Brand voice

17 mai 2020, ziua de debut a Probațiunii în Vrancea

Ziarul de Vrancea
17 mai 2023 649 vizualizări

În urmă cu 23 de ani, la 17 mai, și-a început activitatea ca centru pilot pentru un an, printr-un ordin al ministrului Justiției,Serviciul Experimental de Probațiune Vrancea, finanțat din fonduri neguvernamentale. Similar, în România, în perioada 1997 – 2001,au funcționat alte 10 centre pilot iar la 1 septembrie 2001 centrele experimentale și-au încheiat activitate și au luat fiinţă 28 de servicii de probaţiune finanţate din fonduri de stat, dată de la care practic instanţele de judecată din România puteau să încredinţeze executarea unor sancţiuni sau pedepse penale unui organism tânăr numit serviciul de probaţiune.

Se cunoaște faptul că pe plan internațional instituția probațiunii are o vechime apreciabilă, în România, din rațiuni ideologice, a fost ignorată până aproape de sfârșitul secolului al XX-lea. În acest context, trebuie menționat faptul că, în România, probațiunea a început să se dezvolte după anul 1996 când la Penitenciarul Arad a fost inițiat de către Direcția Generală a Penitenciarelor (astăzi, Administrația Națională a Penitenciarelor)un proiect pilot, care a constat în înființarea și funcționarea unui serviciu experimental de probațiune. Rezultatele obținute,în aceste centre pilot, în lucrul cu persoanele condamnate menținute în stare de libertate au convins factorii de decizie din Ministerul Justiției,dar și pe cei politici și din septembrie 2001, au luat ființă 28 de servicii de probațiune finanțate din fonduri guvernamentale, iar din decembrie 2002alte 13 servicii.

Acesta a fost trecutul, astăzi, misiunea Sistemului de probaţiune din România, așa cum prevede art. 2 alin.(3) din Legea nr. 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune,este de a promova pedepsele şi măsurile neprivative de libertate în vederea reducerii costurilor sociale ale executării sancţiunilor şi măsurilor penale prin diminuarea populaţiei din unităţile penitenciare, valorificarea potenţialului socioeconomic al infractorilor şi menţinerea siguranţei comunităţii.

Activitatea de probaţiune constă, în principal, în întocmirea de referate/rapoarte de evaluare a inculpaţilor şi persoanelor supravegheate la solicitarea organelor judiciare şi punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti în cazul persoanelor faţă de care s-au dispus pedepse şi sancţiuni neprivative de libertate constând în respectarea unor măsuri şi executarea unor obligaţii. În evidența serviciului de probațiune se află minori, dar și persoane majore care au comis infracțiuni contra patrimoniului, contra vieții și libertății persoanei, contra libertății și integrității sexuale, infracțiuni de corupție, contra siguranței circulației pe drumurile publice sau infracțiuni privitoare la regimul drogurilor.

Schema de personal a Serviciului de Probațiune Vrancea cuprinde 13 posturi, 11 consilieri de probațiune împreună cu șeful serviciului, secretară și conducător auto. Două posturide consilier de probațiune sunt vacante la această dată. În ceea ce privește specializarea echipei, aceasta poate fi considerată eterogenă, în cadrul serviciului de probațiune regăsindu-se 4 dintre cele 5 specializări admise de lege pentru a putea deveni consilier de probațiune: asistență socială, psihologie, pedagogie și drept.

Activitatea serviciului de probațiune se desfășoară la sediul central din mun. Focșani, însă, bilunar, câte doi consilieri de probațiune asigură desfășurarea activității și la sediul secundar din Adjud undeau loc întrevederi conform planurilor de supraveghere cu persoanele aflate în supravegherea serviciului de probaţiune care au domiciliul în circumscripția Judecătoriei Adjud, se relaţionează ori de câte ori este nevoie cu conducerea instanţei, parchetului, poliției și primăriei. De asemenea, la sediul secundar, au loc întrevederi cu inculpații pentru care organele judiciare solicită referate sau rapoarte de evaluare.

Săptămânal, serviciul de probațiune asigură participarea unui consilier de probațiune la comisia de liberare condiţionată din Penitenciarul Focşani. Participanţii din partea serviciului de probațiune au intervenţii ori de cate ori situaţia o impune, atenţia îndreptându-se către condiţiile/relaţiile din familia persoanei private de libertate şi perspectivele ocupării unui loc de muncă (pregătirea profesională, calificarea/recalificarea sau discutarea altor detalii ce ţin de profesie şi loc de muncă) – în cazurile propunerilor de liberare condiţionată.

Este de la sine de înțeles că în activitatea de sprijinire pentru reinserție socială a persoanelor vulnerabile, care au încălcat legea penală, serviciul de probațiune nu acționează singur, colaborarera cu alte instituții publice este cheia reușitei în cazurile manageriate. În acest sens,s-au dezvoltat relații de colaborare axate pe îndeplinirea scopului și obiectivelor serviciului de probațiune, lista cu partenerii completându-se an de an, putând să spunem astăzi că partenerii, de pe plan local, ai Serviciului de Probațiune Vrancea, deveniți tradiționali sunt:

Punctual, activitățile derulate de serviciul de probațiune sunt de:

Una dintre dimensiunile importante ale procesului de reintegrare socială a persoanelor care au săvârşit o faptă prevăzută de legea penală este supravegherea. Conform legislaţiei care reglementează activitatea serviciilor de probaţiune, supravegherea se referă la controlul pe care consilierul de probaţiune îl exercită asupra conduitei persoanei supravegheate, în vederea monitorizării modului în care aceasta respectă măsurile și obligaţiile impuse de către instanţa de judecată prin hotărârea judecătorească. Este foarte important ca persoana să conştientizeze că, supravegherea în comunitate este o alternativă la pedeapsa cu închisoarea, iar în schimbul acesteaia are de respectat un număr de măsuri de supraveghere, trebuie să execute anumite obligații de supraveghere cum ar fi munca neremunerată în folosul comunității sau frecventarea unor programe de reintegrare socială, să se supună unor măsuri de control, tratament sau îngrijire medicală sau unor interdicții.

De la înfiinţarea Serviciului de Probațiune Vrancea şi până în prezent, în evidenţa acestuia s-a înregistrat un număr depeste 7000 de persoane supravegheate majore și minore, menţinute în stare de libertate. La această dată în supravegherea Serviciului de Probațiune Vrancea se află 1200 persoane (minore și majore).

După23 de ani de activitate, probaţiunea a reuşit, credem noi, să convingă mediul juridic, societatea civilă, justiţiabilii, publicul larg de utilitatea şi eficienţa în punerea în executare a sancţiunilor și pedepselor alternative la detenţie, contribuind la reabilitarea socială a persoanelor sancționate sau condamnate menţinute în stare de libertate şi scăderea riscului de recidivă în cazul acestora (de precizat rata de recidivă). Prin specificul activităţii sale, probaţiunea contribuie implicit la protecţia publicului prin creşterea gradului de siguranţă socială şi, totodată, creează cadrul favorabil în care persoana sancționată sau condamnată poate să repare prejudiciul adus comunităţii prin comiterea faptei. 

Focșani, 17.05.2023

Costel CONSTANDACHE

Șeful Serviciului de Probațiune Vrancea

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.