Obligații pentru administratorii de bloc vrânceni: Asociațiile nu au dreptul să solicite copii după documente la completarea cărții de imobil
Vrâncenii care locuiesc la bloc trebuie să completeze cartea de imobil, document întocmit, conform legii, de asociațiile de proprietari. Conform reglementărilor legale, inclusiv la nivel european, asociațiile de proprietari nu trebuie să solicite locatarilor fotocopii după documentele respective.
Completarea cărții de imobil se face în baza datelor din actele de identitate sau, în cazul copiilor sub 14 ani, în baza certificatelor de naștere. Asociațiile de proprietari din Vrancea, și nu numai, sunt obligate să respecte reglementările privind protecția datelor cu caracter personal. La fel ca și alte entități, asociațiile pot fi verificate de Autoritatea de Protecție a Datelor (ANSPDCP), iar în cazul depistării unor nereguli, și acestea sunt pasibile de sancțiuni.
Conform reglementărilor privind protecția datelor cu caracter personal, aosciațiile trebuie să aplice principiul prelucrării a cât mai puține date, doar cele strict necesare. Drept urmare, nu trebuie să solicite fotocopii după diverse documente care aparțin locatarilor din bloc.
Înscrierea persoanelor în cartea de imobil se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. ANSPDCP precizează că pentru înscriere în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, ale certificatelor de stare civilă sau ale titlurilor de proprietate. Reglementările prevăd că aceste documente pot fi vizualizate de reprezentanții asociației responsabili cu completarea cărții de imobil.
GDPR-ul impune tuturor celor ce prelucrează date cu caracter personal să respecte câteva principii de bază. Actul normativ cere ca datele să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată. Pe de altă parte datele prelucrate trebuie să fie relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile urmărite.
Astfel, solicitarea unor copii după anumite documente sau informații precum profesia, de exemplu, poate fi considerată excesivă în raport cu legislația de protecția datelor.
Pentru a prelucra astfel de date, în conformitate cu legea, este nevoie ca asociația de proprietari să desemneze un responsabil cu protecția datelor, așa cum prevede legea.