Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Modificare importantă în domeniul construcțiilor!

Ziarul de Vrancea
11 ian 2020 1744 vizualizări

PwC: Construcțiile edificate fără autorizație vor putea fi intabulate în cartea funciară

Construcțiile realizate fără autorizație vor putea fi intabulate în cartea funciară dacă termenul de prescripție pentru sancționarea unei astfel de fapte s-a împlinit și dacă clădirea întrunește cerințele fundamentale privind calitatea în construcții, spune Andrei Vlasin, avocat asociat, D&B David și Baias, societatea de avocatură afiliată PwC România. "Aceasta este una dintre prevederile cheie ale Legii 7/2020 care modifică Legea 50/1991 privind calitatea în construcții, publicată săptămâna aceasta în Monitorul Oficial. Modificarea legislativă anunță, din punctul nostru de vedere, rezolvarea situației juridice pentru o parte semnificativă dintre construcțiile din România care au fost construite fără autorizație de construire", spune acesta. Până acum, pentru orice clădire, mai puțin pentru cele edificate înainte de 1 august 2001, care beneficiau de un regim derogatoriu, nu existau prevederi legale care să permită intabularea în cartea funciară a unei construcții fără autorizație. Pentru acestea, singurul remediu era procedura intrării în legalitate care presupune obținerea unei autorizații de construire ulterioare edificării.  Însă, în luna iunie a anului trecut, Înalta Curte de Casație si Justiție (ICCJ) a pus capăt unei soluții practicate pe scară largă de proprietarii imobilelor construite fără autorizație, excluzând orice posibilitate de intabulare în cartea funciară în afara sistemului administrativ de autorizare și recepționare a construcțiilor. Mai precis, ÎCCJ a statuat că, că „lipsa autorizației de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia, precum și lipsa procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor constituie un impediment pentru recunoașterea pe cale judiciară, în cadrul acțiunii în constatare, a dreptului de proprietate asupra unei construcții realizate de către proprietarul terenului, cu materiale proprii (n.n. accesiunea imobiliară artificială).”  Actualele modificări vin să acopere un vid legislativ și să simplifice procedura de intabulare Este de presupus că actualele modificări vin să acopere acest vid legislativ generat de decizia ICCJ și să simplifice procedura de intabulare a unor astfel de construcții dacă a expirat termenul de trei ani, afirmă avocatul D&B David și Baias. Potrivit legislației în vigoare, executarea de construcții fără autorizație constituie contravenție sau, după caz, infracțiune și se pedepsește conform legii. Termenul până la care organul competent poate aplica sancțiunea este de trei ani de la data săvârșirii faptei.  Astfel, pentru clădirile construite fără autorizație de construire, certificatul de atestare/adeverința privind edificarea construcției necesare pentru intabularea în cartea funciară a clădirii se pot emite în baza unei expertize tehnice care să ateste respectarea cerințelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcții, inclusiv cu privire la încadrarea în reglementările de urbanism aprobate.  Mai precis, expertiza tehnică trebuie să confirme respectarea cerințelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcții (rezistență mecanică și stabilitate, securitate la incendiu, igienă, sănătate și mediu înconjurător, siguranță și accesibilitate în exploatare, protecție împotriva zgomotului, economie de energie și izolare termică, utilizare sustenabilă a resurselor naturale). De asemenea, construcția trebuie să respecte reglementările de urbanism aplicabile.  Prin urmare, de la data intrării în vigoare a acestei legi, dacă termenul de prescripție de trei ani s-a împlinit, iar expertiza tehnică confirmă punctele menționate mai sus, organul competent este obligat să emită certificatul de atestare/adeverința privind edificarea construcției. În baza acestui document, beneficiarul construcției poate proceda la intabularea în cartea funciară. "Sesizăm, totuși, că legiuitorul nu a tratat o situația deosebit de des întâlnită în practică, când beneficiarul obține autorizația de construire, dar, din varii motive, nu efectuează la timp recepția la terminarea lucrărilor, iar autorizația de construire și avizele expiră, fără vreo posibilitate de prelungire", adaugă el. Ca o propunere de amendament, avocatul consideră deosebit de utilă stabilirea unei proceduri simplificate pentru construcțiile edificate în baza unei autorizații de construire valabile, dar pentru care nu s-a mai întocmit procesul verbal de recepție la finalizare lucrărilor. "Doar o astfel de reglementare ar asigura un tratament echitabil, atât pentru beneficiarii construcțiilor care nu au obținut autorizația de construire, cât și pentru cei care au obținut-o, dar durata lucrărilor a depășit perioada autorizată. Bineînțeles, în ambele cazuri trebuie respectate credințele fundamentale privind calitatea în construcții", mai spune el. Un alt aspect sensibil și care ar putea pune probleme constructorilor este modul de calcul al termenului de prescripție menționat mai sus având în vedere că pentru începutul termenului de prescripție și împlinirea termenului de prescripție există opinii divergente în doctrina și în practica judiciară.  Potrivit unei opinii, prescripția nu începe să curgă în lipsa procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. În acest caz, procedura simplificată nu ar mai fi posibilă, dat fiind faptul că în lipsa unei autorizații de construire nu va putea exista nici un proces-verbal de recepție. A doua opinie consideră că prescripția curge de la data încetării lucrărilor de construire, indiferent dacă există sau nu recepție la terminarea lucrărilor. Această a doua interpretare permite aplicarea modificărilor legislative și este posibil să fi fost avută în vedere de legiuitor. "În lipsa unor prevederi exprese care să tranșeze acest aspect, vom putea asista la practici neunitare sau eventuale abuzuri în rândul funcționarilor însărcinați cu emiterea certificatului de atestare/adeverinței privind edificarea construcției. În concluzie, modificarea Legii 50/1991 și instituirea unei proceduri aparent simplificate de intrare în circuitul civil a imobilelor construite fără autorizație de construire oferă un avantaj constructorilor atâta timp cât Legea nr. 7/1996 prevede obligația intabulării construcțiilor în cartea funciară, înainte ca acestea să fie înstrăinate sau ipotecate", subliniază el.

Proiect: Fiscul, obligat să ridice popririle în cel mult 24 de ore

 “ANAF putea pune poprire pe toate sumele deținute în conturi de un contribuabil chiar dacă datoria era și de 10 sau 100 de ori mai mică”, susține liderul deputaților PNL, Florin Roman

Liderul deputaților PNL, Florin Roman, spune că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să ridice popririle în cel mult 24 de ore, anunțând că, în acest sens, va depune, luni, la Parlament o propunere legislativă de modificare și completare a Codului de Procedură Fiscală. "În calitate de deputat liberal voi depune mâine (luni - n.r.) la Parlamentul României o propunere legislativă de modificare și completare a Codului de Procedură Fiscală, astfel încât ANAF va avea obligația expresă de a ridica imediat popriile pe conturi bancare ale debitorilor, în situația în care contribuabilii și-au achitat datoriile scadente. În timpul guvernelor PSD, ANAF putea pune poprire pe toate sumele deținute în conturi de un contribuabil chiar dacă datoria era și de 10 sau 100 de ori mai mică, iar stingerea debitului nu conducea automat la o solicitare din partea ANAF de a ridica poprirea", spune Florin Roman, într-un comunicat. El precizează că unui contribuabil persoană fizică, de exemplu, care ar fi avut un debit foarte mic i se blocau automat toate conturile din bănci și toate sumele, iar cetățeanul trebuia să se prezinte personal la Direcția de finanțe, să ridice dovada că și-a stins datoria și să umble pe drumuri pe la bănci, să stea la cozi și demonstreze el însuși că nu mai are datorii. "Era o întreagă nebunie pentru oricine dorea să-și deblocheze cardurile și conturile bancare. O adevărată bătaie de joc și timp pierdut pe la ghișee, deși autoritățile publice sunt plătite ca să ne facă viața mai ușoară. Ca să nu mai vorbim despre firmele cărora le-a fost plătită cu luni de zile întârziere returnarea de TVA, fiind în imposibilitate de a-și plăti datoriile fiscale, nu din rea-credință, ci tocmai din cauza statului rău-plătitor", adaugă el. Proiectul legislativ pe care îl depune luni instituie obligativitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ca, în termen de cel mult 24 de ore de la stingerea debitului, să informeze băncile și să solicite ridicarea imediată a popririi pentru conturile blocate. "Acesta este încă un pas către normalitate, un semn de respect la adresa contribuabilului care plătește din rezultatul muncii sale taxe și impozite la bugetul de stat, pentru ca instituțiile să funcționeze corect", mai spune Florin Roman.

Ministrul Muncii: Băncile au efectuat plățile pensiilor

Băncile au efectuat plățile pensiilor, iar Poșta a livrat deja aproape jumătate din pensiile la domiciliu, a anunțat ministrul Muncii, Violeta Alexandru, pe pagina sa de Facebook. "Băncile au făcut plățile pensiilor. Ultimele plăți se fac luni. S-a putut, deci, face plata imediat, nu după două zile. Da, am ținut să se facă plățile cât mai repede după această perioadă de sărbători. Mă bucur că am atins obiectivul de a începe plățile până în acest week-end. Puteam să mă rezum la comunicări seci gen: nu avem ce face, au fost multe zile libere. Dar, îmi pasă. Le mulțumesc mult pensionarilor care mi-au confirmat acest lucru", a scris Alexandru pe pagina de socializare. În plus, a precizat ministrul Muncii, "Poșta a livrat deja aproape de jumătate din pensiile la domiciliu. Se lucrează și la acest sfârșit de săptămână. Până la jumătatea săptămânii viitoare se acoperă toate adresele dacă persoanele sunt la domiciliu".

Loteria a dat anul trecut premii în valoare de aproape 232 de milioane de euro

Loteria Română a acordat anul trecut peste 6,40 de milioane de câștiguri, în valoare totală de peste 231,84 milioane de euro, potrivit unui comunicat al societății. În luna decembrie a anului 2019, Loteria Română a acordat la jocurile automatizate pe care le organizează un număr de 662.768 de câștiguri, în valoare totală de aproximativ 134,60 milioane lei (peste 28,16 milioane de euro). La Loto 6/49 s-au înregistrat 163.367 de câștiguri, în valoare totală de aproximativ 37,87 milioane lei (peste 7,92 milioane euro). La Noroc s-au înregistrat 1.507 câștiguri, în valoare totală de peste 1,47 milioane de lei (peste 309.000 de euro). La Loto 5/40 s-au înregistrat 718 câștiguri, în valoare totală de peste 1,26 milioane de lei (peste 264.500 de euro). La Super Noroc s-au înregistrat 5.822 de câștiguri, în valoare totală de peste 130.500 de lei (peste 27.300 de euro). La Joker s-au înregistrat 76.689 de câștiguri, în valoare totală de peste 2,90 milioane de lei (peste 607.300 de euro). La Noroc Plus s-au înregistrat 11.926 de câștiguri în valoare totală de peste 822.000 de lei (peste 172.000 de euro). La Pronosport s-au înregistrat 32 de câștiguri, în valoare totală de peste 14.000 de lei (peste 2.900 de euro). La Prono S s-au înregistrat 36 de câștiguri, în valoare totală de peste 12.500 de lei (peste 2.600 de euro). La Videoloterie s-au înregistrat 402.671 de câștiguri, în valoare totală de peste 90,10 milioane lei (peste 18,85 milioane de euro).

UE are nevoie de trei milioane de puncte de încărcare a mașinilor electrice

Aproximativ trei milioane de puncte publice de încărcare mai sunt necesare în Uniunea Europeană (UE) pentru 44 milioane de mașini electrice, până în 2030, pentru ca blocul comunitar să devină neutru din punct de vedere climatic, arată o analiză a Transport & Environment, citată de platforma 2Celsius.

 În viziunea realizatorilor cercetării, cele 185.000 de puncte de încărcare actuale sunt suficiente pentru flota de mașini electrice existentă, dar insuficiente pentru a ține pasul cu piața în creștere. Analiza T&E relevă, totodată, că pentru finanțarea acestei tranziții e nevoie de 20 de miliarde de euro, în următorii 11 ani, sau 1,8 miliarde de euro/an. "Asta înseamnă doar 3% din cât cheltuie UE în prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E susține că e vorba de o oportunitate de business, iar co-finanțarea poate veni din planul european de investiții care va sprijini investiții sustenabile în valoare de un trilion de euro în următoarea decadă sub umbrela Acordului Verde (Green Deal). Prioritatea ar trebui să fie zonele rezidențiale și de spații de birouri, iar cel puțin 20-30% dintre noile stații de încărcare ar trebui amplasate în locuri dezavantajate și mai puțin populate pentru a garanta tuturor accesul la mașini zero emisii", se menționează în studiul T&E. Statistica oficială arată că transportul reprezintă peste un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră al blocului comunitar. Mașinile emit 44% din poluarea din transport și trendul este ascendent. "Acordul Verde pe transport se poate realiza doar cu infrastructură zero-emisii. Asta înseamnă să investești bani în rețeaua publică de stații de încărcare, mai ales acasă și la muncă, și nu în construirea de noi conducte de combustibil fosil. Până acum, construcția de stații de încărcare a ținut pasul cu cererea, dar creșterea care urmează a numărului mașinilor electrice trebuie să fie corelată cu extinderea rețelei de încărcare. Tranziția la mașini electrice va crea o piață de multe miliarde de euro pentru industria europeană în lucrări de rețea, producție, instalații și mentenanță a rețelei de încărcare. UE trebuie să facă tot ce poate pentru a lupta împotriva crizei climatice și a produce locuri de muncă aici, în Europa, în același timp", explică Lucien Mathieu, analist e-mobilitate. Conform specialiștilor, pentru a realiza targetul inclus în Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile mașini care vor circula pe străzile statelor membre să fie zero-emisii până în 2030 și trebuie ca ultimul motor cu combustie internă să fie vândut în 2035, cel mai târziu. "România nu e o mare excepție. Precum aiurea, investițiile publice în stații de reîncărcare or rezolva o problemă aproape la fel de mare precum prețul vehiculelor electrice: anxietatea legată de autonomia energetică a vehiculului. Iar aceasta este o problemă psihologică ce nu poate fi rezolvată doar cu mecanismele pieței, ci numai urmând rolul educativ și activ al statului. E o investiție cel puțin la fel de importantă precum construcția autostrăzilor", susține Raul Cazan, președintele 2Celsius.


Atenție la falșii inspectori OPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) avertizează operatorii economici asupra unor activități ilegale de control desfășurate de anumite persoane ce utilizează legitimații asemănătoare cu cele oficiale, iar sub pretextul neregulilor depistate, solicită plata unor amenzi. "Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor avertizează operatorii economici în legătură cu existența unor persoane care pretind că sunt comisari ANPC sau CJPC și care, sub pretextul neregulilor depistate, solicită plata unor amenzi. Au apărut informații că falșii comisari ANPC au desfășurat astfel de activități ilegale de control, prin utilizarea unor legitimații asemănătoare cu cele oficiale", menționează ANPC într-un comunicat remis vineri AGERPRES. Reprezentanții instituției pentru protecția consumatorilor susțin că niciodată comisarii Autorității nu solicită operatorilor economici achitarea cu numerar a eventualelor amenzi după terminarea controlului. "În cazul aplicării de sancțiuni contravenționale, acestea se achita la Trezorerie și nu comisarilor aflați în control. Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor va primi doar copia chitanței de vărsământ. Trebuie menționat faptul ca membrii organizațiilor neguvernamentale din domeniul protecției consumatorilor nu au drept de control. Ei au dreptul de a informa opinia publica asupra deficiențelor de calitate ale produselor și serviciilor și asupra consecințelor vătămătoare ale acestora pentru consumatori sau de a iniția acțiuni în justiție pentru apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor", subliniază ANPC.

Preîuri mai mici la energia electricâ

Șeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, afirmă, ieri, într-o postare pe Facebook, că prețurile la benzină și motorină au scăzut cu 32 bani pe litru de la începutul anului. Acesta anunță și că, din 15 ianuarie, noile tarife stabilite de ANRE pentru transport și distribuție a energiei electrice vor fi reduse cu valori între 1,7% și 1,9%, ceea ce duce la ”corectarea aberațiilor și dezechilibrelor economice produse de PSD”. ”Guvernarea liberală aduce prețuri mai mici la carburanți și utilități. După eliminarea supraaccizei la carburanți, prețurile la benzină și motorină au scăzut cu 32 bani pe litru de la începutul anului. Urmează reducerea prețurilor la energie electrică după eliminarea taxei de 2% pe cifra de afaceri din sectorul energetic prin modificarea OUG 114, adoptată de Guvern in această săptămână. Începând cu 15 ianuarie, noile tarife stabilite de ANRE pentru transport și distribuție a energiei electrice vor fi reduse cu valori între 1,7% și 1,9%”, a scris, duminică, dancă, pe Facebook. Acesta afirmă că sunt corectate, astfel, ”aberațiile și dezechilibrele economice produse de PSD care au dus la creșterea inflației”.

Takeaway.com a dat 8 miliarde de dolari pe Just Eat

Compania olandeză pentru comenzi online de mâncare Takeaway.com și-a asigurat preluarea firmei britanice Just Eat, cu o ofertă de 6,2 miliarde de lire sterline (8 miliarde dolari), sub formă de acțiuni, prin care va crea una dintre cele mai mari companii de livrare a mâncării la nivel mondial, transmite Reuters. Takeaway a anunțat că 80,4% din acționarii Just Eat au acceptat oferta sa în acțiuni, depășind pragul de 50% necesar pentru a face o ofertă necondiționată. ”Sunt încântat”, a afirmat directorul general și fondatorul Takeaway, Jitse Groen. “Just Eat Takeaway.com este o combinație de vis și abia aștept să conduc compania în anii următori”, a mai spus Groen. Oferta Takeaway a fost de 906 pence pe acțiune, la închiderea de vineri, peste oferta de 800 de pence în numerar făcută de compania de investiții în sectorul tehnologiei Prosus. Compania formată prin fuziune, care va fi condusă de directorul general al Takeaway, Jitse Groen, va avea sediul central la Amsterdam și va fi listată la Londra, cu 23 de filiale, majoritatea în Europa, dar și în Canada, Australia și America Latină.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.