Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Cinci milioane de euro în afaceri cu canepă

Ziarul de Vrancea
16 oct 2015 563 vizualizări
Inainte de anul 1989, Romania era al patrulea exportator de canepă la nivel mondial, însă volumul de canepă cultivată a scăzut faţă de acea perioadă, ajungand la doar cateva hectare în anii 2000

Compania olandeză HempFlax a investit în Romania cinci milioane de euro în cultivarea şi procesarea canepii, deschizand vineri o fabrică în judeţul Alba. "Ultimii ani au cunoscut o creştere a pieţei de cultivare şi procesare a canepii, canepa procesată în Romania fiind căutată pentru export şi utilizată în diverse industrii. Înainte de anul 1989, Romania era al patrulea exportator de canepă la nivel mondial, însă volumul de canepă cultivată a scăzut faţă de acea perioadă, ajungand la doar cateva hectare în anii 2000. În prezent, investitorii îşi îndreaptă atenţia din nou către această piaţă. Investiţia de aproximativ 5 milioane de euro realizată de HempFlax este una privată şi susţine piaţa de cultivare şi procesare a canepii din Romania", arată compania, într-un comunicat. HempFlax a achiziţionat materia primă pentru procesare de la fermieri, sub formă de baloţi. Suprafaţa cultivată de HempFlax în 2015 este de aproximativ 500 de hectare, în zonele Sebeş, Pianu şi Petreşti, iar investitorii preconizează o creştere a suprafeţei cu aproximativ 300 de hectare de la an la an. Capacitatea de procesare a fabricii este de patru tone de tulpini pe oră, ceea ce înseamnă un target de 5.000 de hectare cultivate astfel încat să se atingă capacitatea maximă a acesteia. HempFlax produce fibre de canepă, utilizate în obţinerea hartiei şi în industria izolaţiilor, în fabricarea profilelor de uşi în industria auto, avand şi aplicaţii în industria textilelor. Lemnul de canepă este folosit în industria construcţiilor în amestec cu var hidratat pentru obţinerea unei zidării izolante potrivită atat pentru case, cat şi pentru clădiri industriale, fiind înlocuitorul cărămidei tradiţionale şi al betonului. "Procesul de cultivare a canepii este natural şi prietenos cu mediul, realizandu-se fără pesticide, insecticide sau fungicide. După culegerea culturii de canepă, tupinile sunt lăsate pe camp pentru a se separa fibrele de partea lemnoasă a tulpinii. Seminţele de canepă recoltate sunt condiţionate şi valorificate în industria alimentară, iar frunzele sunt uscate şi folosite pentru amestecuri de ceai, dar şi pentru extracţia uleiului bogat în CBD utilizat în compoziţia unor suplimente nutritive sau dermato-cosmetice", arată reprezentanţii companiei. În Romania, legislaţia permite cultivarea canepii industriale, însă pot fi crescute doar anumite soiuri. HempFlax, companie olandeză cu activitate din anul 1994, proiectează, dezvoltă şi patentează utilaje specializate pentru cultivarea canepii, în special pe partea de recoltare.

Înmatriculările auto în Romania au crescut cu 10,2% la 9 luni

Înmatriculările de autoturisme noi în Romania au crescut în primele nouă luni cu 10,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, la 56.839 de unităţi, în timp ce livrările Dacia au avansat la nivelul UE cu 4% în perioada analizată, la 284.686 unităţi, conferind mărcii romaneşti o cotă de 2,7%. În primele nou luni ale anului trecut, în Romania au fost înmatriculate 51.564 de autoturisme. În luna septembrie, înregistrările de maşini noi au avansat în Romania cu 3,4%, de la 5.561 de unităţi în urmă cu un an la 5.752 de autoturisme, potrivit datelor publicate vineri de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Piaţa auto europeană a avansat cu 8,8% în intervalul ianuarie-septembrie, la 10.413.675 de autoturisme. Toate marile pieţe au înregistrat creşteri, contribuind la evoluţia pozitivă a pieţei. Astfel, Spania a consemnat un avans de 22,4% al înmatriculărilor, Italia de 15,3%, Marea Britanie de 7,1%, Germania de 5,5%, iar Franţa de 6,3%. Un număr de patru state UE au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor în primele nouă luni şi anume Luxembourg (-5,6%), Finlanda (-0,4%), Austria (-0,1) şi Estonia (-1,9%). În septembrie, înmatriculările la nivelul Europei au crescut cu 9,8%, la 1.356.868 autoturisme. Înmatriculările de autoturisme Dacia la nivelul UE au crescut în intervalul ianuarie-septembrie cu 4%, de la 273.754 unităţi în urmă cu un an la 284.686 unităţi, conferind mărcii romaneşti o cotă de 2,78%, în scădere de la 2,9%. În luna septembrie, vanzările Dacia în Uniunea Europeană au crescut cu 9,4%%, de la 25.813 unităţi în urmă cu un an la 28.250 de unităţi, iar cota de piaţă s-a menţinut la 2,1%. Vanzările de maşini noi ale grupului Renault, al treilea mare producător la nivel european, care deţine şi marca Dacia, au avansat cu 7,6% în primele nouă luni, la 991.565 unităţi, iar cota de piaţă s-a redus cu 0,1 puncte, la 9,5%, comparativ cu intervalul similar din 2014. În luna septembrie, înmatriculările Renault au crescut cu 4,9%, la 108.520 unităţi, conferind grupului o cotă de piaţă de 8%, faţă de 8,4% în urmă cu un an. Înmatriculările celui mai mare producător european, grupul Volkswagen, au crescut cu 7,2% în primele nouă luni, la 2.590.487 autoturisme, iar cota de piaţă a scăzut la 24,9%, faţă de 25,2% în intervalul similar din 2014.

La ce să ne aşteaptăm la anul în ceea ce priveşte economia

Coface Romania estimează pentru acest an o inflaţie de 0,3% şi un deficit bugetar care va atinge 2,5% din PIB, raportat la o creştere economică de 3,3%, şi apreciază că situaţia economică s-ar îmbunătăţi în condiţiile reducerii economiei subterane şi unei mai bune gestionări a companiilor de stat. Totodată, compania a proiectat un deficit al contului curent de 1,6%, faţă de 0,5% anul trecut, în timp ce deficitul bugetar urmează să se adancească de la 1,5% la 2,5%, în urma măsurilor adoptate de Guvern. "O îmbunătăţire a situaţiei economiei Romaniei va depinde şi de reducerea evaziunii fiscale care este legată de economia subterană, estimată la 30% din PIB şi de o gestionare mai bună a companiilor de stat, de multe ori generatoare de pierderi", se arată într-o analiză a Coface. Pe de altă parte, numărul insolvenţelor s-a redus anul trecut cu 27,9% faţă de anul precedent, însă rata insolvenţelor din Romania rămane cea mai mare din Europa Centrală şi de Est, de 4,5%, faţă de media de 1,1% din regiune. Coface notează că reducerea contribuţiilor sociale, a TVA pentru alimente de la 24% la 9%, reevaluarea pensiilor şi a salariilor din sectorul public vor stimula cererea internă şi consumul, ca urmare a creşterii veniturilor. "Totuşi, în ciuda performanţei mai bune a sectoarelor dependente de consum, companiile din sectorul retail sunt printre cele mai afectate de insolvenţe în 2015. Astfel, ponderea acestora în totalul falimentelor este de 23%. De remarcat este faptul că acest procent este şi un rezultat al numărului mare de unităţi care vand cu amănuntul în structura de ansamblu a companiilor romaneşti", se subliniază în raport. Totodată, sectorul de business este afectat de termenele lungi de plată a facturilor, de pană la 90 de zile. Coface apreciază că investiţiile în sectorul public vor continuă să rămană destul de scăzute, din cauza complicaţiilor birocratice pentru accesarea fondurilor europene disponibile şi a lipsei unei structuri locale adecvate.

SUA extinde investigaţiile împotriva Volkswagen

Procuratura din Detroit şi biroul de fraude al Departamentului de Justiţie din SUA s-au alăturat investigaţiei federale împotriva Volkswagen (VW) în scandalul manipulării testelor de poluare, potrivit unor surse, semnaland intenţia autorităţilor de a urmări mai multe piste pentru acuzaţii penale. Numărul instituţiilor federale implicate în cazul VW sugerează că investigaţia ar putea duce la inculparea companiei şi a angajaţilor săi pentru delicte pornind de la poluare şi pană la înşelarea autorităţilor şi a clienţilor, relatează Wall Street Journal. Comisi Federală pentru Comerţ, care investighează grupul pentru publicitate frauduloasă, a confirmat implicarea în anchetă, cu accent pe afirmaţii înşelătoare referitoare la emisii. Un purtător de cuvant al Volkswagen a refuzat să comenteze despre evoluţia investigaţiei, afirmand doar că producătorul auto colaborează în toate investigaţiile oficiale. Reprezentanţii Departamentului de Justiţie au refuzat să comenteze. Implicarea procurorului din Detroit, Barbara McQuade, semnalează că biroul acestuia ar putea avea un rol semnificativ în acest caz major. McQuade are reputaţia de a fi un procuror agresiv, caştigand un proces de corupţie împotriva fostului primar al oraşului Detroit, Kwame Kilpatrick.

Sentinţa care va schimba major piaţa de taximetrie

Uber Technologies a obţinut o victorie majoră în justiţia britanică, după ce un judecător din Londra a decis că aplicaţia smartphone prin care utilizatorii pot oferi servicii de transport este legală, nefiind nevoie de licenţă din partea autorităţilor oraşului pentru serviciile oferite. Autoritatea pentru transporturi din Londra a cerut judecătorului să decidă în privinţa statutului tehnologiei Uber utilizate pentru serviciile de transport oferite de persoane particulare, relatează Bloomberg. Asociaţiile şoferilor de taxi s-au alăturat cazului, argumentand că Uber ar trebui să se supună aceloraşi reguli care interzic maşinilor private să folosească aparate de taxare. "Reglementările nu se referă la un dispozitiv care depinde de semnalul GPS în timpul unei călătorii şi transmite datele GPS unui server", a explicat judecătorul Duncan Ouseley. Uber, cu sediul în San Francisco, este implicată în mai multe procese la nivel mondial, intentate de şoferii de taxi care susţin că această companie evită respectarea reglementărilor în vigoare pentru serviciile de transport. Taximetriştii londonezi, care au nevoie de mai mulţi ani de pregătire pentru a trece testele pentru obţinerea licenţelor, au blocat drumurile şi au avertizat că vor face plangeri penale împotriva şoferilor care folosesc aplicaţia Uber pentru a oferi servicii de transport.

























În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.