OPINII: Se va copia la examenul de bacalaureat?de Stefan Vlaston CampusNews
Ar fi bine sa fie eficient anuntul ministrului, sa sperie, cat de cat, profesorii supraveghetori, dar tare mi-e teama ca nu va fi asa.
Si iata de ce.
Toata lumea angrenata in derularea examenului de bacalaureat are interesul sa incheie examenul cu un procent cat mai mare de promovare. Elevii si parintii pentru ca media de la Bacalaureat este conditie decisiva pentru intrarea la facultate pe locurile fara taxe. Sefii de comisii, de regula profesori universitari, pentru a avea multi clienti platitori de taxe in universitati de stat sau private, altfel isi pierd veniturile. Profesorii, inspectorii si directorii, pentru a nu fi blamati ca munca lor este de slaba calitate, in contextul in care procentul de promovare ar fi prea mic.
An de an am urmarit examenul de bacalaureat si am criticat derularea lui.
Argumentele mele, pe care nu le-a contrazis nimeni, se bazeaza pe legea numerelor mari din statistica. Nu este posibil, stiintific vorbind, sa existe diferente de 40 de puncte procentuale intre judetele ÊfruntaseÊsi cele codase la promovare, fiind vorba de zeci de mii de elevi. Ca doar nu s-au adunat cei mai buni, vrednici si constiinciosi elevi si profesori doar in anumite judete iar in altele, uneori vecine, cei mai slabi si chiulangii profesori si elevi. Cine poate crede asa ceva?
Explicatia este alta. In judetele, an de an fruntase, s-a instaurat o adevarata cultura a fraudei, sau macar a coniventei intre profesori si elevi, uneori intarita de sumele imense stranse de la elevi, chipurile pentru ÊprotocolÊ, adica apa minerala, cafea si sucuri.
Exista un judet care a facut exceptie, in ultimii ani, de la aceasta ÊculturaÊ. Este vorba de judetul Galati, care s-a aflat in coada clasamentelor procentelor de promovare, in ierarhia pe judete. Anul trecut, in sesiunea din vara, a avut un procent de promovare de 50%.
Considerand ca si acolo s-au petrecut nereguli, posibil mai putine, apreciez ca procentul real de promovare al examenului de Bacalaureat ar fi undeva intre 40-45%. Nu 70%, sau mai mult. Iar daca se cumuleaza procentele de promovare din cele doua sesiuni, de vara si de toamna, se ajunge la mirobolantul procent de 95% de promovati pe tara, cu note mari si foarte mari. Adica suntem o tara de genii!
Metodele de copiat si fraudat s-au diversificat si ele, devenind tot mai sofisticate, odata cu evolutia tehnologica a terminalelor de telefonie mobila sau de miniaturizare a computerelor. Chiar sa fie oricat de vigilenti, profesorii supraveghetori sunt depasiti, uneori, de mijloace tehnice extrem de performante.
Cauzele acestei nedorite situatii sunt multiple:
* S-au desfiintat scolile profesionale si cele de arte si meserii si toti elevii, au n-au inclinatii si resurse intelectuale pentru un parcurs liceal merg acolo pentru ca n-au alternativa.
* Nu exista orientare scolara si profesionala de calitate in gimnaziu, astfel incat elevii ajung pe trasee educationale neconforme cu talentele si inclinatiile proprii.
* Nu s-a modernizat curriculumul, in sensul adecvarii la noul context economic, social si de integrare in Uniunea Europeana.
* Calitatea profesorilor, odata cu plecarea la pensie a unor profesori de vocatie si talent, este tot mai precara.
Asa se face ca, uneori, elevii imi reproseaza cu deplin temei: dar sistemul si profesorii nu sunt vinovati pentru starea actuala a educatiei, pe care si examenele de absolvire incearca s-o ascunda sub pres? Si au dreptate.
Si totusi, solutii exista. Profitand de nivelul la care a ajuns tehnologia informatica se pot imagina aplicatii informatice care sa genereze in dimineata examenului subiecte personalizate, similare dar nu identice. Adica, pentru a da un exemplu, de ce sa rezolve toti elevii aceeasi ecuatie de gradul al doilea (sau aceeasi matrice, sau acelasi determinant), cand pot avea de rezolvat propria ecuatie de gradul al doilea, pe care n-o mai stie nimeni din afara, sa transmita rezolvarile pe telefon, nu poate copia de la altii si nu i se pot aduce rezolvarile in salile de clasa de catre ÊbinevoitoriÊ.
Iar corectarea ar putea fi tot informatica, daca subiectele sunt de tip grila, ori in varianta clasica, in caz contrar. Sau fiecare subiect contine un text propriu care trebuie comentat, altul decat la colegii de clasa, sau cerinte similare dar nu identice la alte discipline. Cerintele fiind aceleasi, nimeni nu poate pretinde ca a fost dezavantajat doar pentru ca opereaza cu alte numere sau alte texte.
Ar fi un pas important, pe care il propun de multi ani, fara ca cineva sa dea atentie acestei solutii extrem de simple. Poate acum, in ultimul ceas, se va schimba ceva.
Altfel, chiar cu pretul prinderii in flagrant a catorva profesori, vom avea si la vara diferente de zeci de puncte procentuale intre judete, la clasamentul dupa promovabilitate. Va fi dovada ca nici sub actualul ministru nu s-a schimbat mare lucru.
de Stefan Vlaston CampusNews