Iată de ce nu avem autostrăzi și drumuri moderne
ONG: Ministerul Transporturilor și Guvernul sunt marile probleme în dezvoltarea infrastructurii
Mobilizarea constructorilor nu este cea mai importantă problemă a infrastructurii din România, ci cea legată de activitatea Guvernului și a ministerului Transporturilor, în special cea reprezentată de lansarea unor licitații insuficient de bine pregătite și lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare și autorizare, a anunțat vineri ONG-ul Asociația Pro Infrastructura. Premierul Sorin Grindeanu i-a avertizat, joi, pe constructorii de drumuri, în urma vizitei de lucru pe care a făcut-o la Ministerul Transporturilor, că vor fi monitorizate lucrările care se află în execuție și, dacă nu respectă ceea ce s-au angajat să facă prin contract, se va apela ”la modul cât se poate de dur ca într-un final să plătească dacă nu respectă”. Asociația Pro Infrastructură consideră pozitivă ”aplecarea premierului” asupra infrastructurii de transport, dar nu crede că problemele identificate sunt cele principale, în condițiile în care activitatea constructorilor este monitorizată aproape zilnic atât de asociație, cât și de alte inițiative cetățenești. ”În aceste condiții de monitorizare, deși observăm uneori probleme cu mobilizarea constructorilor, în general constatăm că problemele grave, cu adevărat dificil de rezolvat, care frânează construirea de autostrăzi în România, sunt în grădina Ministrului Transporturilor (domnul Cuc) și a Guvernului. Un Guvern cu adevărat profesionist s-ar axa pe rezolvarea problemelor care depind de el și abia apoi ar pune problema mobilizării constructorilor, nu invers”, a publicat ONG-ul pe pagina de Facebook. Printre cele mai importante situații sistemice care au contribuit la blocajele din ultimii ani, potrivit asociației, o reprezintă licitațiile lansate pe baza unor proiecte insuficient de temeinic pregătite, exproprieri lipsă, avize și acorduri care nu sunt obținute la timp. ONG-ul atrage atenția că aceste probleme ar trebui rezolvate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Ministerul Transporturilor ”asumându-și răspunderea pe care tot încearcă să o paseze altor actori implicați”. O altă problemă semnalată este lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare și autorizare: Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, Ministerul Mediului și Ministerul Dezvoltării Regionale. Asociația atrage atențiași asupra ingerințele politice într-un ”domeniu unde specialiștii competenți ar trebui lăsați să lucreze stabil pe o perioadă de 5-10 ani pentru a vedea rezultatele scontate”. ONG-ul consideră că există și o lipsă de viziune și de pregătire a proiectelor din timp, cu mulți ani înainte de lansarea lor în execuție, pentru a se putea lucra pe mai multe șantiere în paralel. ”Sacrificarea bunului mers al acestor proiecte doar pentru capital de imagine al unor politicieni a dus la majoritatea situațiilor neplăcute cu care ne confruntăm în prezent în domeniul construcțiilor de drumuri și căi ferate în România. Ne exprimăm speranța că reprezentanții Guvernului și ai CNAIR vor conștientiza și vor recunoaște într-un final unde sunt adevăratele blocaje în cazul principalelor proiecte de infrastructură rutieră și feroviară și vor acționa în consecință”, a anunșat ONG-ul.