Piata medicamentelor generice va urca cu 50% in urmatorii ani
Alina Luiceanu, directorul general al filialei din Romania a celui mai mare producator de generice din lume, grupul farmaceutic israelian Teva, a declarat ca ponderea medicamentelor generice in totalul pietei farmaceutice a scazut in ultimii 3-4 ani cu 10 puncte procentuale, la 23-24%, pe fondul necesarului de medicamente inovative, dar si lipsei de informare a populatiei. Piata farmaceutica va ajunge in acest an la peste 8,8 miliarde de lei (aproximativ 2 miliarde de euro), in crestere cu 9,2% fata de 2009, potrivit estimarilor facute de compania de cercetare si studii de piata Cegedim. "Cred ca a existat o nevoie tot mai mare de a aduce inovatie si produse mai eficiente. in plus, pacientul nu este informat. El stia ca pina acum 2-3 ani, medicamentele generice erau terapii invechite. In prezent, aceasta este o impresie gresita, pentru ca majoritatea companiilor de generice au fost preluate de corporatii internationale, care au facut investitii in capacitatile de productie, in tehnologie, in know-how, iar portofoliile lor se reinnoiesc foarte repede", a explicat Luiceanu. Potrivit directorului general al Teva Romania, in prezent, intervalul de la expirarea unui patent pina la lansarea primului generic este foarte redus, de 1-10 zile. Ea a mai aratat ca sint cazuri in care pacientul nu stie ca poate cumpara un medicament generic care este mai ieftin, insa cu acelasi efect terapeutic ca si cel original. "Un generic are acelasi efect terapeutic, aceleasi reactii adverse, are aceeasi doza si aceeasi forma de prescriptie ca originalul, avind doar doua diferente, nu este protejat de patent si este mult mai ieftin. (...) Pacientul insa nu stie ca un generic il costa mai putin decit unul original, care poate fi de 4-5 ori mai scump. In plus, in cazul farmaciilor sint multe aspecte financiare impun o anumita conduita. Atunci cind un medicament este mai scump original, pacientul plateste diferenta de compensare mai mare si farmaciei ii ramin mai multi bani, deci e in interesul lor sa recomande un original", a mai afirmat Luiceanu. Totodata, reprezentantul Teva a precizat ca Romania este "o tara a marcilor", ceea ce genereaza consumul mare de medicamente originale. "Dupa o istorie de 50 de ani in care nu am avut acces la nimic sofisticat, acum avem o nevoie exagerata de tot ceea ce inseamna produs de marca", a spus Luiceanu.