Finanţele clarifică modul în care se aplică TVA
Guvernul a modificat şi completat normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal prin HG 84/2013, aducand o serie de clarificări în privinţa regulilor la TVA. Hotărarea stabileşte ce se întamplă în cazul în care plătitorii de TVA renunţă la această calitate, însă finalizează după aceea contracte. Actul normativ clarifică şi situaţiile care pot apare la TVA la încasare şi stipulează faptul că se poate deduce taxa aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii pe bază de bonuri fiscale, dacă acestea îndeplinesc condiţiile unei facturi simplicate: valoare mai mică de 100 de euro, inclusiv TVA, data şi identificarea furnizorului, a bunurilor livrate şi TVA colectat, precum şi menţionarea de furnizor pe bonul fiscal, cu ajutorul aparatului de marcat, a codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. “Persoanele impozabile stabilite în România, care îşi încetează activitatea, au obligaţia să solicite anularea înregistrării în scopuri de TVA în maximum 15 zile de la data documentelor ce evidenţiază acest fapt, anularea înregistrării fiind valabilă de la data încetării activităţii economice, şi nu din prima zi a lunii următoare celei în care s-a depus declaraţia de încetare a activităţii”, arată Direcţia de Finanţe Vrancea într-un comunicat de presă. Referitor la declaraţiile cod 392, acestea de depun numai pentru anii în care persoanele impozabile desfăşoară operaţiuni de natura celor pentru care există obligaţia declarăii. Dacă statul se modifică pe parcursul anului fisca, atunci relevant este statutul de la data de 31 decembrie a anului pentru care se face raportarea. Operaţiunile care fac obiectul acestor declaraţii sunt livrările de bunuri/prestări de servicii în interiorul ţării şi, după caz, achiziţiile efectuate din ţară. (M. B.)