Național

De ce şi de unde cumpărăm avioane F 16

Ziarul de Vrancea
28 sep 2012 448 vizualizări
Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, susţine că s-au identificat resurse în buget pentru achiziţia a 12 avioane second-hand F 16. România va începe să plătească din 2013 şi va beneficia de aceste avioane din 2016.

Dobriţoiu a precizat că raţiunea pentru care România începe plata din 2013 şi va folosi avioanele abia în 2016 constă în faptul că efortul bugetar este mai mic, suma totală de achitat fiind plătită în tranşe anuale, timp de 5 ani. "Efortul se situează undeva în jur la 100 de milioane de Euro pe an. Aceasta nu înseamnă că avioanele costă 600 de milioane de dolari. Costul unui avion este de 10 milioane de dolari maxim", a spus Dobriţoiu.
El a precizat că, în condiţiile în care cele 12 avioane costă 120 de milioane de dolari, restul plăţii (n.r. - până la 600 de milioane de dolari) constă în suport logistic. Ministrul Apărării a spus că în contravaloarea suportului logistic nu intră şi modernizarea pistelor, care se va face printr-un efort bugetar suplimentar, în valoare de 55 de milioane de lei. Potrivit lui Dobriţoiu, trainingul piloţilor va avea două etape, astfel: într-o primă etapă în Portugalia, unde costurile sunt mult mai mici şi într-o a doua etapă în SUA. "Trainingul, într-o primă etapă, îl plătim portughezilor şi este inclus în program. Într-o etapă ulterioară vom plăti americanilor, după ce se va face evaluarea nevoilor de training de către echipele americane", a spus ministrul Apărării. Dobriţoiu a spus că în banii pe care România îi va plăti nu se regăseşte şi contravaloarea programului de înarmare a avioanelor. Ministrul a spus că avioanele sunt modernizate la nivelul penultimei generaţii de avioane F 16, iar pachetul de înarmare costă maximum 100 de milioane de dolari.

Avioane de generaţia a cincea, abia în 2030

Referitor la modernizarea avioanelor, Dobriţoiu a spus că, oricum, pentru operarea acestor avioane, care mai au peste 4.500 de ore de zbor - fiind, practic, la jumătatea vieţii - trebuie asigurate stocuri de piese de schimb.
El a arătat că aceste avioane vor putea să îşi îndeplinească toate misiunile pentru minimum 20 de ani. Dobriţoiu a spus că avioanele sunt achiziţionate în baza unui acord interguvernamental la nivelul UE, România urmând să beneficieze de avion în aşa fel încât să nu necesite în perioada următoare upgrade-uri sau modernizări succesive. "Deci, îl vom folosi 20 de ani", a subliniat ministrul. "Eu îndrăznesc să afirm că este cea mai viabilă alternativă, pentru că România este eligibilă ca la orizontul anului 2030 să aibă acces, cum a fost notificată de altfel formal de către guvernul american, la avion de generaţia a cincea. Şi atunci, tranziţia de la o platformă de generaţie doi plus, chiar dacă ea a fost modernizată, către generaţia cinci se face printr-un avion de generaţia patru. Acesta cu costuri minimale", a spus Dobriţoiu. Ministrul Apărării a afirmat că varianta achiziţionării unor avioane noi era exclusă. Dobriţoiu a mai spus că în şedinţa CSAT în care s-a decis achiziţia celor 12 avioane second hand nu au existat rezerve de niciun fel faţă de această hotărâre.




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.