Economic

Situaţia economică a Europei devine tot mai fragilă

Ziarul de Vrancea
22 iul 2012 624 vizualizări
Intervenţia în Grecia pare destinată eşecului, în condiţiile în care statul elen nu reuşeşte să-şi îndeplinească obligaţiile asumate faţă de creditor n FMI analizează de altfel oprirea sprijinului pentru Grecia, ţara urmand să intre în default în septembrie n la randul său, Spania se aşteaptă la o adancire a recesiunii, prognozele pe anul viitor fiind negative

Fondul Monetar Internaţional analizează oprirea sprijinului pentru Grecia, din cauza incapacităţii acestei ţări de a-şi respecta angajamentele asumate în programul de salvare convenit cu creditorii, potrivit unui articol care va apărea luni în Der Spiegel, relatează publicaţia elenă Kathimerini.
Grecia ar putea intra în default în luna septembrie, se arată în articolul publicaţiei germane, conform căruia răbdarea oficialilor FMI se apropie de sfarşit. "Oficiali de rang înalt ai Fondului au informat Uniunea Europeană că FMI nu mai vrea să mai ajute Grecia", potrivit publicaţiei germane.
FMI şi-a menţinut punctul de vedere că Grecia trebuie să reducă raportul dintre datorii şi PIB la 120% pană în 2020, pentru ca datoria publică să devină sustenabilă pe termen mediu, dar reprezentanţii instituţiei sunt foarte pesimişti în legătură cu capacitatea ţării de a face acest lucru. "Acordarea unui timp mai îndelungat Greciei pentru respectarea ţintelor fixate ar necesita un ajutor suplimentar de 10-50 miliarde de euro, estimează troica creditorilor formată din UE, Banca Centrală Europeană (BCE) şi FMI.
Multe dintre guvernele ţărilor din zona euro nu sunt dispuse însă să facă noi concesii Greciei. Pe de altă parte, majoritatea guvernelor consideră că riscurile legate de ieşirea Greciei din zona euro pot fi ţinute sub control.

Un sfert din spanioli răman în şomaj

Guvernul spaniol a înrăutăţit prognoza economică pentru anul viitor, anticipand un declin al PIB de 0,5%, în loc de o creştere de 0,2% estimată în luna aprilie, a declarat vineri ministrul pentru Buget Cristobal Montoro, după o şedinţă a Executivului de la Madrid, transmite Bloomberg. Economia Spaniei a reintrat în recesiune anul trecut, iar şomajul este în creştere după prăbuşirea sectorului imobiliar. Şomajul va atinge în acest an 24,6%, potrivit noilor estimări guvernamentale, peste nivelul de 24,3% anticipat anterior. Anul viitor, Executivul se aşteaptă ca 24,3% din populaţia activă să nu aibă un loc de muncă, uşor peste prognoza precedentă, de 24,2%.
Economia va fi susţinută anul viitor de exporturi, care vor creşte cu 6%, dar cererea internă va continua să scadă. Cheltuielile guvernamentale vor atinge anul viitor 126,8 miliarde de euro, cu 9,2% peste nivelul din 2012, a spus Montoro. Excluzand costul dobanzilor şi al contribuţiilor la sistemul de asistenţă socială, plafonul cheltuielilor va scădea cu 6,6% comparativ cu 2012.
Pe de altă parte, administraţia regională a Valenciei, una dintre cele mai îndatorate dintre regiunile Spaniei, a anunţat vineri că va apela la ajutorul guvernului central pentru a-şi putea plăti datoriile. Valencia trebuie să plătească pană la sfarşitul anului datorii de 2,85 miliarde de euro. Regiunile spaniole au scadenţe de circa 15 miliarde de euro în a doua jumătate a anului, Valencia şi Catalonia fiind cele mai îndatorate. Anunţurile au avut loc în aceeaşi zi în care miniştrii de Finanţe din zona euro şi-au dat acordul final pentru un plan de susţinere a băncilor spaniole aflate în dificultate cu pană la 100 de miliarde de euro.

Ministerul Finanţelor va aloca 8,1 milioane lei pentru cofinanţări

Ministerul Finanţelor Publice va aloca 8,1 milioane lei, din privatizări, pentru efectuarea unor plăţi la proiecte finanţate prin Programul Operaţional Regional, operaţiunea fiind aprobată de guvern, a anunţat duminică Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT). "Banii vor fi folosiţi pentru rambursarea cheltuielilor eligibile, exclusiv prefinanţările, aferente lunilor iulie, august şi septembrie, după cum urmează: 205.000 mii de lei pentru luna iulie, 295.000 mii de lei pentru luna august şi 310.000 mii de lei pentru luna septembrie", se arată într-un comunicat al MDRT.
Măsura este una temporară, banii urmand să fie rambursaţi Ministerului Finanţelor din sume restituite de Comisia Europeană, pană la 17 decembrie. MDRT arată că sumele acordate ca prefinanţări de către Comisia Europeană au fost epuizate, din cauza diferenţei mari între procentul de prefinanţare acordat de Comisie (9% pentru FEDR din suma alocată POR) şi procentul de prefinanţare acordat de Romania beneficiarilor de proiecte finanţate prin POR din instrumente structurale (maximum 35%). Totodată, valoarea redusă a aplicaţiilor de plată transmise la CE pe baza cheltuielilor efectuate de beneficiari a făcut necesară identificarea altor surse de finanţare a cheltuielilor efectuate în cadrul POR.

100 de comenzi din Romania pentru Ford B-Max

Ford Romania semnează zilnic contracte pentru modelul B-Max, produs la fabrica din Craiova, şi a înregistrat pană în prezent circa 100 de comenzi la nivel local, unde estimează că va livra 4-500 de unităţi pană la finele primului trimestru al anului viitor. "În fiecare zi se semnează comenzi. Pană acum avem în jur de 100 de comenzi în Romania. În Anglia, am auzit săptămana trecută, sunt peste 1.000. Şi în Germania au fost aproape 2.000 de comenzi", a declarat directorul general Ford Romania, Zoltan Brassai.
Maşinile B-Max vor fi livrate către dealerii din Romania în septembrie, pană atunci noul model va fi expus la diverse evenimente. În cadrul unui eveniment desfăşurat săptămana trecută, compania a înregistrat peste 1.000 de cereri de test-drive, de zece ori peste nivelul preconizat, potrivit sursei citate. Astfel, comenzile sunt "în grafic" cu nivelul anticipat de companie, însă interesul pentru testarea maşinii a depăşit aşteptările.
Ford Romania va produce 60.000 de unităţi în acest an, numărul acestora urmand să crească în 2013, a spus Brassai, fără să ofere alte date legate de nivelul producţiei. Reprezentanţii Ford Craiova estimau la începutul anului că producţia va creşte în 2013 la peste 100.000 de maşini, de la nivelul de 60.000 de unităţi preconizat în acest an. Brassai a spus că nivelul de producţie solicitat în acest an pentru piaţa locală este de 4-500 de unităţi, programate pentru vanzare în următoarele 7 luni, respectiv pană la finele primului trimestru al anului viitor. "Dacă mi se produce mai puţin, o să vand mai puţin, dacă va fi mai mult, sper să vand mai mult", a arătat el.
Ford Romania a început în luna mai producţia motorului EcoBoost de 1 litru la Craiova, desemnat "Motorul Internaţional al Anului" pentru 2012 de către revista Engine Technology International. Brassai a spus că Ford vrea să producă între 800.000 şi 1,3 milioane de propulsoare în intervalul 2012-2015, la fabricile din Craiova şi Germania. Constructorul auto american a anunţat la finele lunii iunie că va produce încă un tip de motor la Craiova, de 1,5 litri, acesta urmand să intre în producţia de serie la începutul anului viitor. Vanzările mărcii pe piaţa locală şi producţia fabricii din Craiova sunt operate prin compania Ford Romania.
Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, veniturile Ford Romania au avansat anul trecut cu 31%, de la 864,1 milioane lei la 1,13 miliarde lei, iar pierderile au crescut cu 70%, de la 275,9 milioane lei la 471,3 milioane lei.
Brassai nu a dorit să ofere prognoze legate de indicatorii financiari ai companiei, invocand politicile stabilite la nivel de grup. Ford estimează că 95% din producţia de maşini şi motoare de la Craiova, unde lucrează în jur de 4.000 de oameni, va fi orientată către export. Pentru acest an compania îşi propune să comercializeze 7.500 de unităţi în Romania, echivalentul unei cote de piaţă de 7,5%, potrivit sursei citate.
Conform datelor APIA, vanzările totale de autovehicule din Romania au scăzut cu 7,4% anul trecut, la 110.668 de unităţi, iar Ford a livrat 5.547 unităţi, echivalentul unei cote de 5,9%. Raportat la numărul de înmatriculări, constructorul auto american a înregistrat anul trecut o cotă de 6,2%, potrivit datelor companiei. Piaţa auto a scăzut în primul semestru cu 15,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, fiind vandute 36.000 autoturisme şi 7.000 vehicule comerciale şi microbuze, potrivit APIA, care remarcă totodată creşterea puternică, de 66%, a intrărilor de vehicule rulate, majoritatea cu vechime de peste 10 ani.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.