Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Câștigul salarial mediu net a urcat până la 3.321 lei

Ziarul de Vrancea
10 nov 2020 1058 vizualizări

Creșterea înregistrată în septembrie a fost de 7,8% față de acceași lună a anului trecut

Câștigul salarial mediu nominal net a crescut cu 1,4% în septembrie față de august, la 3.321 lei, și cu 7,8% față de septembrie 2019, valorile cele mai mari înregistrându-se în fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului (7.879 lei), iar cele mai mici în hoteluri și restaurante (1.753 lei), arată datele publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS). În câștigul salarial mediu lunar sunt cuprinse și sumele plătite salariaților pentru șomajul tehnic, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ”În luna septembrie 2020, câștigul salarial mediu nominal brut a fost 5.414 lei, cu 77 lei (Â1,4%) mai mare decât în luna august 2020. Câștigul salarial mediu nominal net a fost 3.321 lei, în creștere față de luna precedentă cu 46 lei (Â1,4%). Valorile cele mai mari ale câștigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului (7.879 lei), iar cele mai mici în hoteluri și restaurante (1.753 lei)”, arată datele INS. În septembrie, comparativ cu luna septembrie a anului precedent, câștigul salarial mediu nominal net a crescut cu 7,8%. Indicele câștigului salarial real a fost 105,2% pentru luna septembrie 2020 față de aceeași perioadă a anului precedent. Indicele câștigului salarial real a fost 101,5% pentru luna septembrie 2020 față de luna precedentă. Față de luna octombrie 1990, indicele câștigului salarial real a fost 223,8%, cu 3,4 puncte procentuale mai mare față de cel înregistrat în luna august 2020. În cursul anului se înregistrează fluctuații ale câștigului salarial determinate, în principal, de acordarea premiilor anuale și a primelor de sărbători (decembrie, martie/aprilie). Acestea influențează creșterile sau scăderile în funcție de perioada în care sunt acordate, conducând, în cele din urmă, la estomparea fluctuațiilor câștigului salarial lunar la nivelul întregului an. În luna septembrie 2020, în majoritatea activităților din sectorul economic, nivelul câștigului salarial mediu net a crescut față de luna precedentă ca urmarea acordării de prime ocazionale (prime trimestriale, anuale, pentru performanțe deosebite sau pentru „Ziua petrolistului”), drepturi în natură și ajutoare bănești, sume din profitul net și alte fonduri (inclusiv bilete de valoare). De asemenea, creșterile câștigului salarial mediu net s-au datorat reluării activității anumitor agenți economici, prin continuarea aplicării măsurilor de relaxare, a realizărilor de producție ori încasărilor mai mari (în funcție de contracte/proiecte), precum și a disponibilizărilor de personal cu câștiguri salariale mai mici față de medie din unele activități economice. Cele mai semnificative creșteriale câștigului salarial mediu net la nivel de secțiuni/diviziuniCAEN Rev.2 s-au înregistrat după cum urmează: cu 18,8% în extracția petrolului brut și a gazelor naturale, respectiv 18% în fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului; între 5% și 9% în depozitare și activități auxiliare pentru transporturi, transporturi aeriene, alte activități extractive, fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice, fabricarea produselor textile, tipărirea și reproducerea pe suporturi a înregistrărilor; între 3% și 5% în fabricarea produselor din tutun, activități auxiliare pentru intermedieri financiare, activități de asigurare și fonduri de pensii, captarea, tratarea și distribuția apei, activități de servicii în tehnologia informației (inclusiv activități de servicii informatice), activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune, înregistrări audio și activități de editare muzicală (inclusiv activități de difuzare și transmitere de programe), fabricarea altor mijloace detransport, activități de poștă și de curier, alte activități industriale n.c.a., activități de servicii anexe extracției, industria construcțiilor metalice și a produselor din metal (exclusiv mașini, utilaje și instalații), fabricarea articolelor de îmbrăcăminte; între 2,5% și 3% în hoteluri și restaurante,cercetare-dezvoltare, tăbăcirea și finisarea pieilor (inclusiv fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor), fabricarea echipamentelor electrice, tranzacții imobiliare.

Cunoscuta companie Braiconf va închide majoritatea magazinelor fizice

 pe fondul schimbărilor aduse de pandemie, decizia de a nu prelungi contractele cu mall-urile este una de îmbunătățire a strategiei de retail, arată șeful firmei

Compania Braiconf, cu o tradiție de 70 de ani pe piață, anunță că a luat decizia de a-și reconfigura strategia cu privire la segmentul său de retail, urmând să închidă majoritatea magazinelor fizice din rețeaua de 12 câte are în prezent. ”Compania Braiconf SA, cu o tradiție de 70 de ani pe piață, anunță că a luat decizia de a-și reconfigura strategia cu privire la segmentul său de retail. Prin noua strategie pe care compania o va implementa, o parte semnificativa dintre magazinele brandului, care nu sunt conforme cu standardele impuse de produsele Braiconf, va fi închisă, urmând ca noul concept de magazin să fie creat, în special pentru linia de cămăși premium. Totodată, producătorul celei mai cunoscute cămăși românești informează că închiderea magazinelor Braiconf din mall-uri, așa cum este cazul celui din Cotroceni Park (AFI Cotroceni), face parte din noua linie de business retail”, precizează compania. Braiconf mai deține în prezent în portofoliul său de retail 12 magazine in Romania, dar oferă și opțiunea achizițiilor online pe site-ul propriu. ”Ne dorim să implementăm un concept potrivit de magazin, care să reflecte fidel valorile și calitatea produselor pe care le oferim pe piață. În special cămășile bărbătești pe care le producem și care întrunesc standarde de calitate superioară au nevoie de spații concept care să fie actuale și conforme cu produsele oferite. Acest lucru presupune o reconfigurare a rețelei de magazine din țară si redeschiderea rețelei de magazine din străinătate, iar închiderea celor din mall-uri în această perioadă reprezintă o creștere a mărcii Braiconf, dar și o etapă nouă în relansarea segmentului nostru de retail”, a declarat Silviu Dumitrache, președinte Braiconf. Reprezentanții companiei au specificat că noua strategie de retail presupune închiderea majorității magazinelor, evaluând portofoliul propriu de retail și renunțand la spațiile care nu se încadrează în filosofia mărcii. În plus, pe fondul schimbărilor aduse de pandemie, decizia de a nu prelungi contractele cu mall-urile este una de îmbunătățire a strategiei de retail. ”În contextul actual, nu ni s-a părut potrivită solicitarea unor centre comerciale, precum Cotroceni Park (AFI Cotroceni), de a continua să plătim chirie pe perioada în care magazinele nu au putut fi folosite, în lockdown, dar și pe perioada următoare, astfel că am decis să nu prelungim astfel de contracte”, mai spune Silviu Dumitrache.  Compania are o producție anuală de peste 800.000 cămăși pentru mărci precum Braiconf, Eton, Porsche, Cartier, Lacoste, Harmont&Blane, Hermes, Kenzo, LVMH și alții, produse în fabrica Braiconf. 

Poșta Română a urcat șase locuri în topul celor mai bune servicii poștale din lume

Poșta Română ocupă poziția 44 într-un raport al Uniunii Poștale Universale (UPU) care analizează serviciile poștale din 170 de țări, urcând astfel șase locuri în clasament, înaintea unor țări precum Danemarca, Letonia, Islanda. „Compania Națională Poșta Română ocupă poziția 44 într-un raport al Uniunii Poștale Universale (UPU) care analizează serviciile poștale din 170 de țări. Anul trecut, compania s-a aflat pe locul 50”, a informat marți compania. UPU clasifică serviciile poștale în funcție de fiabilitate, acoperire, relevanță și rezistență. Dacă, în 2019, Poșta Română obținea un scor de 47,81 de puncte, anul acesta compania a înregistrat o creștere de 6,97 de puncte, urcând de pe poziția 50, pe poziția 44, înaintea unor țări precum Danemarca, Letonia, Islanda, etc. Pentru realizarea raportului s-a luat în calcul și dezvoltarea serviciilor poștale în contextul pandemiei Sars-Cov-2. ”Deciziile luate de către companiile aeriene de a suspenda zborurile au afectat fiabilitatea poștală la nivel mondial, operatorii fiind nevoiți să oprească temporar traficul poștal internațional pe mai multe rute. Poșta Română s-a adaptat rapid situației și a căutat, zilnic, soluții pentru a nu întrerupe activitatea, iar măsurile luate să nu afecteze distribuirea trimiterilor și a prestațiilor sociale pentru populație. Conducerea companiei a găsit alternative și a semnat parteneriate cu diverși operatori pentru a înlocui transmiterea pe cale aeriană a corespondenței folosind curse auto”, arată compania. Totodată, a dezvoltat produse pentru a satisface necesitatea unei nevoi din ce în ce mai acute a furnizorilor de livrare la domiciliu a comenzilor, evitând expunerea populației la virusul COVID-19.  „Toate datele arată un nivel de dezvoltare poștală. Deși a fost un an greu în care ne-am confruntat cu provocări majore, observăm o avansare a companiei în acest clasament și o performanță în comparație cu alte țări membre UPU”, a declarat Horia Grigorescu, directorul general al Poștei Române.

Producătorii vor putea vinde produsele din carne de porc în toate piețele deschise

Producătorii vor putea vinde de sărbători produse din carne de porc în toate piețele amenajate în zonele publice deschise, cu respectarea normelor sanitar-veterinare, a declarat, ieri, președintele Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Robert Chioveanu.

 "Producătorii vor putea vinde atât produse de origine animală, și aici introducem și carnea de porc, cât și produse non-animale în toate piețele care funcționează și unde sunt amenajate, în zonele publice deschise, cu respectarea normelor sanitar-veterinare. Sunt magazine special destinate și aici vorbim de măcelarii, carmangerii, vorbim despre unități care deservesc și pot comercializa produse de origine animală. Noi am dat instrucțiuni foarte clare pentru toți șefii din cadrul DSV județene pentru ca aceste piețe agroalimentare temporare să fie organizate și deschise, iar activitatea de comercializare să se desfășoare în condiții normale", a precizat Chioveanu, într-o conferință de presă, întrebat fiind unde vor putea găsi consumatorii carne de porc în perioada sărbătorilor de iarnă și dacă sunt reguli speciale pentru producători în urma deciziei de închidere a piețelor acoperite. În ceea ce privește situația temporară de 30 de zile în care piețele acoperite vor fi închise, șeful ANSVA a menționat că administratorii de piețe vor pune la dispoziția producătorilor și comercianților tarabe, tonete, chioșcuri și vitrine frigorifice în funcție de categoria de alimente comercializate. "Vorbim de produse lactate, de produse din carne, de pește proaspăt și produs din pescuit care sunt amplasate în zone deschise pentru comercianți care își desfășoară activitatea în halele sau spațiile închise. Ei pot solicita și comercializa aceste produse cu respectarea criteriilor din regulament și asigurarea cerințelor specifice siguranței alimentelor și toate aceste alimente să provină de la producători și să aibă documentația necesară din unități înregistrate sau autorizate sanitar-veterinar", a explicat șeful ANSVSA.


Vânzările de mașini hibride și electrice au crescut în Europa cu 128%

Mașinile verzi câștigă teren în preferințele europenilor, după ce mai mult de jumătate (54%) din mașinile hibride și electrice vândute la nivel global în trimestrul al treilea au fost cumpărate de europeni, arată un raport al PwC, potrivit căruia în Europa au fost vândute 711.000 vehicule electrice și hibride, în trimestrul al treilea, cu 128% mai mult decât în aceeași perioadă din 2019. ”Mai mult de jumătate (54%) din mașinile hibride și electrice vândute la nivel global în trimestrul al treilea au fost cumpărate de consumatorii din Europa, urmați de cei din China, cu 30%, și din SUA, cu 16%, iar tendința va continua până la finalul anului”, potrivit raportului ”E-Mobility Sales Q4” realizat de Strategy&, departamentul de strategie al PwC. În Europa au fost vândute 711.000 vehicule electrice și hibride, în trimestrul al treilea, cu 128% mai mult decât în aceeași perioadă din 2019. Cele mai mari vânzări s-au înregistrat la vehiculele hibride, 386.000 unități (Â97%), urmate de cele electrice (BEV), 179.000 unități (Â121%), și cele hibrid plug-in (PHEV), 146.000 unități (Â316%). ”În pofida scăderii generale a pieței auto, determinată de pandemie, cererea pentru vehiculele electrice și hibride este stimulată de numeroase programe locale, dar și de lansările de noi modelele de către mărci premium. Și în România, vedem un interes mai mare pentru această categorie de vehicule. Totuși creșterea înmatriculărilor rămâne modestă, de 9% în primele nouă luni, potrivit APIA. Menținerea programului Rabla Plus și lansările anunțate pe acest segment, atât de producătorii locali, Dacia Renault (Spring) și Ford (Puma), cât și de alți constructori auto, vor susține dezvoltarea acestui segment pe plan național”, a declarat Daniel Anghel, partener și Liderul Industriei Auto din cadrul PwC România. Primele cinci piețe ale UE (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie) au înregistrat cea mai rapidă creștere, de 146%, de la intrarea în lockdown în primul trimestru și până în prezent, până la 579.000 înmatriculări noi doar în trimestrul al treilea. Vânzările de mașini hibride plug in au crescut cu peste 400% în Franța și Germania, în timp ce vânzările de vehicule electrice s-au dublat în toate cele cinci țări. Cota totală de piață a vehiculelor electrice pentru aceste piețe se situează la 19%. Cumpărătorii din China preferă în majoritate mașinile electrice, comparativ cu cei din Europa și SUA, care preferă hibridele, arată raportul.

Goldman Sachs anticipează o redresare ”în formă de V”

Banca americană Goldman Sachs anticipează o redresare ”în formă de V” a economiei mondiale mai accentuată comparativ cu estimările în consens ale analiștilor, iar aceasta s-ar putea accelera datorită speranțelor legate de disponibilitatea în curând a unui vaccin pentru Covid-19 și de victoria în alegerile prezidențiale americane a democratului Joe Biden, transmite CNBC. Acțiunile au crescut luni, la nivel global, după ce Pfizer și BioNTech au anunțat că vaccinul lor potențial are o eficacitate de peste 90% în prevenirea îmbolnăvirii de Covid-19, în cazul persoanelor care nu au fost infectate anterior cu noul coronavirus. Președintele și directorul general al grupului american Pfizer, Albert Bourla, a salutat rezultatele ca fiind ”o zi mare pentru știință și umanitate”. Știrea a venit după victoria în alegeri a lui Joe Biden, iar ambele informații vor influența probabil estimările referitoare la creșterea economiei mondiale. În raportul referitor la perspectiva economiei mondiale în 2021, publicată weekendul trecut, analiștii au subliniat că agenda de politică fiscală a democraților ar putea să întâmpine obstacole, având în vedere că este improbabil să dețină controlul în Senat. În pofida acestui lucru, analiștii încă anticipează implementarea unui program fiscal în valoare de 1.000 de miliarde de dolari în SUA înainte de așteptata inaugurare a lui Biden pe 20 ianuarie.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 2,07%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut marți de la 2,10% la 2,07%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni a coborât de la 2,15% la 2,12%. Pe 5 august, Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar și de reducere a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%. Măsura a fost luată pentru atenuarea impactului economic al pandemiei de coronavirus. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, în mai 2019, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care înlocuiește ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Nivelul acestuia, pentru al treilea trimestru din 2019, a scăzut la 2,36%, de la 2,66% în T2 2019.

UE va impune tarife pentru importuri din SUA de 4 miliarde de dolari

Uniunea Europeană a anunțat luni că va impune tarife pentru importuri din Statele Unite în valoare de peste 4 miliarde de dolari, ca măsură de retorsiune față de subvențiile acordate de SUA Boeing, dar a arătat că speră într-o îmbunătățire a relațiilor comerciale cu administrația președintelui ales Joe Biden, transmite Reuters. Măsura, adoptată în urma acordului obținut luna trecută din partea Organizației Mondiale a Comerțului, este cea mai recentă într-un conflict vechi de 16 ani referitor la subvențiile acordate aviației civile. În urmă cu peste un an, Statele Unite au impus tarife pentru produse din Uniunea Europeană în valoare de peste 7,5 miliarde de dolari, după un caz paralel de la OMC, referitor la subvențiile primite de constructorul de avioane Airbus. ”Am arătat foarte clar, în fiecare etapă, că dorim să punem capăt acestei probleme care durează de mult timp”, a declarat comisarul pentru Comerț al UE, Valdis Dombrovskis, într-o conferință de prrsă, după o întâlnire online a miniștrilor Comerțului din Uniune.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.