Vrancea
5 mar 2024 1266 vizualizări

În timp ce firmele oferă programe de training (68%), angajații (96%) preferă vor un echilibru între viața personală și viața profesională

O treime dintre companiile prezente pe piața din România vor crește salariile cu procente cuprinse între 6% și 10%, în acest an, context în care doi din zece angajați (19%) doresc majorări de peste 20%, reiese dintr-o cercetare de specialitate, publicată miercuri. Datele Randstad Romania HR Trends 2024 arată că discrepanța cea mai mare între ceea ce oferă organizațiile și ce își doresc angajații este în intervalul de creștere a salariului de peste 20%, preferat de 19% dintre angajați, dar care reprezintă o opțiune doar pentru 1% dintre angajatorii români. Conform cercetării, beneficiul financiar acordat cel mai frecvent este telefonul mobil (81%), urmat de bonusurile bazate pe performanță individuală (80%), dar 17% dintre companiile respondente le oferă angajaților și participare la profit. De asemenea, soluția care predomină în rândul companiilor pentru a răspunde provocărilor legate de forța de muncă este cea de a oferi programe de training (68%), în timp ce 96% dintre angajați vor un echilibru între viața personală și viața profesională. Din punct de vedere al companiilor, angajările estimate pentru anul 2024 au ca scop creșterea afacerii, într-o proporție care transmite un semnal economic optimist pentru acest an, de la 82% în 2023, la 89%. În același timp, 66% dintre liderii de afaceri care au răspuns studiului se confruntă cu provocarea de a menține interesul candidaților pe parcursul întregului proces de recrutare. Potrivit sursei citate, intențiile de angajare au crescut de la 23%, anul trecut, la 29% în 2024, în ceea ce privește serviciile pentru clienți/serviciile post-vânzare, dar se remarcă și o tendință în creștere a cererii de angajare în departamentele administrative/de back office, pentru care intențiile s-au majorat de la 21% la 29%. Totodată, intențiile de angajare pentru departamentele de IT/tehnologie și vânzări înregistrează scăderi semnificative în acest an (de la 46% în 2023, la 27%, respectiv de la 46% la 22%). Cercetarea se specialitate identifică o tendință în scădere și în inginerie (de la 38% la 22%), precum și în departamentele de HR/training/dezvoltare (de la 26% la 9%) și în cele de marketing tradițional/comunicare (de la 15% la 2%). În topul provocărilor pe care angajatorii trebuie să le depășească în privința forței de muncă se află: menținerea talentelor implicate (engaged) pe durata procesului de recrutare (66%), retenția performerilor și dezvoltarea liderilor talentați (61%), atragerea de talente (59%), gestionarea așteptărilor privind compensațiile și beneficiile (52%), gestionarea fluctuației ridicate a personalului (28%), gestionarea deficitului de competențe (27%), construirea brandului de angajator (26%), deficitul de talente locale (25%), integrarea noilor angajați (24%) și asigurarea sănătății mintale a angajaților (22%). Sondajul Randstad Romania HR Trends 2024 a fost realizat pe baza unui chestionar derulat în perioada decembrie 2023 - februarie 2024, pe un eșantion de 238 de lideri de afaceri din principalele industrii din România. Randstad a fost fondată în anul 1960 și are sediul central în Diemen, Olanda. În 2022, în cele 38 de piețe ale companiei, peste două milioane de oameni au fost ajutați să-și găsească un loc de muncă.

Românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate

u 70% dintre e-shopperii susțin că au achiziționat de pe Internet produse cel puțin o dată din străinătate

Opt din zece români (81%) preferă să cumpere online pentru a câștiga timp, peste media din Uniunea Europeană (UE), iar 70% susțin că au achiziționat de pe Internet produse cel puțin o dată din străinătate, arată rezultatele unui Barometru întocmit de o companie de curierat, prezentă pe piața locală. La nivel general, mai mult de jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din totalul cumpărăturilor electronice de anul trecut, din UE, cu o medie de 14,7 achiziții online. Potrivit studiului Geopost, majoritatea e-shopperilor români obișnuiți preferă să facă achiziții online pentru a câștiga timp (81%, față de media UE de 76%) sau pentru a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine (71% vs UE 66%). De asemenea, clienții din România preferă ca livrarea să fie gratuită (36% vs UE 41%) și ca produsul de achiziționat să fie descris detaliat (25% vs UE 23%). Spre deosebire de alți e-shopperi din UE, un român din cinci (21%) încă preferă să achite cash la livrare, lucru mai puțin important în restul Uniunii (7%). În același timp, pentru 65% dintre respondenții români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii. Astfel, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% prețul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziție (UE 62%). O pondere de 49% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile, față de media din UE, de 39%. Întrebați cum își aleg magazinul de unde să cumpere online, e-shopperii români au menționat site-urile în care au încredere (56%, media UE 58%), dar și că se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacționează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%). În topul produselor preferate se regăsesc: Fashion (63%, UE 58%), Beauty/Health Care (60%, UE 48%) și Încălțăminte (57%, UE 51%). Ierarhia este completată de Medicamente (43%, UE 33%) - în creștere cu 8% față de anul 2021, Cărți (41%, UE 44%) și Decorațiuni (34%, UE 29%). La polul opus, cea mai mare scădere în preferințele cumpărătorilor online din România a fost înregistrată de Electronice (33%, UE 28%) - cu 6% sub nivelul anului 2022 și 11% sub cel din anul 2021, și Bijuterii, categorie care scade cu 5% față de anul precedent și, cu 31% dintre preferințe, iese din Top 10. În ceea ce privește produsele second hand, 31% dintre achizițiile online lunare se află în dreptul clienților români, față de media UE, de 35%. Datele arată că 61% dintre e-shopperii români (UE 72%) sunt deja prezenți pe această piață în calitate de vânzători sau de cumpărători. La capitolul returnării produselor, studiul de specialitate relevă faptul că românii apelează la această metodă mai puțin decât în urmă cu doi ani (11%, cu opt procente mai puțin decât în anul 2021, la o medie a UE de 14%). Atunci când returnează produse, cei mai mulți români preferă să cheme curierul acasă (53% vs UE 23%), în puncte precum oficii DPD (18% vs UE 34%) sau în lockere (15% vs UE 20%).

Afacerile din comerț au urcat cu 6,6% în prima lună a anului

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), în luna ianuarie 2024, a crescut față de luna ianuarie 2023 atât ca serie brută cu 6,6%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 5,1%, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). ”În luna ianuarie 2024 volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a scăzut față de luna decembrie 2023, ca serie brută cu 17,2%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate a crescut cu 3,8%. Față de luna ianuarie 2023 volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), în luna ianuarie 2024, a crescut atât ca serie brută cu 6,6%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 5,1%”, arată datele INS. Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna ianuarie 2023, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 6,6%, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (plus 12,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 2,7%) și la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 1,6%). Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna ianuarie 2023, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 5,1%, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (plus 9,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 2,4%) și la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 1,1%).

Ministerul Finanțelor lansează varianta simplificată a aplicației e-Factura

Ministerul Finanțelor lansează varianta simplificată a aplicației e-Factura, în continuarea eforturilor de digitalizare și simplificare a procedurilor fiscale, a anunțat marți instituția. Conform unui comunicat al MF, această inițiativă are ca obiectiv principal creșterea accesibilității și ușurinței în utilizarea instrumentului pentru toți contribuabilii din țară. Reprezentanții ministerului susțin că versiunea îmbunătățită vine cu o interfață intuitivă și funcționalități mai ușor de utilizat, astfel încât să se poată emite facturi în conformitate cu cerințele fiscale într-un mod rapid și eficient. "Așa cum am mai spus, fiecare îmbunătățire adoptată a ținut cont de nevoile semnalate de contribuabili. Am tot avut întâlniri cu reprezentații mediului de afaceri și una dintre solicitările lor a fost aceasta. Versiunea simplificată a aplicației e-Factura vine cu o serie de avantaje și funcționalități care vor face gestionarea facturilor mai ușoară și mai accesibilă pentru toți utilizatorii. Ne-am gândit în primul rând la cei aproximativ 670.000 contribuabili mici care trebuie să utilizeze sistemul și au nevoie de o aplicație gratuită, intuitivă și ușor de folosit. De asemenea, aplicația extinsă este acum disponibilă și în limba engleză, urmând ca în perioada următoare să fie tradusă și cea simplificată", a explicat ministrul Marcel Boloș. Printre caracteristicile cheie ale noii variante simplificate se numără: aplicația web de completare a facturii într-un format simplificat, care răspunde solicitărilor venite din partea microîntreprinderilor ce nu utilizează în mod curent elemente operaționale complexe. "A fost redesenată pentru a include automat ghidaje (i.e. codul tipului facturii este prestabilit la 380, codul monedei este exclusiv lei) și bife pentru a afișa elementele de identificare obligatorii în funcție de categoria de plătitor de TVA", se menționează în comunicat. Totodată, au fost restrânse nomenclatoarele de TVA la cele utilizate frecvent pentru tranzacții domestice și incluse procentele de taxă sub format selectabil. De asemenea, o nouă facilitate importantă adăugată sistemului este aplicația extinsă în limba engleză pentru contribuabilii nerezidenți înregistrați în scopuri de TVA ce au obligația de raportare a facturilor emise pentru livrări/prestări pe teritoriul României. În ceea ce privește eficientizarea interacțiunii cu utilizatorii finali, la 20 martie este organizat un nou webinar în care se pot adresa orice nelămuriri și primi răspunsuri din partea experților din Agenția Națională de Administrare Fiscală/Centrul Național pentru Informații Financiare.

Majoritatea liderilor de business afirmă că Inteligența Artificială le va ușura munca

Trei sferturi dintre liderii globali de business consideră că Inteligența Artificială (AI) le va ușura munca, timp în care doar 27% dintre angajații care lucrează de la birou spun că au o relație sănătoasă cu munca, relevă datele incluse în cercetarea HP Work Relationship Index, publicată miercuri. Conform sondajului de specialitate, peste jumătate (55%) dintre angajații de birou cred că AI le va oferi noi oportunități de a se bucura de muncă, iar aceeași pondere sunt de părere că această tehnologie le va face munca mai interesantă. La nivel global, există o tensiune notabilă în relația dintre indivizi și locul de muncă, astfel că puțin peste un sfert (27%) dintre angajații care merg fizic la muncă afirmă că au o relație de muncă sănătoasă. În același timp, așteptările lor în raport cu locul de muncă au crescut: 58% au confirmat acest trend în ultimii trei ani, la nivel global. Acest lucru este foarte pronunțat în țările cu economii în creștere (71%), față de statele cu economii mature (50%). Potrivit sursei citate, 54% dintre salariați, 72% dintre liderii de business și 70% dintre factorii de decizie din domeniul IT înțeleg rolul pe care AI îl poate juca în îmbunătățirea echilibrului dintre viața profesională și cea privată. De asemenea, angajații (58%) și liderii de business (75%) consideră că Inteligența Artificială poate simplifica sarcinile și le poate ușura munca. În plus, în țările cu economii în creștere, 76% dintre angajații de birou cred că AI le va face munca "mai ușoară", iar 75% "mai interesantă". "Decalajul dintre liderii de business, factorii de decizie din domeniul IT și angajați demonstrează nevoia ca prima categorie să comunice în mod eficient beneficiile inteligenței artificiale și să instruiască angajații cu privire la modul în care să o integreze în procesele lor de lucru - pentru a contribui la obținerea unor rezultate mai bune, în același timp cu consolidarea relațiilor dintre indivizi și muncă", susțin realizatorii cercetării. Sondajul HP a arătat că două din cinci persoane (42%) nu sunt sigure când ar trebui să utilizeze inteligența artificială la locul de muncă, în timp ce 41% se simt slab pregătiți pentru a valorifica întregul potențial al acestei tehnologii în proiectele lor.

Serviciul de streaming Max va bloca partajarea conturilor

Serviciul de streaming Max, fost HBO Max, va începe și el să blocheze accesul la conturi de la alte adrese, la fel ca Netflix și, în curând, Disneyplus . Moda blocării partajării conturilor, care a ajutat inițial serviciile de streaming să-și crească numărul de utilizatori, se extinde și va fi aplicată și de Max. Eforturile companiei în acest sens vor începe anul acesta și vor și aplicate la nivel global începând din 2025, a anunțat JB Perrette, CEO și președinte al Global Streaming and Games pentru Warner Bros. Discovery. La fel ca în cazul celorlalte servicii de streaming video, Max speră că blocarea partajării conturilor va determina crearea mai multor conturi, ceea ce va crește veniturile companiei. Această strategie pare să fi funcționat în cazul Netflix, dar asta nu este o garanție că va funcționa și pentru celelalte servicii, care operează și scumpiri ale abonamentelor în paralel. La finele anului trecut, Warner Bros. Discovery avea 97,7 milioane de utilizatori la Max, Discoveryplus  și HBO pe cablu, în creștere cu 1,8 milioane față de al treilea trimestru al anului.

Apple a implementat pe iPhone schimbările cerute de noua legislație europeană

iOS 17.4 a fost lansat marți seară și, odată cu el, au fost introduse și modificările pe care compania americană a fost forțată de noua legislație europeană să le implementeze. Cea mai nouă versiune a sistemului de operare folosit de smartphone-urile Apple face loc magazinelor terțe de aplicații, care pot constitui alternative la App Store. Unul dintrer primele magazine alternative, numit Mobinvention, urmează a fi lansat pe 7 martie. Setapp va fi lansat în aprilie, iar cândva anul acesta pe iPhone va ajunge și Epic Games Store. Noua versiune de iOS permite utilizatorilor să folosească și alte motoare de randare web decât Webkit, dezvoltat de Apple. Cu aceeași ocazie, Apple lansează API-urile prin care dezvoltatorii terți vor putea accesa conexiunea NFC a telefoanelor pentru a face plăți wireless. Dincolo de schimbările care vizează doar Uniunea Europeană, există și câteva noutăți globale. Aplicația Podcasts generează acum automat transcrieri, care pot ajuta utilizatorii să caute după anumite referințe din podcast-uri. Alte noutăți sunt protocolul de criptare PQ3 pentru iMessage, care va proteja împotriva viitoarelor atacuri de cuantum computing și abilitatea Siri de a citi mesajele primite de utilizatori în câteva limbi de circulație internațională. 

Prețurile petrolului au scăzut pentru a doua ședință consecutiv

Prețurile petrolului au scăzut marți pentru a doua ședință consecutivă, deoarece scepticismul în legătură cu creșterea economică a Chinei a contracarat o slăbire a dolarului american, transmite Reuters. Contractele futures pentru țițeiul Brent au scăzut cu 51 de cenți, sau cu 0,6%, până la 82,29 dolari pe baril, în timp ce contractele futures pentru țițeiul U.S. West Texas Intermediate au scăzut cu 42 de cenți, sau cu 0,5%, la 78,32 dolari pe baril. Ambele valori de referință au scăzut cu mai mult de un dolar la începutul sesiunii. Presând prețurile petrolului, China, cel mai mare consumator de petrol din lume, și-a stabilit un obiectiv de creștere economică pentru 2024 de aproximativ 5%. În timp ce ținta este similară cu obiectivul de anul trecut și în concordanță cu așteptările analiștilor, lipsa unor planuri de anvergură de stimulare a economiei aflată în dificultate a dezamăgit investitorii. ”Ținta de creștere este OK, dar partea care lipsește este modul în care doresc să atingă asta, ce fel de stimul, nu este clar pentru moment”, a spus analistul UBS Giovanni Staunovo.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.