Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: CFR Călători estimează pierderi de 395 milioane lei în 2013

Ziarul de Vrancea
16 dec 2013 686 vizualizări
Compania promite un buget fără pierderi în 2014

CFR Călători estimează că va înregistra în acest an pierderi de 395 milioane lei, de 2,5 ori mai reduse faţă de rezultatul negativ de 992 milioane lei înregistrat în 2012. "În anul 2012, CFR Călători a înregistrat o pierdere în sumă de 992 milioane lei. Pentru anul 2013, CFR Călători are aprobat un buget de venituri şi cheltuieli cu o pierdere de 400 milioane lei. Estimăm realizarea unei execuţii bugetare pentru 2013 cu o reducere a pierderii până la 395 milioane lei. Pentru anul 2014, Consiliul de Administraţie a elaborat şi propus un buget echilibrat, fără pierderi, conform prevederilor din Planul de Administrare şi Planul de Management", au arătat reprezentanţii companiei.
CFR Călători a încheiat 2012 cu afaceri de 1,66 miliarde lei, venituri de 1,99 miliarde lei, cheltuieli de 2,98 miliarde lei şi o pierdere de 992,2 milioane lei, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor. "Din punct de vedere al relaţiilor de transport unde se înregistrează nivele ridicate de solicitare se pot menţiona cele care leagă Bucureştiul de Timişoara, Arad, Cluj, Suceava, Iaşi, Galaţi şi Constanţa, rutele sezoniere către destinaţiile turistice importante, dar şi relaţiile pe care circulă trenuri de navetă în jurul marilor oraşe sau platforme industriale generatoare de fluxuri de călători", arată compania.

Investiţii de doar 32 de milioane lei

La finele lunii septembrie, datoriile comerciale ale companiei se ridicau la 1,27 miliarde lei, din care 80% reprezentau datorii către CFR SA, iar creanţele totalizau 209 milioane lei. CFR Călători a înregistrat la sfârşitul anului trecut datorii totale de 1,67 miliarde lei şi creanţe de 309,6 milioane lei. Investiţiile companiei, din surse proprii, au totalizat 32 milioane lei în primele 9 luni, comparativ cu 15 milioane lei în intervalul similar al anului trecut. Reprezentanţii CFR Călători precizează că în 2012 şi 2013 nu a beneficiat de investiţii de la bugetul de stat. Capitalul social al companiei a fost majorat recent cu 400 milioane lei, suma fiind utilizată pentru plata tarifului de utilizare a infrastructurii către CFR SA. CFR Călători a încheiat anul trecut cu 14.028 salariaţi, iar numărul acestora va coborî la 13.880 la finele lui 2013. "Reducerea de personal a avut loc în mod natural, fără disponibilizări colective, prin măsuri specifice de recalificare şi reorientare profesională a angajaţilor", precizează compania.
Ultima majorare a tarifelor din transportul feroviar public de călători datează din septembrie 2013.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat recent că a respins propunerea FMI de intrare în insolvenţă a unor companii cu datorii, precum CFR Marfă şi CFR Călători, că aşteaptă bani de la buget, dar şi măsuri de rentabilizare de la manageri, în caz contrar restructurarea urmând să fie "de sus în jos".


Piaţa auto încheie anul cu o scădere de 8%

Dacia conduce în topul autoturismelor achiziţionate de romani, urmată de Volkswagen şi Skoda

Piaţa auto a scăzut cu 8,1% în primele 11 luni, la 73.946 de unităţi, potrivit datelor comunicate ieri de APIA, care notează că în intervalul iulie-noiembrie vânzările au fost pe plus, având o creştere medie de 4,1%.
Vânzările au avut o evoluţie negativă şi la nivel european în perioada analizată, Franţa şi Italia raportând scăderi de 6,9%, respectiv 7,7%, iar Germania un declin de 4,9%. "În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (74% din totalul volumelor la 11 luni). În ceea ce priveşte situaţia pe luna noiembrie, raportul este şi de această dată favorabil achiziţiilor realizate de către persoanele juridice care reprezintă 81% din total, în ciuda funcţionării Programului Rabla, care în ultimele patru luni (iulie-octombrie) echilibrase într-o oarecare masură situaţia comparativ cu primele luni ale anului. Practic, în noiembrie s-a revenit la dezechilibrul înregistrat în primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice (peste 80%)", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
În noiembrie, piaţa s-a diminuat cu 1,1% faţă de luna anterioară, la 8.204 unităţi, din care 6.633 de autoturisme, 1.437 vehicule comerciale şi 134 de autobuze.
APIA notează că vânzările de autoturisme din producţia naţională au înregistrat în ultimele cinci luni creşteri importante faţă de 2012, la 11 luni fiind înregistrat un plus de 8,5%, comparativ cu vânzările mărcilor din import care au rămas în zona negativă (-12,7%).
La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni este condus de către Dacia, cu 20.599 unităţi vândute (33,2% din total), urmată de Volkswagen (6.927 unităţi / 11,2%), Skoda (4.956 unităţi / 8%), Renault (3.661 unităţi / 5,9%), Ford (3.367 unităţi / 5,4%) şi Opel (2.546 unităţi / 4,1%).
Pe modele, Dacia Logan a rămas pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf, ultimele două facând schimb de locuri faţă de situaţia înregistrată la 10 luni.
Producţia a avut o creştere de 19,5%, la 368.039 de unităţi, volumele cele mai mari fiind înregistrate de Dacia Duster (111.039 unităţi), urmată de Dacia Sandero (108.379 unităţi), Dacia Logan (71.955 unităţi) şi Ford B-Max (65.590 unităţi).
Şi exporturile au încheiat primele 11 luni pe plus, cu un volum de 335.289 unităţi, în creştere cu 8,5%. Aproximativ 91% din producţia naţională este livrată la export.

Aveţi zece mii de euro? Cumpăraţi-vă un apartament în Atena

Sau aşteptaţi anul 2014, cand preţul unui apartament cu două camere ar putea coborî şi pană la 8 mii de euro

Preţurile apartamentelor cu două camere din Atena au scăzut până la 10.000-15.000 de euro, după prăbuşirea pieţei imobiliare în contextul crizei, iar pentru anul următor Federaţia Agenţilor Imobiliari Eleni se aşteaptă la continuarea trendului accelerat de declin. Colapsul preţurilor a fost cauzat de eforturile disperate ale unui număr tot mai mare de proprietari de a vinde, astfel încât să scape de povara tot mai mare a taxelor. Veniturile la buget din taxa pe proprietăţi imobiliare sunt estimate anul următor la 3,8 miliarde de euro, faţă de 500 de milioane de euro în 2009. De asemenea, imigranţii preferă să vândă pentru a putea părăsi ţara, în timp ce proprietarii greci găsesc cu dificultate chiriaşi, iar sumele încasate abia acoperă taxele.
Preţurile au scăzut considerabil în general, dar cel mai puternic afectate sunt apartamentele cu două camere, precum şi cele situate la parterul clădirilor în diverse zone ale Atenei. Chiar şi la preţuri de 10.000-15.000 euro, cererea este aproape inexistentă.
Un sondaj recent al Băncii Greciei arată că o locuinţă este vândută după ce s-a aflat pe piaţă în medie 10 luni, în timp ce diferenţa dintre preţul cerut şi cel primit este de circa 20%.
Federaţia Agenţilor Imobiliari Eleni a avertizat, ieri, că piaţa ar putea intra în colaps din cauza unui nou impozit pe proprietate. Potrivit asociaţiei, preţurile din 2014 vor continua să scadă, cu până la 20%.
Statul elen a fost nevoit să introducă o taxă pe locuinţe la cererea creditorilor internaţionali, întrucât măsura a fost considerată o sursă sigură de venit.

Numărul pensionarilor continuă să scadă

Numărul mediu de pensionari a scăzut cu 68.000 în trimestrul al treilea din acest an faţă de aceeaşi perioadă din 2012, a informat, ieri, Institutul Naţional de Statistică (INS).
Potrivit INS, în trimestrul al treilea, numărul mediu de pensionari a fost de 5.401.000, în scădere cu 68.000 faţă de aceeaşi perioadă din 2012 şi cu 12.000 faţă de trimestrul al doilea al acestui an. Pensia medie lunară în trimestrul al treilea a fost de 808 lei, mai mare cu 4,8 la sută faţă de perioada similară a anului precedent şi cu 0,1 la sută faţă de trimestrul al doilea din acest an. Potrivit INS, pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară (99,9 la sută) în numărul total de pensionari. "Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 812 lei în trimestrul III 2013, cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă depăşind 350 de lei (650 lei în judeţul Giurgiu faţă de 1.026 lei în Municipiul Bucureşti)", se arată într-un comunicat de presă transmis de INS. Potrivit sursei citate, 72,7 la sută dintre pensionarii de asigurări sociale au fost pensionari pentru limită de vârstă, în timp ce doar 2,1 la sută au fost persoane pensionate anticipat şi anticipat parţial.

Finanţele au atras 1,1 miliarde lei prin certificate la un an

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a împrumutat 1,1 miliarde de lei prin certificate de trezorerie cu scadenţa la un an, exact cât şi-a propus, deşi cererea a fost de peste două ori mai mare, de 2,39 miliarde lei. Randamentul mediu a fost de 2,95%, cel mai redus nivel plătit vreodată pentru această scadenţă.
Analiştii ING Bank se aşteptau la o cerere ridicată, având în vederea actualele condiţii de lichiditate şi, totodată, datorită faptului că titlurile de stat care ajung la scadenţă în decembrie au avut maturitate medie iniţială sub un an, reiese dintr-un raport transmis ieri dimineaţă. Administratorii datoriei publice au programat pentru luna decembrie licitaţii în valoare de 3,99 miliarde de lei. Luând în calcul licitaţia de joi, Finanţele au atras deja 3,44 miliarde lei.
În luna decembrie ajung la maturitate titluri în valoare de 2,08 miliarde lei. Următoarea licitaţie este programată pentru joi, când administratorii datoriei publice vor scoate la vânzare obligaţiuni cu maturitatea la trei ani, în valoare de 600 milioane lei. De la începutul anului, ministerul a împrumutat de pe piaţa internă 47,615 miliarde lei, la care se adaugă emisiuni în valută, interne şi externe, de 3,07 miliarde de euro şi 1,5 miliarde de dolari.

Renault îşi îndreaptă atenţia spre China

Grupul francez Renault, care deţine Dacia, va construi o fabrică în China în parteneriat cu grupul Dongfeng Motor, vizând să comercializeze în anul 2016 pe piaţa chineză primele autoturisme de producţie locală. Cele două companii vor colabora cu partenerul de alianţă al Renault, compania japoneză Nissan, care produce deja automobile în China în parteneriat cu Dongfeng, în cadrul unui "triunghi de aur", a declarat Carlos Ghosn, directorul general al Renault şi Nissan.
Renault şi Dongfeng au semnat ieri în Wuhan, China, un acord de parteneriat care presupune investiţii de 7,76 miliarde yuani (929 milioane euro). Până în 2016, când vizează comercializarea primului autoturism Renault de producţie locală pe piaţa chineză, grupul francez va fi rămas cu aproximativ 10 ani în urma rivalilor Volkswagen, General Motors şi Toyota, care au dezvoltat deja linii de producţie pe cea mai mare piaţă auto din lume, notează Bloomberg. Cu o cotă de piaţă de numai 3,1%, producătorii francezi de automobile au cea mai slabă prezenţă în China, fiind devansaţi de producătorii locali, dar şi de rivalii din Germania, SUA, Japonia şi Coreea de Sud, potrivit Asociaţiei Producătorilor de Automobile din China.
Producţia de automobile în China va ajuta Renault să scape de acciza de 25% pe importul de automobile, astfel că preţurile practicate de companie vor deveni mai competitive.
Decizia grupului francez de a începe asamblarea de autoturisme în China face parte din strategia de reducere a dependenţei de Europa, unde generează aproximativ jumătate din vânzări, iar piaţa auto este la minimul ultimilor 20 de ani.

Guvernul reduce drastic sprijinul acordat producătorilor de energie regenerabilă

Guvernul a decis că producătorii de energie eoliană vor primi, din 1 ianuarie 2014, doar 0,5 certificate verzi pentru fiecare MWh de energie livrat consumatorilor, în timp unităţile fotovoltaice vor fi recompensate cu 3 certificate verzi, jumătate din nivelul actual.
Unităţile eoliene vor primi, până în 2017, doar 0,5 certificate verzi pentru fiecare MWh livrat în reţea, iar după 2018 vor încasa 0,25 de certificate verzi, potrivit unei hotărâri aprobate de Guvern. În prezent, centralele eoliene primesc 2 certificate verzi până în 2017, respectiv 1 certificate verde după 2018. Pentru centralele fotovoltaice, numărul de certificate verzi va fi redus, din 1 ianuarie, de la 6 la 3 pe MWh de energie electrică.
În cazul microhidrocentraleolor noi cu putere instalată de el mult 10 MW, numărul certificatelor verzi va scădea de la 3 la 0,7 certificate verzi pe MWh de electricitate.
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei a constatat, în prima parte a anului, în urma unui studiu, că producătorii de energie din surse regenerabile primesc prea multe certificate verzi pentru energie produsă, prin raportare la costul investiţiilor în centrale de producţie, şi a recomandat Guvernului reducerea numărului certificatelor verzi acordate acestora. Sistemul certificatelor verzi este modul în care Guvernul a decis să sprijine producţia de energie din surse regenerabile. Fiecare producător primeşte gratuit de la Transelectrica un anumit număr de certificate verzi pentru energia pe care o produce şi o livrează în reţea. Mai departe, producătorii vând aceste certificate verzi către furnizori, care sunt obligaţi prin lege să le cumpere, scopul fiind ca o anumită parte din consumul final de energie să fie asigurată de sursele regenerabile. Furnizorii îşi recuperează costurile cu achiziţia certificatelor verzi prin includerea în tarife a acestor cheltuieli.

România a exportat mobilă de peste un miliard de euro, în primele opt luni

Exporturile de mobilă ale României au totalizat 1,080 miliarde euro, în opt luni din 2013, în creştere cu 14,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, potrivit datelor publicate de Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR). Importurile au fost în valoare de peste 250 de milioane euro, în creştere cu 10,6% faţă de 2012, când au totalizat 226,4 milioane euro.
Cel mai mult mobilier a fost exportat în Germania, în valoare de 243,79 milioane euro, urmată de Franţa, cu mobilier în valoare de peste 141,003 milioane euro, şi Italia, cu o valoare de 104,067 milioane euro.
Pe tipuri de mobilier, producătorii de mobilă au exportat scaune în valoare de 650,480 milioane euro şi alt mobilier în valoare de peste 409,331 milioane euro.
 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.