Economic

Cum prosperă drumarii lui Oprişan: unii în cofă, alţii milionari

Mihai Boicu
2 aug 2012 15290 vizualizări
SC Drumuri şi Poduri SA este cel mai mare datornic la bugetul de stat, cu 24,2 milioane lei, aproape jumătate din totalul datoriilor firmelor din judeţ u cel mai probabil, statul va pierde aceşti bani u în timp ce drumarii de la judeţ au fost băgaţi în colaps chiar de conducerea Consiliului Judeţean, firmele private prosperă, iar directorul de la SC Drumuri şi Poduri SA s-a îmbogăţit din proiectare u şi drumarii Victor Roman şi Vasile Bută bagă în buzunar bani buni din afacerile cu administraţia vranceană

 Compania Drumuri şi Poduri SA a fost băgată în faliment chiar de către cel care o deţinea, Consiliul Judeţean, în urmă cu caţiva ani, iar acum este vandută pe bucăţi. Dacă pentru propria societate nu s-au găsit bani pentru plata datoriilor, CJ nu are nicio problemă să-şi onoreze contractele cu alte firme. Potrivit datelor Ministerului Finanţelor, firmele care fac drumuri în Vrancea merg pe profit, în pofida crizei economice, ceea ce arată că firma din subordinea CJ Vrancea putea să lucreze în continuare şi chiar să prospere. Mai mult, şi directorul Drumuri şi Poduri s-a orientat către domeniul privat şi şi-a făcut două firme de proiectare, care au avut profit de sute de mii de euro în ultimii trei ani.

Contribuabilii vranceni au datorii la stat în valoare de 49,35 milioane de lei, împărţite între bugetul de stat, sănătate, pensii şi şomaj. Îngrijorător este faptul că aproape jumătate din această sumă, adică 24,2 milioane de lei, aparţine SC Drumuri şi Poduri SA. Societatea drumarilor din subordinea Consiliului Judeţean este acum vandută pe bucăţi după o aşa zisă priviatizare eşuată începută în urmă cu caţiva ani. Este greu de crezut că statul va mai recupera ceva de pe urma societăţii, mai ales că pană acum toate încercările Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Vrancea de a pune sechestru pe bunurile acesteia au eşuat din cauza procedurii speciale de administrare. Din suma datorată bugetului, 11,9 milioane lei sunt doar în contul bugetului de asigurări sociale de sănătate, după care urmează restanţele la bugetul de stat, în cuantum de 8,1 milioane lei. Motivul invocat de Marian Oprişan după anul 2005 a fost acela că societatea nu a mai avut lucrări şi, din acest motiv, a trecut pe pierderi. Cel mai mare datornic al societăţii drumurilor a fost însă chiar Consiliul Judeţean, care a îngropat practic firma pentru că nu şi-a achitat datoriile. În acelaşi timp, o verificare a Curţii de Conturi arăta că preşedintele CJ se plimba la vremea respectivă cu o maşină de lux cumpărată pe banii drumarilor.

Oprişan a găsit bani pentru fosta firma a lui Victor Roman

 

Şi consilierul Victor Roman prosperă din reparaţiile făcute pe drumurile judeţului

Consilierul judetean PSD Victor Roman

Competitorii din domeniul privat al SC Drumuri şi Poduri SA, care au pus mana pe lucrările împărţite de CJ sau de primarii din Vrancea nu au avut probleme în a rezista pe piaţă. Să luăm cazul unui apropiat al lui Marian Oprişan, consilierul judeţean PSD Victor Roman, unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri din zona Adjudului. Roman Impex Prest SRL, una din firmele sale, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 18,5 milioane lei şi un profit de 47.754 lei. În 2010 firma a mers şi mai bine, cu afaceri de 20 de milioane lei şi profit net de 265.479 lei. Sotirex SRL este controlată indirect tot de Victor Roman, care s-a retras din acţionat atunci cand a fost ales consilier judeţean pentru prima dată şi a făcut bani frumoşi din deszăpezirea judeţului, dar şi din alte lucrări efectuate la drumurile din Vrancea. De menţionat că înainte de 2005 lucrările de deszăpezire erau efectuate chiar de Drumuri şi Poduri, iar societatea a intrat în faliment şi pentru că CJ nu şi-a plătit facturile pentru curăţarea drumurilor din administrarea sa. Marian Oprişan a invocat faptul că noua putere nu îi mai dădea bani, dar după aceea nu a avut nici o problemă să lucreze cu Sotirex. Firma a avut anul trecut o cifră de afaceri de 10 milioane lei şi un profit net de 45.935 lei. În 2010 lucrurile au mers ceva mai bine, la o cifră de afaceri de 9,6 milioane lei obţinand un profit de 265.479 lei.


Şi alte firme merg tot pe profit


Alte firme din judeţ profilate pe lucrări executate la drumuri  în comunele judeţului merg şi mai bine. Cazul Podgoria Coteşti este elocvent, societatea condusă de afaceristul Vasile Bută avand vechime în relaţia cu primăriile din judeţ, dar şi cu Consiliul Judeţean. Acest lucru reiese şi din profitul net încasat anul trecut, de 1,1 milioane lei, obţinut la o cifră de afaceri de 3,4 milioane lei. Firma este pe un trend ascedent, în condiţiile în care în 2010 a avut un profit de 338.178 lei, iar în 2009 de 110.605 lei. O afacere dubioasă încheiată pe spinarea SC Drumuri şi Poduri SA a fost închirierea unui teren din marginea Focşaniului către firma deţinută de directoarea ziarului controlat din umbră de Marian Oprişan. Mavi Beton a avut o evoluţie oscilantă în ultimii ani, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, chiar dacă a betonat Piaţa Unirii. Chiar dacă anul trecut a avut pierderi de 84.097 lei, se pare că firma se află pe drumul cel bun. După ce în anul 2009 a avut o cifră de afaceri de 9,9 milioane lei şi profit de 351.961 lei, în 2010 afacerile s-au prăbuşit la 4,1 milioane lei şi pierderi de 1,8 milioane lei.


Oglan s-a orientat: nu mai repară drumuri, dar le proiectează


Cel mai bine după falimentul Drumuri şi Poduri SA se pare că îi merge chiar directorului Viorel Oglan. Pe perioada lichidării, acesta are un salariu de aproape 4.000 de lei pe pună, potrivit ultimei declaraţii de avere a soţiei sale. Cum vanzarea societăţii îi oferă mult timp la dispoziţie, Viorel Oglan a intrat în afaceri şi, din 2007, deţine jumătate din două firme: SC Drum Design SRL şi OG Drum Proiect SRL. Obiectul acestora de activitate îl reprezintă activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea. Tot din declaraţia de avere a soţiei sale de anul trecut, reiese că directorul a caştigat de la prima firmă 80.000 de lei, iar de la doua 2.388 lei. Ambele firme de proiectare merg foarte bine din punct de vedere financiar. Drum Design SRL a avut anul trecut un profit de 161.382 lei la o cifră de afaceri de 431.323 lei. Nici în anii anteriori lucrurile nu au stat rău: 32.545 lei profit în 2010 şi 160.916 lei profit în 2009. OG Drum Proiect SRL a avut rezultate şi mai bune. Profitul obţinut anul trecut a fost de 244.827 lei, în 2010 de 50.096 lei şi 189.871 lei în 2009. Din informaţiile publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, Drum Design SRL a caştigat în anul 2009 două contracte de la Consiliul Judeţean Buzău, prin licitaţie. De asemenea, prin procedura cererii de ofertă, în perioada 2008 – 2011 a obţinut opt contracte de la Consiliul Judeţean Vaslui, două contracte de la Consiliul Judeţean Harghita şi trei contracte de la Consiliul Judeţean Prahova. Cum proiectările se fac aproape în exclusivitate pentru lucrări publice, probabil că firmele deţinute de Victor Oglan au avut şi alte lucrări comandate de autorităţi judeţene şi locale. (Mihai BOICU)

Foto: Baronul Oprişan îşi ia numai maşini 4X4 ca să poată rula bine pe drumurile din administrarea Consiliului Judeţean

 

Firmele cu cele mai mare datorii la buget
Drumuri şi Poduri SA – 24,2 milioane lei
Societatea Comercială de Întreţinere şi Reparaţii Vagoane de Călători CFR – SIRV Mărăşeşti SA – 2,1 milioane lei
SC Coninstall SRL Focşani – 958.332 lei
SC Transaimer Antony SRL (Nereju Mic) – 932.971 lei
SC Minema Comdensing SRL (Slimnic) – 710.404 lei
SC Micşunica SRL (Cornetu) – 623.624 lei
SC Ankamia Gessexpert SRL – 490.294 lei
SC Coltex SRL (Găgeşti) – 389.666 lei
SC Prestcom SA – 316.740 lei
SC Iordaforest SRL (Răstoaca) – 285.218 lei


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 4

Adaugă comentariu
Matei , acum 4283 zile, 22 ore, 11 minute, 36 secunde
Buna ziua, Mai oameni "diriguitori "de drumuri.Chiar nu exista nici o solutie tehnica de a face cat e cat practicabil pasajul Valcele? Ati asfaltat B-dul Longinescu,catre citeste integral
eu, acum 4284 zile, 17 ore, 48 minute, 47 secunde
nu l-a uitat nimeni si nu=i va uita nici dumnezeu. Vor plati pentru cati oameni au lasat fara bani la Drumuri si Poduri.
lars, acum 4285 zile, 1 ora, 46 minute, 33 secunde
domnul oglan seamana izbitor cu vestitul aaaaa cunoscatorii stiu cine este tomasso buscetta!ciao,una bella giornata!
nicu, acum 4285 zile, 1 ora, 55 minute, 22 secunde
PE BURLOIU l-ati uitat??????????????????????saracutu....
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.