Politia e cu noi sau e pe noi?
Setea de bani, de promovare dar si nevoia de a se remarca in fata sefilor ii face pe rutieristi sa dea amenzi cu carul, chiar daca mai utila ar fi munca de prevenire. Directia Generala a Politiei Rutiere a trimis recent un act consultativ catre toate Serviciile rutiere din tara prin care se impunea o norma de cinci amenzi pentru fiecare agent operativ. Astfel, fiecare politist de la Serviciul Politiei Rutiere Vrancea sau de la politiile rutiere Focasni, Odobesti sau Adjud ar fi urmat sa vineze soferii pentru a putea sa-si indeplineasca norma zilnica impusa de superiori. De multa vreme se stie ca oamenii legii au plan de amenzi de indeplinit zilnic, informatia fiind facuta publica chiar de oameni din sistem, care au atras atentia ca se face prea putina munca de prevenire. Multi dintre conducatorii auto se simt vinati in trafic, in conditiile in care agentii trebuie sa-si indeplineasca norma impusa de superiori. Daca pina acum acest plan a existat "la mica intelegere" intre sefi si agenti pentru "a da bine" la centru, acum a aparut si un document oficial prin care se incerca impunerea oficiala a normei de cinci amenzi pentru fiecare politist. "Va transmitem spre consultare indicatorii de evaluare generala propusi pentru intervalul iulie-decembrie 2010 ce se adreseaza lucratorilor de Politie Rutiera, in vederea aprecierii uniforme si corecte a activitatilor desfasurate. Acesti indicatori vor fi analizati la nivelul structurii dumneavoastra impreuna cu reprezentantii Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractual, dupa care pina la 1 iulie veti trimite propunerile si observatiile dumneavoastra", se arata in comunicatul Directiei Politiei Rutiere trimis catre toate structurile din tara. In acest document se propunea ca agentii operativi sa-si ocupe 50% din timpul de serviciu pentru a aplica sanctiuni contraventionale sau penale, 20% pentru interventii la accidente sau apeluri la 112, si cite 10% pentru dirijarea traficului, activitati impuse de sefii de structuri rutiere si activitati de prevenire.
Nu dai amenzi, stai pe loc la grad
Conform actului respectiv, politistii ar fi urmat sa nu primeasca calificativul "bine" daca nu ar fi aplicat cinci amenzi zilnic. Calificativele obtinute de politisti conteaza foarte mult in munca lor. Orice om al legii trebuie sa obtina calificativele maxime pentru a fi avansat in grad, la termen. O simpla sanctiune primita din partea superiorilor poate duce la aminarea avansarii in grad cu un an sau chiar mai mult. Sefii de servicii urmau sa se consulte cu reprezentantii sindicatului si apoi erau obligati sa trimita raspuns la Bucuresti. "Am primit acel act consultativ, dar acesta s-a abrogat dupa o zi. Cred ca era un act care nu ajuta la nimic, nu era o idee buna. O normare a muncii de politie nu a fost niciodata, cel putin in judetul Vrancea. Pe linie de circulatie nu poti sti niciodata ce ai intr-o zi. Vii intr-o dimineata la serviciu si poti sa ai un accident si sa stai opt ore. Sau cum e acum cu apele, se poate rupe un pod si stai acolo toata ziua sa fluidizezi traficul. Nu era un ordin, ci doar ni se cerea un punct de vedere. Am luat legatura cu sindicatele, am stabilit o sedinta comuna, dar nu a mai fost cazul pentru ca dupa o zi masura a fost retrasa", ne-a spus comisarul sef Alexandru Cara, de la Serviciul Politiei Rutiere. Dupa ce actul consultativ a ajuns in presa, sefii Politiei Romane au decis sa anuleze actul respectiv, insa neoficial se crede ca el este inca in vigoare. "în urma analizarii acestuia de catre conducerea Politiei Romane s-a constatat ca respectivii indicatori nu sint relevanti pentru munca de politie", a sunat comunicatul IGPR dat publicitatii imediat dupa aceea. In realitate, agentii spun ca amenzile sint un capitol importat in "economia" muncii lor, fiind practic incurajati sa spolieze soferii de bani, sa suspende permise si sa aplice cit mai multe puncte de penalizare. "Daca nu dai amenzi intr-o zi inseamna ca nu ai fost la munca, asta e realitatea, chiar daca ea nu e scrisa negru pe alb. Sefii vor sa iasa bine la indicatori si astfel sintem obligati sa dam amenzi. Pe noi nu ne intereseaza daca amenzile se incaseaza sau nu, important e numarul", ne-a declarat un agent sub protectia anonimatului. (Dan CHIRIAC)
700 de sanctiuni pe luna, "portia" pentru motociclisti
In ultimele zile, rutieristii i-au luat in vizor pe conducatorii de mopeduri si motociclete. Politia a demarat inca din luna martie o campanie privind monitorizarea acestor participanti la trafic, pe luna fiind aplicate in medie 700 de contraventii. Cele mai multe sanctiuni pentru savirsirea unor abateri au fost aplicate de oamenii legii din Naruja si Nereju. Cu toate acestea, de la inceputul anului s-au produs opt accidente grave soldate cu doi morti si sase raniti grav, fapt care arata ca nu sanctiunile pecuniare rezolva problema. Politia a constatat ca majoritatea evenimentelor s-au produs pe drumurile comunale si judetene si nu pe drumul national E85, unde traficul este foarte intens. "In ultima saptamina s-au produs mai multe accidente pe drumurile nationale si judetene, in special in zona rurala", a precizat inspectorul Catalin Manea, de la Politia Rutiera. Rutieristii au demarat si o actiune preventiva pe E85, dupa ce bilantul evenimentelor rutiere arata ca numarul lor este in crestere. De la inceputul anului s-au produs 39 de accidente grave ce s-au soldat cu 13 morti si 35 de raniti grav. Cauzele? Viteza excesiva si imprudenta participantilor la trafic, indiferent ca este vorba de soferi sau pietoni. Cum au deja pretextul pentru a se intrece in a da amenzi, rutieristii anunta ca pe E85 se va actiona cu efective marite, inclusiv cu politisti de la posturi.
Totodata, vor fi luati in vizor si soferii stranieri care tranziteaza judetul. Inspectorul Catalin Manea spune ca este nevoie de actualizarea bazei de date. Asa a fost posibil si depistarea unei masini furate in 2008 in Italia. Rutieristii au gasit in acest an un BMW ce era condus de un barbat din Movilita, care insa nu stia ca masina este furata. (Raluca MANOLACHE)