Radiografia unei catastrofe aviatice: Piloţii avionuui Air France prăbuşit în Atlantic s-au pierdut cu firea
Accidentul avionului Air France pe ruta Rio-Paris, în care au murit 228 de oameni la 1 iunie 2009, a fost provocat de o combinaţie de factori tehnici şi umani, potrivit concluziilor unui raport oficial prezentat ieri. În documentul menţionat, Biroul de anchete şi analize (BEA), organismul francez responsabil cu investigaţiile în materie de securitate aeriană, emite 41 de recomandări de securitate constructorului Airbus şi companiei aviatice Air France. BEA arată atât spre deficienţe rezultând din ergonomia avionului (un Airbus A330), cât şi spre acţiunile inadecvate ale piloţilor, supuşi unui stres puternic.
În ce priveşte punctul de plecare al catastrofei, BEA reţine definitiv acoperirea cu gheaţă a sondelor de viteză Pitot (fabricate de compania Thales), care a generat o incoerenţă temporară între vitezele măsurate.
"Echipajul era într-o situaţie de pierdere cvasi-totală a controlului", a afirmat Alain Bouillard, directorul anchetei, într-o conferinţă de presă. Recomandările BEA insistă şi pe importanţa "formării şi antrenamentului piloţilor, pentru a avea o cunoaştere mai bună a sistemelor avionului în caz de situaţie neobişnuită".
Acest raport tehnic nu anticipează însă cu nimic concluziile justiţiei franceze cu privire la accident, aşteptate ulterior. Air France şi Airbus sunt vizate din martie 2011 de proceduri în justiţie pentru omoruri din culpă.