Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Cine a împins economia înainte în primul semestru

Ziarul de Vrancea
4 sep 2015 287 vizualizări
Creşterea PIB în primul semestru a fost susţinută de aproape toate ramurile economiei, comerţul, informaţiile şi comunicaţiile, respectiv industria avand printre cele mai mari contribuţii, a anunţat vineri INS, care a menţinut estimarea privind un avans al economiei de 3,7% ca serie brută.

"Faţă de acelaşi trimestru din anul 2014, Produsul intern brut a înregistrat o creştere cu 3,3% pe seria brută şi cu 3,7% pe seria ajustată sezonier; În semestrul I 2015, Produsul intern brut a crescut, comparativ cu semestrul I 2014, cu 3,7%, pe seria brută şi cu 3,8% pe seria ajustată sezonier. Seria ajustată sezonier a Produsului intern brut trimestrial a fost recalculată ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul II 2015, nefiind, însă, înregistrate diferenţe faţă de varianta publicată în Comunicatul de presă nr. 204 din 14 august 2015", arată INS, într-un comunicat. Produsul Intern Brut - date ajustate sezonier - estimat pentru trimestrul II 2015 a fost de 174,736 miliarde lei preţuri curente, în creştere, în termeni reali, cu 0,1% faţă de trimestrul I 2015 şi cu 3,7% faţă de trimestrul II 2014. Produsul intern brut estimat pentru semestrul I 2015 a fost de 351,281 miliarde lei preţuri curente, în creştere, în termeni reali, cu 3,8% faţă de semestrul I 2014


Sindicatele CFR cer creşterea salariilor cu 10%

ei ameninţă cu grevă generală din 1 octombrie

Sindicatele protestează faţă de inexistenţa contractelor colective de muncă la CFR, CFR Marfă şi CFR Călători şi solicită creşterea salariilor cu 10 la sută, precum şi acordarea de tichete de masă şi de vacanţă, ameninţand cu declanşarea grevei generale din 1 octombrie. Organizaţiile sindicale reprezentative din domeniul feroviar anunţă că s-au întalnit, joi, la sediul Ministerului Transporturilor, cu reprezentanţii conducerilor Companiei Naţionale CFR SA, CFR Marfă SA şi CFR Călători SA, sub patronajul oficialilor din Ministerul Transporturilor. Sindicatele au protestat faţă de inexistenţa, în prezent, a contractelor colective de muncă la cele trei societăţi şi au solicitat ca viitoarele contracte, care urmează a fi încheiate, să prevadă o creştere salarială de minimum 10%, acordarea de tichete de masă pentru toate zilele lucrătoare din lună şi acoperirea nevoilor de personal, astfel încat salariaţii să nu mai fie nevoiţi să facă ore suplimentare. De asemenea, organizaţiile sindicale au insistat ca în viitoarele contracte colective de muncă să fie prevăzute şi vouchere de vacanţă pentru salariaţi, începand de la data de 1 ianuarie 2016. Conducerile organizaţiilor sindicale au cerut celor trei societăţi de cale ferată ca încheierea contractelor colective de muncă să fie finalizată cel mai tarziu pană la sfarşitul lunii septembrie 2015. Administraţiile societăţilor CN CFR, CFR Marfă şi CFR Călători s-au arătat deschise faţă de doleanţele şi propunerile organizaţiilor sindicale şi au primit ca sarcină din partea conducerii Ministerului Transporturilor ca pană la data de 10 septembrie 2015 să facă propuneri concrete în sensul soluţionării cererilor formulate. Sindicatele au avertizat că dacă administraţiile celor trei societăţi nu vor da curs solicitărilor lor pană la sfîrşitul lunii septembrie, vor declanşa greva generală începand cu 1 octombrie 2015. Organizaţiile sindicale care susţin acest demers sunt: Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial, Federaţia Naţională Drum de Fier, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din Romania, Federaţia Naţională ELCATEL, Federaţia Sindicatelor Ramurii Vagoane şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.

Încep discuţiile pentru nou acord cu FMI şi UE

Romania vrea să înceapă discuţii cu FMI şi Uniunea Europeană pentru un nou acord, îmbunătăţit şi flexibil, cel mai devreme în acest an, cu sprijinul celor mai mari partide politice, pentru a se proteja de şocurile externe, a declarat pentru Bloomberg ministrul de Finanţe Eugen Teodorovici. Guvernul ar putea încheia un nou acord cu FMI şi UE în 2016, a arătat Teodorovici. Liderul PSD Liviu Dragnea a afirmat într-un interviu separat că social-democraţii au transmis Guvernului să negocieze acordul. Opoziţia sprijină la randul ei ideea ca Romania să încheie un nou acord cu FMI şi UE, potrivit co-liderului PNL Alina Gheorghiu. "Romania poate rezista pe cont propriu şi nu avem nevoie de finanţarea de la FMI, dar ar fi bine să avem un acord flexibil, ca protecţie faţă de posibilele turbulenţe pe pieţe. Costurile de finanţare ale statului sunt foarte scăzute în prezent, dar nu se ştie niciodată", a spus Teodorovici. Romania, a doua cea mai săracă ţară din UE, a încheiat trei acorduri succesive cu FMI şi UE din 2009, care au servit ca ancore pentru politicile guvernamentale în domeniul bugetului, vanzarea companiilor de stat şi economie. Premierul Victor Ponta a intrat în conflict cu creditorii internaţionali, în ultimul an, în legătură cu planurile de reducere a taxelor şi majorare a salariilor în sectorul de stat. Parlamentul a aprobat joi Codul Fiscal, în variantă modificată. Cele mai recente comentarii au apărut pe fondul turbulenţelor de pe piaţa financiară chineză şi alte pieţe în dezvoltare, care riscă să se extindă. Creditorii internaţionali nu au finalizat evaluarea actualului program preventiv de 4 miliarde de euro, din cauza fricţiunilor provocate de planurile Guvernului în domeniul fiscal. Parlamentarii au cedat apelurilor pentru prudenţă şi au limitat unele reduceri de taxe propuse pentru ianuarie 2016, angajandu-se că anul viitor deficitul bugetar va fi menţinut la circa 2% din PIB.

Gazprom se va lega de Germania pe sub Marea Baltică

Grupul rus Gazprom a încheiat un acord cu Shell, OMV, E.ON, BASF şi ENGIE (fosta GDF Suez) pentru proiectul Nord Stream-2, care prevede construcţia a două noi gazoducte pe sub Marea Baltică, din Rusia către Germania, prin care va fi dublată capacitatea infranstructurii existente. Planurile de suplimentare a capacităţii Nord Stream, cu un cost estimat la 9,9 miliarde de euro, au fost anunţate pentru prima oară în luna iunie, cand părţile implicate au semnat un memorandum de înţelegere. Proiectul Nord Stream-2 va avea o capacitate anuală de transport al gazelor către consumatorii europeni de pană la 55 de miliarde de metri cubi. Acordul a fost semnat la Forumul economic de la Vladivostok de către preşedintele Gazprom, Alexey Miller, preşedintele BASF, Kurt Bock, Klaus Schafer, membru în board-ul E.ON, vicepreşedintele executiv al ENGIE, Pierre Chareyre, preşedintele OMV, Rainer Seele, şi directorul general al Royal Dutch Shell, Ben van Beurden, se arată într-un comunicat al companiilor participante. Proiectul va fi dezvoltat de o nouă companie înfiinţată în acest scop, New European Pipeline, la care Gazprom va deţine o participaţie de 51%, potrivit acordului. E.ON, Shell, OMV şi BASF/Wintershall vor avea cate 10% din acţiunile New European Pipeline, iar ENGIE 9%.

Spania profită din plin de scăderea preţurilor petrolului

Spania are de caştigat de pe urma scăderii preţurilor petrolului şi este bine protejată de încetinirea creşterii economiei chineze, care determină parţial acest declin, a declarat ministrul spaniol al Economiei, Luis de Guindos, la televiziunea Bloomberg. De Guindos a spus că preţurile scăzute ale energiei pentru consumatori şi companii ajută la accelerarea creşterii economice în acest an. Economia Spaniei a înregistrat un avans de 1% în trimestrul al doilea, de trei ori mai mare faţă de media zonei euro. "Importăm majoritatea materiilor prime, în special în cazul energiei. Astfel, Spania este într-o situaţie win-win", a arătat de Guindos. Guvernul premierului Mariano Rajoy anticipează pentru acest an o creştere economică de 3,3%, susţinută de costurile reduse ale energiei, dobanzile apropiate de minime record şi deprecierea euro. Declinul preţurilor petrolului înseamnă economii de 10 miliarde de euro, care vor contribui la creşterea veniturilor disponibile ale populaţiei şi costuri mai scăzute pentru companii, a spus ministrul.


Autostrada Orăştie-Sibiu, închisă din cauza crăpăturilor în asfalt

Lotul trei al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, inaugurat în noiembrie 2014, va fi închis traficului de luni, între Sălişte şi Cunţa, din cauza unor crăpături în asfalt, reprezentanţii CNADNR spunand că problemele au apăraut din cauza ”execuţiei necorespunzatoare a lucrărilor”. Potrivit unui comunicat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romania (CNADNR), începand de luni, de la ora 8.00, traficul pe Autostrada A1, Orăştie - Sibiu, între nodul rutier Sălişte şi nodul rutier Cunţa, se va închide. ”Instituirea acestei restricţii este necesară în vederea remedierii degradărilor constatate la kilometrul 275A650 al autostrăzii (kilometrul 60A600 proiect). Menţionăm că, atat experţii tehnici din partea antreprenorului, cat şi cei din partea beneficiarului, au concluzionat că apariţia şi evoluţia defectului (crăpătura) de la kilometrul 275A650 nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare a terenului, ci unei tasări structurale pricinuită de execuţia necorespunzatoare a lucrărilor la corpul autostrăzii, în perioada 2012 - 2013”, arată CNADNR.  Traficul va fi închis timp de aproximativ o lună şi jumătate, în funcţie şi de condiţiile meteorologice, iar în această perioadă circulaţia se va desfăşura pe o rută alternativă, respectiv DN 1 între localităţile Sălişte şi Cunţa.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.