Noii membri UE fac macel pe sosele
Documentul subliniaza ca UE nu va reusi sa isi realizeze obiectivul stabilit in anul
2001 de a reduce, in urmatorii zece ani, cu 50%, reprezentind 25.000 de persoane, numarul
victimelor accidentelor rutiere. "In ritmul actual, in 2010 numarul victimelor accidentelor rutiere se
va mentine la 32.500 pe an", preconizeaza studiul, adaugind ca numarul deceselor la un milion
de locuitori variaza de la 50-60 in Malta, Olanda, Suedia si Marea Britanie, la mai mult de 200 in
Letonia si Lituania. In spatiul UE, numarul victimelor s-a redus cu 14% in ultimii cinci ani, dar
unele tari, cum ar fi Letonia, Lituania, Ungaria, Polonia si Cehia, s-au confruntat cu un numar mai
mare de victime. Potrivit oficialilor europeni, principalele cauze ale accidentelor grave sint
vehiculele vechi si infrastructura deficienta din centrul si estul Europei. "In tari mici, precum
Slovenia, construirea unei autostrazi ar spori vizibil siguranta rutiera", a afirmat un expert al
Comisiei Europene. Doar 5% din accidentele rutiere au loc pe autostrazi, iar numarul victimelor
provocate de acestea reprezinta doar este 9% din numarul total. Tarile sarace care au aderat la
UE in 2004 spera sa isi modernizeze infrastructura in urmatorii ani, folosind fonduri comunitare.
Tarile cu cele mai ridicat grad de siguranta rutiera sint Olanda, Marea Britanie si Suedia. La rindul
sau, Franta a reusit sa diminueze numarul accidentelor rutiere grave cu 32%. In afara
infrastructurii, principalii factori care pot spori siguranta rutiera sint reducerea vitezei, folosirea
centurilor de siguranta si diminuarea consumului de alcool. Tarile scandinave se concentreaza pe
reducerea consumului de alcool in rindul soferilor, in timp ce statele din sudul Europei iau masuri
pentru reducerea vitezei si portul centurii de siguranta.