Vești bune pentru vrâncenii aflați în străinătate Titlul de călătorie va fi eliberat și în format electronic
Vrâncenii care își pierd actele de identitate sau pașapoartele atunci când se află în străinătate vor putea solicita eliberarea titlurilor de călătorie în format electronic. Titlurile de călătorie sunt emise de consulate celor care și-au pierdut documentele și care urmează să revină în țară. Aceste documente au o valabilitate de 30 de zile.
Numărul vrâncenilor care, de-a lungul anilor, au plecat să-și caute norocul pe meleaguri străine este printre cele mai mari din țară. Mulți dintre ei nu au mai revenit de ani buni în țară, iar în unele cazuri, actele de identitate și pașapoartele, fie le-au expirat, fie le-au fost furate ori le-au pierdut.
Ca să poată reveni acasă, pentru a-și preschimba vechile documente, ei au nevoie de titluri de călătorie, emise de consulatele din țările în care se află.
În scopul creșterii gradului de digitalizare a serviciilor consulare, s-a stabilit, printr-o lege oficializată marți, posibilitatea de eliberare în formă electronică a titlului de călătorie, documentul pe care îl pot cere de la consulate cei ce-și pierd pașaportul sau actele de identitate atunci când sunt în străinătate, și introducerea programării electronice a cetăţenilor români la consulate.
„Titlul de călătorie este documentul care se eliberează în formă tipărită sau în formă electronică de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă document de călătorie valabil, pentru ca titularul să se întoarcă în ţară” prevede legea.
Pentru a obține acest document, solicitanții erau obligați să se prezinte la consulate, să se programeze, să solicite și, ulterior, să-l primească în format tipărit.
Din 15 noiembrie, lucrurile umează să se simplfice. Iar programarea și eliberarea titlurilor de călătorie se va putea face și electronic. Conform noilor reglementări, titlurile de călătorie în format electronic vor fi semnate cu semnătură electronică calificată şi vor fi asimilate înscrisurilor autentice.
Programarea cetăţenilor români la misiunile diplomatice sau oficiile consulare, în scopul accesării serviciilor consulare, se va face și electronic. Iar misiunile diplomatice au la dispoziție un termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a măsurilor din noua lege (12 iunie 2024) pentru a se conforma.
În plus, noua act de reglementare va veni și cu o altă facilitate pentru românii aflați în străinătate, în țările UE sau din Spațiul Economic European.
Toate misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României vor primi și vor recunoaște certificatele, atestatele și alte documente în format electronic eliberate de autoritățile publice din statele membre UE sau ale SEE. Și în acest caz va fi acordat un termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a legii, până pe 12 iunie 2024, pentru ca misiunile să dezvolte capacităţi tehnice și infrastructura necesară.
Aceste măsuri sunt necesare, susțin autorii actului normativ va degreva activitatea secţiilor consulare, confruntate cu un mare deficit de personal, dar și pentru a reduce costurile cu eliberarea unor documente în format tipărit.