Atunci şi Acum: Gară de secol XIX demolată vs gară baronială
Dacă în episoadele anterioare ale rubricii “Atunci şi Acum” vă prezentam obiective din Focşani care au rămas în picioare într-o formă sau alta, astăzi punem în antiteză Gările Focşaniului, gara veche de care s-a ales praful şi gara cea nouă, mult criticată de carcotaşi. “Clădirea veche a gării Focşani începuse a fi zidită din 1880, şi a trecut prin lucrări de consolidare şi refacere pană în anul 2001 cand s-a luat hotărarea demolării ei. În momentul constructiei liniei Buzău-Mărăşesti, inginerii au folosit infrastructura feroviară existentă în cele două staţii terminus. Pentru Ramnicu Sărat şi Focşani însă, a trebuit să se construiască două clădiri feroviare noi. Construcţia acestora a fost încredinţată antreprizei I.G. Cantacuzino, despre care se ştie că a folosit fonduri personale pentru a vedea cele două clădiri gata şi drumul de fier realizat. Se mai ştie că din această încercare I.G. Cantacuzino a ieşit aproape falit, dar cine astăzi şi-ar mai folosi proprii bani pentru a construi o clădire de interes public..?”, scrie pe Linia Vinului Cătălin Pavel, un pasionat de istorie feroviară romanească. Deci “marele” Oprişan împreună cu prietenul Miron Mitrea şi grupul lor de apropiaţi au demolat o gară istorică şi au pus în loc o clădire denumită în mod manipulator “eurogară”. Realizarea pesediştilor este, după cum am mai spus, mult prea mare pentru necesităţile unui oraş de dimensiunea Focşaniului şi în consecinţă, nepractică. De altfel, sunt o mulţime de ani de cand plouă nestingherit în clădire, iar plăcile de pe faţada dinspre oraş cad una cate una.
De cand cu noua gara focşănenii participă la proba de săritura în lungime de pe un peron pe altul
Într-o anumită privinţă modul de operare al autorităţilor postdecembriste seamănă perfect cu cel al comuniştilor. Ticăloşia ar fi fost mai mică dacă gara nouă ar fi fost construită langă cea veche, astfel încat oamenii să poată aprecia care este mai frumoasă în toată relativitatea cuvantului! Dar conservarea istoriei nu intră în priorităţile administraţiei noastre. Nu în ultimul rand, magazinele de la baza Eurogării ar avea cu mult mai mulţi clienţi dacă trenurile de călători ar trage şi la prima linie. Cu peronul supraînălţat, lucrarea baronială trimite vrancenii spre îmbarcare la linia doi, iar pe călătorii care tranzitează oraşul îi ţine departe de un mic popas la chioşc. (Sorin TUDOSE)