Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Jumătate dintre manageri prevăd creşteri salariale de 5-10%

Ziarul de Vrancea
12 feb 2013 1167 vizualizări
Un studiul Ernst&Young mai arată că un sfert dintre firme vor să facă noi angajări

Mai mult de jumătate dintre executivii de top din Romania prevăd creşterea salariilor angajaţilor în acest an cu 5-10%, în linie cu inflaţia, în condiţiile în care un sfert vor să facă noi angajări, iar doar 4% cred că industria în care activează va înregistra un avans, potrivit Ernst&Young (E&Y). "Doar 26% dintre respondenţi au declarat că intenţionează să crească numărul angajaţilor în 2013, iar 56% estimează că vor menţine acelaşi număr de angajaţi ca şi în anul precedent. Dacă 55% prevăd o creştere de 5-10% a salariilor în 2013, în linie cu rata estimată a inflaţiei, 42% se aşteaptă la o stagnare a nivelului salarial pentru următoarele 12 luni", se arată în studiul "O nouă viziune a creşterii" realizat de Ernst & Young (E&Y). Studiul Ernst & Young are la bază un chestionar aplicat în perioada 21 ianuarie-5 februarie. În raport s-au analizat răspunsurile a 105 executivi de top, prezentandu-se percepţia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din Romania în 2013. În marea lor majoritate, respondenţii provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 milioane de euro.  Astfel, 25% dintre liderii de business din Romania sunt foarte încrezători, iar 40% sunt relativ încrezători că firmele lor vor creşte în 2013. Cu toate acestea, ei sunt mai puţin optimişti privind creşterea industriei în care activează, doar 4% sunt foarte încrezători în acest lucru. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, 51% dintre ei se aşteaptă să înregistreze o creştere moderată în 2013, de 5-10%. Estimările privind creşterea profitului sunt de asemenea pozitive, 37% dintre respondenţi estimand că vor avea o creştere de 5-10%, în timp ce 22% estimează o creştere de două cifre a profitului, de pană la 20%. Doar 9% dintre respondenţi sunt foarte optimişti, mizand pe un avans de 20%-30% al profitului. "Cu toate că 2013 se anunţă un an cu provocări pe multe paliere, numeroase companii au răspuns chestionarului nostru spunand că se aşteaptă să înregistreze creştere", a declarat, într-un comuicat, Bogdan Ion, country managing partner Ernst & Young Romania. Pentru a face faţă presiunilor impuse de criza economică în mediul local de business în 2012, 30% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs la reduceri de costuri, iar 28% s-au concentrat pe creşterea productivităţii. Deşi costurile mici sunt considerate în continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piaţă, conform răspunsurilor a 31% dintre cei chestionaţi, atenţia comunităţii locale de afaceri se concentrează asupra unui nou factor în 2013. Astfel, peste 39% dintre respondenţi se aşteaptă ca principala bătălie competitivă să fie dată în acest an pe frontul consolidării notorietăţii mărcii şi a creşterii încrederii în brand. În cazul în care piaţa va continua să aibă o evoluţie slabă în următoarele 12 luni, sau chiar va intra în declin, 76% dintre cei chestionaţi au declarat că intenţionează să rămană pe piaţă pană cand aceasta se va stabiliza. 46% dintre respondenţi menţionează că sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor în 2013 prin abordări inovative ale businessului, iar 15% intenţionează să-şi consolideze poziţia pe piaţă prin fuziuni şi achiziţii. Satisfacţia clienţilor este considerată de peste 77% dintre cei chestionaţi ca fiind unul din cei mai importanţi trei factori care definesc succesul unei companii pe piaţa locală. Alături de acesta, liderii de business menţionează rezultatele financiare (93%) şi cota de piaţă (64%). Peste 38% consideră importantă şi notorietatea mărcii (brand awareness).

Conducta cu investiţii străine s-a înfundat

investiţiile nu funcţionează în Romania pentru că nu există predictibilitate legislativă şi nimeni nu garantează că ceea ce este valabil într-o zi nu se va schimba în ziua următoare, consideră antreprenorii

Investiţiile străine directe atrase de Romania au scăzut în 2012 pentru al patrulea an consecutiv, la 1,6 miliarde de euro, reducerea fiind de 11% faţă de nivelul de 1,8 miliarde de euro consemnat în 2011, arată datele Băncii Naţionale a Romania (BNR). Participaţiile la capital consolidate cu pierderea netă estimată au însumat 698 milioane euro, iar creditele intra-grup 915 milioane euro, a anunţat ieri BNR. Investiţiile străine directe au finanţat 32% din deficitul contului curent. În luna decembrie, investiţiile străine directe au totalizat 173 milioane de euro, nivel comparabil cu nivelul din noiembrie şi octombrie. Premierul Victor Ponta a declarat în noiembrie anul trecut că volumul investiţiilor străine directe se va ridica în 2012 la un nivel mai mic sau egal cu cel consemnat în 2011, proiecţiile pentru 2013 fiind însă mai optimiste, avand în vedere investiţiile preconizate în sectorul energetic. Investiţiile străine atrase de Romania au înregistrat un trend descrescător începand cu sfarşitul anului 2008, în 2011 atingand un minim al ultimilor nouă ani, sub nivelul înregistrat în 2003, de 1,91 miliarde de euro. Investiţiile nu funcţionează în Romania pentru că nu există predictibilitate legislativă şi nimeni nu garantează că ceea ce este valabil într-o zi nu se va schimba în ziua următoare, a declarat ieri într-o conferinţă Radu Enache, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR). "De ce nu se mișcă activitatea investițională în Romania? Unul dintre motive, pe care noi îl invocăm tot timpul, este că nu există predictibilitate. Eu mă gandesc astăzi la ceva, care nu este garantat de nimeni că nu se va schimba maine, poimaine sau peste șase luni, că vine altcineva să inventeze", a continuat Enache. Hotelierii spun că turismul plutește în ceață și că industria funcționează pe avarie, iar dacă i se mai ia un covor de sub ea, coboară sub nivelul de suportabilitate. "Sunt multe unități care funcționează la limită și lucrează la negru, pentru că altfel nu-și pot permite. Tarifele au scăzut la o treime față de anul 2008", au afirmat reprezentanții FIHR. Mihai Acatrinei, membru în comitetul de conducere al FIHR, spune că fiecare ministru care vine la conducerea turismului vrea să schimbe ceva. "Fiecare vrea să facă ceva să iasă în evidență. Putem să ieșim în evidență dacă venim cu un program pe patru ani și să așezăm lucrurile în matca lor. Fiecare cand vine vrea să schimbe normele de clasificare, trei impozite cu șapte... De ce? Că așa a zis cel mai de sus, lucru pe care eu nu pot să-l accept. Fiecare cand vine își bate joc de cei care operează hoteluri", a mai spus Acatrinei.

Scandalul cărnii de cal se întinde la nivelul Europei

Grupul elveţian de distribuţie Coop a retras din vanzare ,"ca măsură de precauţie", un produs de tip lasagna fabricat de către compania franceză Comigel, a declarat, marţi, purtătorul de cuvant al Coop, citat de AFP. În prezent, produsele sunt analizate pentru a afla "dacă şi în ce măsură livrările Comigel au fost etichetate incorect", a afirmat purtătorul de cuvant. "Astfel, noi vrem să reducem riscul pentru clienţii noştri de a cumpăra produse etichetate în mod greşit". Producătorul francez Comigel, cu sediul la Metz (estul Franţei), specializat în fabricarea preparatelor congelate, a realizat produse de tip lasagna cu marca Findus, vandute în Marea Britanie, care trebuiau să fie din carne de vită şi, de fapt, conţineau carne de cal. De asemenea, două lanţuri de supermarketuri olandeze vor proceda la retragerea de la vanzare a unor produse congelate după descoperirea cărnii de cal în locul celei de vită, relatează AFP.  Supermarketurile "PLUS au retras lasagna congelată marca Primafrost de pe rafturi, ca măsură de precauţie", a declarat pentru AFP Debbie Huisman, purtătorul de cuvant al lanţului olandez, adăugand că aceste produse nu reprezintă un pericol pentru sănătate, dar "ar putea" conţine carne de cal, fără ca acest lucru să fie înscris pe ambalaj. Un alt supermarket, Boni, a recurs la aceeaşi măsură, a declarat Roel Vincken, un purtător de cuvant al organismului de supraveghere alimentară şi consum (NVWA) în Olanda. "Este o decizie pe care supermarketurile o iau ele singure, trebuie să aşteptăm rezultatele anchetei pentru a lua decizii oficiale", a adăugat el, contactat prin telefon. În plus, autorităţile sanitare suedeze au anunţat marţi intensificarea controalelor asupra produselor alimentare care au ca preparat de bază carnea, prin efectuarea de teste ADN, relatează AFP. "Am controlat diverse produse care conţineau carne de pe piaţa suedeză, pentru a verifica natura acestora", a precizat pentru AFP Peter Braadenmark, oficial al Agenţiei pentru Alimentaţie. "Am efectuat între 50 şi 100 de teste" în toată ţara, a precizat el. Rezultatele sunt aşteptate la sfarşitul lunii martie. Produsele în cauză sunt în primul rand cele vandute în supermarketuri, direct către consumatori: chiftele, hamburgeri, carne tocată, lasagna", a declarat el. Controalele, efectuate aleatoriu, s-ar putea extinde şi în şcoli şi spitale.

Se caută administratori pentru Nuclearelectrica, Romgaz şi Transgaz

Ministerul Economiei caută administratori pentru companiile Nuclearelectrica, Romgaz şi Transgaz (TGN), candidaţii interesaţi putand depune dosarele pană la 13 martie. Selecţia va fi derulată de Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), asistat de asocierea dintre firmele Quest Advisors şi Transearch International, potrivit unui anunţ al ministerului. "Dosarele cuprinzand documentele cerute pentru candidatură vor fi depuse/trimise (...) pană cel tarziu în 13 martie 2013, ora 16.00", se arată în anunţ. Consiliul de Administraţie al fiecăreia dintre cele trei companii este format din cinci membri. Quest Advisors a fost înfiinţată de Vasile Luţai Hariton şi este condusă de acesta alături de Loredana Serfezi şi de Andreea Acalovschi, iar Transearch International este o companie internaţională de recrutare, cu sibsidiare în mai multe ţări. Printre criteriile luate în calcul la alegerea administratorilor se numără o experienţă de cel puţin zece ani, din care minimum cinci ani în poziţii de conducere sau administrare, precum şi o experienţă de conducere a unor companii cu afaceri de cel puţin 100 milioane euro sau 1.000 de angajaţi. Potrivit anunţului, "în selecţia candidaţilor se va avea în vedere evitarea situaţiilor de conflict de interese sau incompatibilităţi", iar în Consiile de Administraţie ale celor trei companii vor putea fi aleşi cel mult doi membri din randul funcţionarilor publici sau a altor categorii de personal din Ministerul Economiei. Ministerul Economiei controlează pachetele majoritare de acţiuni ale Nuclearelectrica, Romgaz şi Transgaz, trei dintre cele mai mari companii energetice din Romania. Statul, prin Ministerul Economiei, deţine 73,5% din capitalul Transgaz Mediaş, iar Fondul Proprietatea are o participaţie de 14,98%. Diferenţa de 11,5% aparţine mai multor acţionari, Transgaz fiind singura dintre cele trei companii menţionate care este lisată la bursă. Pachetul majoritar de acţiuni al Romgaz Mediaş, respectiv 85,1%, este deţinut de Ministerul Economiei, iar 14,9% aparţine Fondului Proprietatea. În cazul Nuclearelectrica, Ministerul Economiei are o participaţie de 90,28% din acţiuni, iar Fondul Proprietatea deţine 9,72% din titluri. Potrivit angajamentelor Guvernului faţă de Fondul Monetar Internaţional (FMI), cele trei companii, alături de altele din portofoliul statului, ar fi trebuit să aibă management selectat pe criterii exclusiv profesionale pană la sfarşitul anului trecut. La ultima vizită a FMI la Bucureşti, din ianaurie, Executivul a promis din nou că va selecta în acest an directori independeţi politic la conducerea mai multor companii de stat.

Cartofii şI fructele au dat inflaţie peste cap

Rata inflaţiei a fost, în ianuarie, de 1,34% faţă de ultima lună a anului trecut, după creşterea preţurilor alimentelor şi mărfurilor nealimentare şi o uşoară scădere a tarifelor serviciilor, potrivit datelor anunţate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, în ianuarie faţă de luna anterioară preţurile mărfurilor alimentare au avansat cu 1,2%, cele ale mărfurilor nealimentare cu 2%, iar serviciile s-au ieftinit cu 0,1%. În ceea ce priveşte alimentele, cele mai mari majorări de preţ au fost înregistrate la cartofi şi fructe proaspete - 8,84%, respectiv 4,61%. Preţurile mărfurilor nealimentare au fost influenţate de scumpirea energiei electrice, cu 10,3%, şi a ţigărilor, cu 3,56%. Faţă de ianuarie 2012 indicele preţurilor de consum este mai mare cu 5,97%. "Creşterea medie a preţurilor pe total în ultimele 12 luni (februarie 2012 - ianuarie 2013) faţă de precedentele 12 luni (februarie 2011 - ianuarie 2012) determinată pe baza IPC este de 3,6%", arată INS, într-un comunicat. Statistica nontează că începand cu ianuarie 2013 coeficienţii de ponderare utilizaţi la calculul inflaţiei sunt obţinuti pe baza cheltuielilor medii lunare pe gospodărie rezultate din ancheta bugetelor de familie realizată în anul 2011 şi că se observă, comparand ponderile utilizate în anul anterior cu cele curente, o uşoară creştere a ponderii mărfurilor alimentare, însoţită de o uşoară scădere la mărfurile nealimentare şi servicii. Proiecţia Băncii Naţionale privind rata inflaţiei în 2013 rămane de 3,5%, iar pentru 2014 este estimat un nivel al creşterii preţurilor de consum de 3,2%, a declarat joi guvernatorul băncii centrale, Mugur Isărescu. BNR estimează că rata inflaţiei va fi de 5-6% în prima jumătate a anului, urmand ca apoi să scadă, însă nivelul acesteia va depinde foarte mult de evoluţia preţurilor volatile, precum cele din agricultură. Inflaţia a crescut în decembrie 2012, rata anuală de 4,95% plasandu-se în afara intervalului de variaţie din jurul ţintei şi peste nivelul de 3,14% înregistrat în decembrie 2011. Rata anuală a inflaţiei pentru finele anului 2012 a fost puţin sub cea mai recentă prognoză a BNR, de 5,1%. Surse oficiale au declarat recent că BNR a transmis experţilor FMI că estimează ratarea ţintei de inflaţie pentru acest an, din cauza ajustărilor preţurilor administrate, dar depăşirea intervalului vizat va fi mult mai mică decat în 2012.

1.500 de angajaţi de la Poştă au protestat în Piaţa Constituţiei

Aproximativ 1.500 de angajaţi de la Poşta Romană au protestat ieri în Piaţa Constituţiei din Capitală, cerand demisia conducerii, pe care o acuză de "incapacitate şi nepăsare", care vor duce la reducerea salariilor, la desfiinţarea de oficii poştale urbane şi a tuturor ghişeelor poştale rurale. Protestatarii au avut steaguri cu însemnul Federaţiei Lucrătorilor Poştali din Romania şi bannere pe care scrie "Nica, demisia!", "Nu vinde Poşta!, "Dispreţul vostru, protestul nostru", "Ion Smeeianu, sluga lui Nica", "Vrem să muncim", "Director general cu 8000 euro/luna, poştaş 800 lei/lună, "Ultima redută, Poşta Romană", strigă "Demisia" şi huiduie. Potrivit liderului Sindicatului Lucrătorilor Poştali din Romania, Matei Brătianu, la mitingul din Piaţa Constituţiei au fost sindicalişti din aproape toată ţara. Matei Brătianu a spus că angajaţii Companiei Poşta Romană trebuie sa cumpere din banii lor consumabile, iar şoferii trebuie să repare singuri maşinile de serviciu. În 7 februarie, aproximativ 100 de angajaţi ai Companiei Naţionale Poşta Romană au pichetat sediul instituţiei. Sindicatul Lucrătorilor Poştali din Romania (SLPR) acuză de "incapacitate şi rea-voinţă aşa-zişii mari experţi ai Poştei Romane", care nu au produs şi implementat "nici măcar o singură măsură coerentă şi concretă de funcţionare durabilă a acestei companii în piaţa serviciilor poştale din Romania".

Renault şi Dacia, extind vanzările online în toată Europa

Renault şi Dacia intenţionează să îşi extindă agresiv vanzările online de maşini, astfel încat, pană la sfarşitul lui 2014 aceastea să poată fi realizate pe toate pieţele europene, potrivit celor doi producători auto, relatează Automotive News Europe. Cele două branduri vor ca, prin extinderea activităţii portalurilor Dacia Store şi Renault Retail Group, să profite de o tendinţă de dezvoltare rapidă a acestui tip de retail al vehiculelor. Analişti ai companiei de consultanţă Frost & Sullivan anticipează că producătorii auto vor folosi tot mai mult Internetul pentru promovarea şi comercializarea vehiculelor. La nivel mondial, circa 4%, respectiv 4,5 milioane de maşini, ar putea fi vandute doar online pană în 2020, în creştere de la circa 5.000 de unităţi în 2011, estimează Frost & Sullivan. Cumpărătorii de maşini din Olanda pot calcula preţurile şi cumpăra online toate modelele Dacia, prin intermediul Dacia Store. În Italia şi Marea Britanie, clienţii pot calcula preţul şi pot plăti avansuri pentru Dacii. Serviciul online al Renault Retail Group permite configurarea automobilului dorit, calcularea preţului şi plata avansului, pentru modelele Renault şi Dacia. Alţi producători auto care oferă vanzarea online a automobilelor sunt Ford, în Marea Britanie, precum şi brandurile de nişă Tesla şi Fisker. Chiar dacă Renault dezvoltă serviciul de vanzări online, grupul consideră că clienţii trebuie să continue să cumpere prin reţeaua de dealeri.

Familia Porsche, investigată pentru manipularea bursei

Membri ai familiei Porsche sunt investigaţi pentru manipularea bursei, într-o anchetă veche de trei ani şi jumătate declanşată după încercarea eşuată a companiei auto cu acelaşi nume de preluare a grupului Volkswagen, relatează Bloomberg. Procuratura din Germania i-a pus deja sub acuzare pe fostul director general al Porsche Wendelin Wiedeking şi fostul director financiar Holger Haerter şi a trimis scrisori tuturor celor care făceau parte din consiliul de supraveghere a Porsche la jumătatea anului 2008, pentru a-i informa că au fost incluşi în anchetă, a declarat marţi purtătorul de cuvant al companiei, Jan Dietzel. Extinderea investigaţiei înseamnă că procuratura a contactat membrii familiei fondatorului Porsche, Ferdinand Porsche. Consiliul de administraţie al Porsche este condus de nepotul fondatorului, Wolfgang Porsche. Ferdinand Piech, văr cu Wolfgang, este şi el membru. Procurorii cercetează dacă Porsche a indus în eroare investitorii în 2008, atunci cand a negat că încearcă să preia Volkswagen. Compania se confruntă şi cu procese civile înaintate de investitori la un tribunal din Braunschweig, Germania, care cer despăgubiri de 4 miliarde de euro.

Facebook îşi supune şi angajaţii la teste de stres

Facebook, operatorul celei mai mari reţele de socializare online din lume, derulează teste de stres pentru angajaţi, cu scopul de a analiza capacitatea acestora de a răspune la atacuri informatice. Cand o companie deţine informaţiile personale a peste un miliard de persoane, securitatea nu poate fi tratată superficial, potrivit portalului portalului Ars Technica, citat de The Verge. Testele la care au fost supuşi membrii echipei de securitate a Facebook au fost dezvoltate de către directorii companiei, iar angajaţii nu au ştiut nimic despre acestea. În una din situaţii, echipa de securitate a descoperit un laptop conectat la reţeaua companiei, iar într-un alt caz un agent FBI le-a transmis un pont despre compromiterea sistemului de la un IP din Beijing. Echipa Facebook a reuşit să rezolve ultima problemă în cateva ore, însă concluziile cele mai importante pentru conducere au fost modul în care aceştia au colaborat şi cat de rapid au reuşit să se mobilizeze, notează The Verge.




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.