O treime dintre cei care economisesc o fac pentru viitorul copiilor
Aproape o treime dintre romanii care economisesc (29%) o fac pentru copii, peste media europeană, de 25%, însă sub cea mondială (34%), preocupările financiare pentru viitor provenind mai degrabă din tradiţie, nu dintr-o programare concretizată în soluţii financiare corecte,potrivit unui studiu Erste. "Modul de gandire cu privire la susţinerea copiilor nu este unul pe termen lung, printr-o investiţie care să îl ajute pe copil peste ani. De multe ori, părinţii fac eforturi pentru a cumpăra copilului un calculator sau o tabletă. Nu putem vorbi despre o educaţie financiară modernă, ci mai degrabă de una cu rădăcini în tradiţia noastră rurală", a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, Adina Nica, sociolog şi director general al companiei de cercetare Open-I Research. Principala sursă de educaţie financiară a tinerilor din Romania rămane familia, într-o proporţie de 95%, în timp ce şcoala deţine un procent de 9%, iar băncile doar 5%, potrivit studiului Erste, realizat de către IMAS International. Acesta mai relevă că tinerii cu varste de 14-25 de ani din Romania cheltuiesc, în medie, 33 de euro lunar pe haine, încălţăminte şi alte accesorii asociate, cu mult peste media celorlalte ţări din estul şi centrul Europei, fiind întrecuţi doar de austrieci, care cheltuie 57 de euro. Cehii şi slovacii alocă 21 euro, ungurii - 17 euro, croaţii - 22 euro, iar sarbii - 18 euro. Romania are, cu excepţia Austriei, cei mulţi tineri din grupa de varstă 17-19 ani care deţin un telefon de tip smartphone. Atunci cand sunt întrebaţi de unde provin banii, tinerii romanii au cea mai mică rată de răspuns la categoria "joburi part-time sau full time", de 76%, pe cand cehii au o rată de 99%, austriecii de 98%, slovacii şi croaţii de 97%, iar ungurii de 82%. Potrivit rapoartelor analiştilor BCR, produsele de economisire au înregistrat o creştere cu 35% în prima parte a anului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Circa 1% din valoarea totală a depozitelor atrase de la clienţii BCR este pe numele copiilor. Jumătate (53%) dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani, sunt băieţi (51%) şi economisesc pe termen lung (52% pe o perioadă de 1 an sau mai mult).