Economic

Isarescu critica dur sistemul de taxare a muncii

14 oct 2010 470 vizualizări
Guvernatorul BNR sustine ca taxele mari suportate de angajati si firme descurajeaza munca Obstacolele intimpinate la desfacerea contractului de munca duc in mod firesc la aparitia unor dificultati substantiale in procesul de angajare, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, care considera ca o astfel de situatie reprezinta una dintre capcanele economiei.

"Iesirile din sistem in economia de piata, pe piata fortei de munca, trebuie sa fie mai usoare, pentru ca si intrarile sa fie usoare. Pentru ca, daca un angajator stie cit de greu se poate desparti de un angajat, bineinteles ca va angaja foarte greu. Aceasta este logica", a afirmat Isarescu. El a spus ca atunci cind sint puse foarte multe obstacole la desfacerea contractului de munca, in mod firesc aceleasi piedici apar la intrarea pe piata muncii. "O alta capcana a economiei", a spus guvernatorul BNR Guverantorul a mai afirmat ca Romania se confunda ideea de afacere in sensul economiei de piata cu afacerismul, care are o conotatie puternic peiorativa, pentru ca nu exista constiinta ca a face bani este "o treaba grea, o meserie in sine". "Cred ca aceasta este a doua mare capcana in care a picat Romania, alaturi de descurajarea muncii, si anume confundarea ideii de afacere in sens de economie de piata, a produce ceva profitabil, si afacerism, cu o conotatie puternic peiorativa", a spus Isarescu. Guvernatorul BNR este actionar la o firma din domeniul viticol, al carei administrator este sotia sa. "Marturisesc public ca ma implic emotional in acea mica firma. Categoric am un administrator, sotia mea. Ma implic pentru ca aflu foarte multe lucruri", a spus Isarescu. El a aratat ca in mediul de afaceri exista doua confuzii, prima fiind legata de ideea ca este usor sa cistigi bani. "Prima confuzie este ca a cistiga bani dintr-o afacere este o chestiune simpla. Pai atunci, cine nu ar face bani?! Si orice esec in acest domeniu este aruncat in oricare alta parte. Daca s-ar fi aruncat in directia ca nu am avut sansa, nu am avut noroc, poate ar fi fost bine. Nu exista constiinta faptului ca a face bani, a face profit, cum s-ar spune, este o treaba grea, o meserie in sine", a afirmat guvernatorul bancii centrale. Mugur Isarescu este de parere ca taxele platite de firme si salariati sint enorme pentru a mentine un anumit nivel al pensiilor, insa descurajeaza astfel munca, exact elementul care poate asigura un nivel ridicat al pensiilor. "In primul rind, nu trebuie sa descurajam munca prin impozite foarte mari. (...) In momentul in care punem pe firme si pe salariatul roman contributii enorme, fara sa tinem un anumit echilibru pentru a plati un anumit nivel de pensii si ne uitam cu atentie la cifre, ne uitam ca descurajeaza munca, exact ceea ce poate sa asigure pensii mari", a spus Isarescu. El a afirmat ca aceasta situatie este una dintre "cele mai grave capcane" in care a intrat Romania, in conditiile in care a aparut un conflict pentru ca se doreste plata unor pensii mari. "Romania are putini contribuabili, contributiile pentru asigurari sociale sint foarte mari pentru nivelul de salarii din aceasta tara. inn felul acesta descurajam munca si nu multumim nici protectia sociala. Este greu de iesit dintr-o asemenea situatie", a spus Isarescu.