Ultima oră

Atenţie cui daţi şpagă! False inspectoare OPC amendează patronii

Sorin Tudose
10 apr 2013 295 vizualizări
Trei bucureştence sunt acuzate că cereau bani unor patroni din judeţ în numele Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor u patronul unui magazin din Răstoaca a sesizat Poliţia că în comună e posibil să fie falşi inspectori OPC u potrivit Poliţiei, cele trei femei au invocat calitatea de inspectori OPC şi încercau să facă un control economic în magazin u la anchetă, femeile au susţinut că ar fi voluntare ale unei asociaţii care apără drepturile consumatorilor

Trei bucureştence au fost luate pe sus ieri de către Poliţie după ce patronii unui magazin din comuna Răstoaca au sesizat organele de ordine că femeile ar fi de fapt nişte falşi inspectori ai Protecţiei Consumatorilor. Acestea au intrat chiar în mai multe magazine prezentandu-se ca fiind de la o asociaţie de Protecţie a Consumatorilor şi nu de la instituţia de stat Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC). După ce se legitimau, femeile începeau să sesize diverse nereguli, unele existente altele inventate şi intimidau patronii, potrivit primelor informaţii. Mai exact, lăsau să se înţeleagă că sunt dispuse să “închidă ochii” şi să primească o şpagă în bani sau bunuri decat să dea o amendă. Falsele inspectoare au fost ridicate de Poliţie după reclamaţia unui patron mai dezgheţat. “Poliţiştii din Răstoaca au depistat trei persoane de sex feminin, care, aflându-se în incinta unei societăţi comerciale din localitate şi invocând calitatea de inspectori OPC, încercau să facă un control economic.

“Falsele inspectoare” au venit cu maşina tocmai de la Bucureşti pentru a face verificări în special în magazinele alimentare

Acestea au fost conduse la sediul poliţiei, iar în urma primelor verificări efectuate s-a stabilit faptul că acestea nu au calitatea de inspectori ai Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Vrancea. Cercetările sunt continuate cu cele trei suspecte în stare de libertate sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de uzurpare de calităţi oficiale şi înşelăciune”, ne-a spus inspectorul Bogdan Toader, de la poliţia vranceană. Acesta a mai precizat că şi un ofiţer de la Serviciul de Investigare a Fraudelor a cercetat cazul la faţa locului, ancheta urmand să continue astăzi. Din primele cercetări se pare că bucureştencele sunt membre ale unei organizaţii guvernamentale care desfăşoară activitate de informare în domeniul Protecţiei Consumatorilor.

Dilă spune că ONG-urile fac informare, nu controale

Voluntarele acuzate că ar fi “pozat” în inspectori CJPC nu au vrut să comenteze situaţia creată după ce au ieşit din sediul postului de Poliţie Răstoaca, limitandu-se la a spune că “ne vom auzi în instanţă”. Comisarul şef al CJPC Vrancea, Dumitru Dilă, este mai tranşant şi spune că ar fi trebuit să fie anuţat de către acest ONG că se află în acţiune de informare la nivelul judeţului. “Dacă ar fi fost de bună credinţă, doamnele ar fi trebuit să vină la sediul instituţiei noastre, să ne spună despre activitatea lor şi ar fi putut să acorde consiliere gratuită. Modul în care au procedat ele este nu numai incorect, dar şi ilegal”, ne-a spus Dilă. Judeţul nostru s-a mai confruntat cu falşi inspectori şi în urmă cu mai mulţi ani, dar cei de la CJPC spun că administratorii firmelor şi angajaţii acestora nu trebuie să plătească nicio amendă pe loc şi că o astfel de cerere din partea inspectorilor trebuie să le trezească imediat suspiciuni. Prima soluţie în cazul în care un inspector al unei instituţii de stat vă calcă pragul magazinului sau al localului este să îi cereţi legitimaţia şi ordinul de serviciu. Pentru conformitate puteţi chiar suna la instituţie pentru a vă convinge că nu aveţi de-a face cu vreo înşelătorie. Poliţiştii vor încerca să afle dacă voluntarele asociaţiei de protecţie a consumatorilor şi-au declinat identitatea adevărată şi dacă au pretins sau nu avanataje materiale. Poliţiştii vor să afle dacă şi alţi patroni de unităţi de alimentaţie publică au mai fost “amendaţi” de către falşi inspectori de la CJPC, mai ales în mediul rural, unde se depistează adesea nereguli în magazine şi baruri. (S. TUDOSE)

Ce fac asociaţiile de consumatori
Conform art. 42 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, “Reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale ale consumatorilor nu au drept de control al operatorilor economici”. Potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor nu pot urmări realizarea de profit pentru membrii lor şi au ca unic scop apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general. ONG-urile consumatorilor pot organiza centre de informare şi pot informa opinia publică asupra deficienţelor de calitate ale produselor şi serviciilor, precum şi asupra consecinţelor vatămătoare ale acestora pentru consumatori. Acestea pot introduce acţiuni în justiţie pentru apărarea drepturilor şi intereselor consumatorilor. La nivelul judeţului nostru există cel puţin două organizaţii ale consumatorilor, care fac parte şi din consiliile consultative cu rol în domeniul protecţiei consumatorilor. De altfel, asociaţiile au dreptul de a fi sprijinite de către organismele administraţiei publice în vederea atingerii obiectivelor lor, inclusiv cu sume de bani. Dacă sesizează prezenţa unor produse neconforme sau periculoase ori sesizează clauze abuzive în contracte şi practici incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, aceste ONG-uri au obligaţia de a anunţa instituţiile statului. (S. V.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.