VIDEO Astăzi despre unul dintre actorii „generației de aur” George Motoi
George Motoi (n. 22 ianuarie 1936, Kardam, România – d. 4 martie 2015, București, România) s-a născut pe 22 ianuarie 1936 în satul Arman din Dobrogea de Sud (devenit după 1940 parte a Bulgariei) și și-a petrecut copilăria şi adolescenţa la Brăila. Pasionat de teatru şi de poezie, tânărul s-a înscris la Şcoala populară de artă, proaspăt înfiinţată la Brăila, dezamăgindu-şi tatăl, care își dorea să îl vadă medic veterinar sau ofiţer
În anul 1954 da examen de admitere si reuseste la Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti. Absolva, in 1958, Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti, clasa prof. Irina Rachiteanu.
Dupa absolvire pleaca cu repartitie la Piatra Neamt, punand acolo, impreuna cu toti colegii de promotie, bazele unui nou teatru (Teatrul Tineretului de azi). Teatrul din Bacau il imprumuta pentru rolul titular din Don Carlos de Schiller, sub regia artistului emerit Ion Olteanu. Bacauanii ii obtin transferul de la Piatra Neamt si joaca la Bacau numai roluri principale de larga diversitate, fiind remarcat in turneele din Capitala ca unul dintre cei mai buni interpreti romani ai Bufonului din "A douasprezecea noapte" de Shakespeare.
Teatrul "Giulesti" din Bucuresti vrea sa-l angajeze, dar Vlad Mugur, preluand pe atunci (1964) directia Teatrului National din Cluj, il convinge sa mearga cu el. Sub aripa lui Vlad Mugur ajunge actor consacrat. Interpretarea rolului Caligula din piesa cu acelasi nume de Albert Camus, de pilda, il propulseaza fulgerator printre actorii de prim rang ai tarii, iar cateva turnee in Italia, cu acelasi rol, il consacra definitiv. Il vede si Radu Beligan in Caligula si-l invita sa vina la Nationalul bucurestean. O face. Iata-l, deci, din 1970 - si pana in prezent - actor al primei scene romanesti.
In regia Malvinei Ursianu, a jucat in patru filme importante: "Serata" (1971), "Trecatoarele iubiri" (1974), "Intoarcerea lui Voda-Lapusneanu" (1979), "Linistea din adancuri" (1982). "Lapusneanu este rolul cel mai important pe care l-am avut in cinematografie. Roluri ca acestea apar in cariera unui actor de maximum doua-trei ori, privilegiate doar de sansa, ciclica as spune, a aparitiei unor opere de exceptie, caci rolul lui Lapusneanu, din filmul acesta, nu-i cu nimic mai prejos decat Hamletul lui Shakespeare sau decat Caligula lui Camus", povesteste actorul in cartea sa de eseuri "Sub masca actorului".
Un alt film de neuitat este "Adela" (1985), al lui Mircea Veroiu, unde il interpreta pe medicul Emil Codrescu, de care se indragosteste tanara Adela (Marina Pricopie).(dosaresecrete.ro cinemagia.ro)
Cursurile primare le face în comuna Dudești, jud. Brăila, unde s-au stabilit părinții după anul 1940. Între anii 1950-1954 urmează studiile medii la Grupul școlar agricol din Brăila și Școala Populară de Artă din același oraș. În anul 1954 dă examen de admitere și reușește la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Absolvă, în 1958, Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică București, la clasa prof. Irina Răchițeanu.
După absolvire pleacă cu repartiție la Piatra Neamț, punând acolo, împreună cu toți colegii de promoție, bazele unui nou teatru (Teatrul Tineretului de azi). Teatrul din Bacău îl împrumută pentru rolul titular din Don Carlos de Schiller, sub regia artistului emerit Ion Olteanu. Băcăuanii îi obțin transferul de la Piatra Neamț și joacă la Bacău numai roluri principale de largă diversitate, fiind remarcat în turneele din capitală ca unul dintre cei mai buni interpreți români ai Bufonului din A douăsprezecea noapte de Shakespeare (sub bagheta regizorală a reputatului Vlad Mugur). Vrea să-l angajeze Teatrul “Giulești” din București dar Vlad Mugur, preluând pe atunci (1964) direcția Teatrului Național din Cluj, îl convinge să meargă cu el. Sub aripa lui Vlad Mugur ajunge actor consacrat. Interpretarea rolului Caligula din piesa cu același nume de Albert Camus, de pildă, îl propulsează fulgerător printre actorii de prim rang ai țării, iar câteva turnee în Italia, cu același rol, îl consacră definitiv. Îl vede și Radu Beligan în Caligula și-l invită să vină la Naționalul bucureștean. O face. Și nu numai pentru că, după o vacanță, Vlad Mugur rămâne definitiv în Occident, lăsându-l la jumătatea drumului cu un Hamlet de zile mari, ci și pentru că solicitările de la București ale Cinematografiei și Televiziunii îi sacrificau nopțile pe trenuri și avioane.
În film, a colaborat constant cu Malvina Urșianu.
Actorul a fost căsătorit peste 20 de ani cu actrița Cezara Dafinescu, cu care are o fiică. George Motoi s-a recăsătorit cu actrița Gigliola Brăileanu.[2]
A fost înmormântat la Cimitirul Sf. Vineri din București.
Cuprins
Debut
1958 – rol Marcov “Poveste de iubire” de Simonov, r. Cristian Munteanu, Teatrul din Piatra Neamț
Teatre în care a activat
1958-1960 – la Piatra Neamț;
1960-1964 – la Bacău;
1964-1970 – la T. Național Cluj
1970–prezent – actor al Teatrului Național “I.L.Caragiale”din București
1991–1995 – Director al Teatrului “Maria Filotti” din Brăila, prin cumul de funcție, neîntrerupându-și activitatea de actor și regizor la Teatrul Național din București
Activitate artistică
La Piatra Neamț:
1958 – rol Marcov “Poveste de iubire” de Simonov, r. Cristian Munteanu
La Bacău:
Don Carlos în „Don Carlos” de F.Schiller, r. Ion Olteanu
Trigorin, “Pescărușul” de Cehov, r.Gh. Jora
Bufonul în „A douăsprezecea noapte” de W.Shakespeare, r.V.Mugur
La Cluj:
Caligula în „Caligula” de A.Camus, r.Vlad Mugur
Oberon, “Visul unei nopți de vară” de Shakespeare, r.V.Mugur
Vlaicu, “Vlaicu Vodă” de Al. Davila, r. Val Mugur
Hinkfus, “Astă seară se joacă fără piesă” de L. Pirandello, r. Paulo Magelli
Jamie, “Lungul drum al zilei către noapte de O Neill, r. Crin Teodorescu
Moebius, “Fizicienii” de Durrenmatt, r. V.T.Popa
Joseph și Charles, “Școala Calomniei” de Sheridan, r. L. Giurchescu
La Teatrul Național “I.L.Caragiale”:
1972 Anton Suditu/Ovidiu Petrescu, “Un fluture pe lampă” de Paul Everac, r. Horea Popescu
1972 Damian Sticlaru, “Iadul și pasărea” de Ion Omescu, r. Alex.Finți
1973 Boris, “Furtuna” de A.N.Ostrovski, r. George Teodorescu
1973 Ion Ionescu Novus, “Gimnastică sentimentală” de V. Voiculescu, r. N.Al.Toscani
1973 Valeriu, “Simfonia patetică” de Aurel Baranga, r. A. Baranga
1973 Iordache Olimpiotul, “Zodia Taurului” de Mihnea Gheorghiu, r. M. Berechet
1974 Herault de Sechelles, “Danton” de Camil Petrescu, r. Horea Popescu (*
1976 Clarence, “Richard al III-lea” de Shakespeare, r. Horea Popescu (*
1977 Adam, “Cine a fost Adam?” de Leonida Teodorescu, r. Cristian Munteanu
1978 Turgheniev, “Elegie” de P.Pavlovski, r. Mihai Berechet
1979 Pictorul, “A treia țeapă” de Marin Sorescu, r.Sanda Manu
1981 Temnicerul , “Cheile orașului Breda” de Ștefan Berceanu, r. Sanda Manu
1982 Vlaicu Vodă, “Vlaicu Vodă” de Al. Davila, r.M. Berechet
1983 Alex Lăpușneanu, “Despot Vodă” de V. Alecsandri, r.Anca Ovanez Doroșenco
1983 Dale Harding, “Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, r. H. Popescu (*
1984 Brenner, “Papa Dolar” de Andor Gabor, r. Mihai Berechet
1985 Finch Mc Comas, “Nu se știe niciodată” de G.B.Shaw, r. M. Berechet
1986 Praida, “Jocul ielelor” de Camil Petrescu, r. Sanda Manu
1989 Anton, “Cineva te iubește” de Alex Stein, r. George Motoi
1989 Neagota, “Moștenirea” de Titus Popovici, r. M.Manolescu, H.Popescu
1990 Guvernatorul Filip, “Cine are nevoie de teatru” deT. Wertenbaker, r. Andrei Șerban
1991 Vantu, “Morișca” de Ion Luca, r. G. Motoi
1991 Ion Dragoș, “Avram Iancu” de L.Blaga, r. H. Popescu
1998 Severino, „Numele trandafirului”, după Umberto Eco , regia Grigore Gonța
Bănescu, „Generația de sacrificiu” de I.Valjan, regia Dinu Cernescu
2000 Duncan, „Macbett” de E.Ionescu, regia Beatrice Bleonț
2002 Eminescu, „Dulcea mea doamnă, Eminul meu iubit”, adaptare și regia George Motoi
Spectacol lectură: “Dialog nocturn despre o piesă nescrisă” de Doru Moțoc, - rolul Richard Cobden și regia (29 noiembrie 2002, - 150 de ani de la moartea lui Nicolae Bălcescu)
2003 Ștefan, „Noiembrie” de Ana Maria Bamberger, regia Alice Barb
Solionîi, „Mașinăria Cehov” de Matei Vișniec, regia Cristian Ioan
2004 Maximilian, “Coada” de Paul Everac, regia Paul Everac
Teatru de televiziune:
Mircea - „Gaițele”, de Al. Kirițescu
Robert -„Dincolo de zare” de O’Neill
Bastardul - „Regele Ioan” de Shakespeare
Ștefăniță Vodă din serialul „Mușatinii”, după Delavrancea
Vlaicu Vodă -„Vlaicu Vodă” de Al. Davila
Ovidiu Petrescu -„Un fluture pe lampă” de P.Everac
Nicorescu Uleia – în serialul “Amantul Marii Doamne Dracula”, după romanul cu același nume de Fănuș Neagu
Regie de teatru
Debut: Casa cu două intrări de Calderon de la Barca (la Cluj)
Lada de I.Sava (la Cluj)
Doi pe un balansoar de Gibson (la Petroșani)
Ultimul set de M.Beligan (la Teatrul Național din București)
Morișca de I.Luca (la Teatrul Național din București)
Paiața sosește la timp de F.Neagu (la Teatrul Național din București)
Vlaicu Vodă de A.Davila (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Cineva te iubește de Al.Stein (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Pălăriile doamnei Olga de T.Popescu (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Noaptea Brâncoveanului, de T.Constantin (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Gaițele, de Kirițescu (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Profesorul de franceză, de T.Mușatescu (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Ultima oră de M.Sebastian (la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila)
Pușlamaua de Pierre Chesnot (Teatrul Dramatic din Galați)
Steaua fără nume de Mihail Sebastian, Teatrul Dramatic din Galați, premiera iunie 2003
Roluri în film
George Motoi
Lupeni ’29, r. M. Drăgan
Lumină de iulie, r. Gh. Naghi
Sentința, r. Ferenc Kosa
Decolarea, r. Timotei Ursu
Serata (1971)
Explozia (1972)
Întoarcerea lui Magellan (1974)
Șapte zile, r. M. Veroiu
Trecătoarele iubiri, r.Malvina Urșianu
Frații Jderi (1974)
Ștefan cel Mare - Vaslui 1475 (1975)
Un august în flăcări, r. Dan Pița,Al.Tatos
Un zâmbet pentru mai târziu, r. Alex. Boiangiu
Hyperion, r. Mircea Veroiu- (*)
Pe aici nu se trece! r. Doru Năstase(*)
Instanța amână pronunțarea, r. Dinu Cocea
Marele singuratic (1977)
Buzduganul cu trei peceți,r.C.Vaeni
Pentru patrie (1978)
Întoarcerea lui Vodă Lăpușneanu (1980)
1979-1982 – Cosma-“Lumini și umbre” serial TV, regia: A.Blaier, M.Constantinescu, M.Mureșan
Al treilea salt mortal, r.Al.Croitoru
Ancheta, r. Ctin Vaeni
Rețeaua “S”, r.V.Calotescu
Liniștea din adîncuri (1982)
Omul și umbra, r. Iulian Mihu
Calculatorul mărturisește (1982) r. G. Cornea
Trandafirul galben (1982)
Miezul fierbinte al pâinii, r. Al. Croitoru
Misterele Bucureștilor (1983)
Adela (1985), r. Mircea Veroiu
Masca de argint (1985)
Anotimpul iubirii, r.Iulian Mihu
Colierul de turcoaze (1986)
Furtună în Pacific, r. Nicu Stan
Totul se plătește (1987)
Păstrează-mă doar pentru tine, r. V. Calotescu
Telefonul (1992)
Atac în bibliotecă (1993)
Chira Chiralina, r. Gyula Maar
Terente – regele bălților, r. Andrei Blaier
Premii și distincții
Premiul Festivalului Național de Teatru pentru rolul Victor din „Pisica în noaptea Anului Nou”, de D.R.Popescu, regia Vlad Mugur (Teatrul Național din Cluj)
Premiul ACIN pentru interpretare masculină - rolul Andrei din „Trecătoarele iubiri”, de M.Urșianu
Marele premiu al Festivalului de la San Remo pentru filmul „Adela”, după G.Ibrăileanu, regia M.Veroiu
Diploma “Artist de Onoare al Filmului Românesc”, 2001
13 mai 2002 - Premiul de Excelență acordat de Centrul Național al Cinematografiei pentru contribuția deosebită adusă la afirmarea filmului românesc
1960-1998 mai multe medalii și Ordine (Medalia Muncii, Medalia “Meritul Cultural”), Ordinul “Meritul Cultural cls.IV și Ordinul “Meritul Cultural” cls. a III-a)
Cetățean de onoare al Municipiului Brăila (decembrie 2002)
Premiul pentru întreaga activitate din partea Festivalului Internațional de Film Transilvania - TIFF (iunie 2011)
I s-a acordat medalia Meritul Cultural clasa I (1967) „pentru merite în domeniul artei dramatice”.[3]
Președintele României Ion Iliescu i-a conferit actorului George Motoi la 13 mai 2004 Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler, Categoria D - "Arta Spectacolului", „în semn de apreciere a întregii activități și pentru dăruirea și talentul interpretativ pus în slujba artei scenice și a spectacolului”.[4]
Note
^ a b c d George Motoi, Discogs, accesat în 9 octombrie 2017
^ a b Doamnele lui George Motoi, la înmormântare: fosta - în haină de blană, actuala - într-un palton de piele
^ Decretul nr. 1017 din 6 noiembrie 1967 al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România privind conferirea de ordine și medalii unor actori, regizori, pictori scenografi și tehnicieni de scenă, publicat în Buletinul Oficial nr. 96 din 7 noiembrie 1967.
^ Decretul nr. 320 din 13 mai 2004 privind conferirea Ordinului și Medaliei Meritul Cultural, text publicat în Monitorul Oficial nr. 444 din 18 mai 2004.
De la Wikipedia, enciclopedia liberă