Partenerii statului la proiectul Casa Radio spun ca vor ataca MTCT in instanta
"Vom ataca Ministerul Transporturilor in instanta, inclusiv la Tribunalul de Arbitraj
International de la Washington, pentru ca a reziliat unilateral contractul de partaneriat public-
privat incheiat in aprilie 2003, desi inca mai speram ca problemele pot fi rezolvate pe cale
amiabila", a declarat, duminica, intr-o conferinta de presa, Vefa Kucuk, presedintele
Dimbovita
Center, precizind ca nu a fost fixata suma ceruta ca daune.
El sustine ca proiectul nu a putut fi initiat intrucit autoritatile au transferat firmei, in
decembrie 2004, cu o intirziere de 14 luni, administrarea fostei Case Radio, iar Compania
Nationala de Investitii (CNI), reprezentanta Ministerului Transporturilor, a notificat firma, in
iunie 2004, ca trebuie sa sisteze activitatile la proiect.
"Noi am gasit finantare in valoare de 250 de milioane de dolari pentru acest proiect,
fara garantia statului roman, insa Ministerul Transporturilor nu a acceptat aceasta finantare.
(...) Exista unele grupuri de interese care au facut presiuni pentru acest proiect, sint alte firme
interesate, care s-au intilnit cu ministrul Laszlo Borbely (ministrul delegat pentru lucrari
publice si amenajarea teritoriului, n.r.), oficial cu care noi nu ne-am putut intilni, si chiar santaj.
Ni s-a spus ca daca nu ne asociem cu o anumita firma, acest contract va fi anulat", a spus
Kucuk.
El nu a precizat de unde ar proveni finantarea, care sint "grupurile de interese" sau
firmele interesate sa preia proiectului si nici partenerul impus.
"Am observat, la nivelul ministerului, ca exista o stradanie de a nu accepta nimic din
ce s-a facut inainte de schimbarea puterii. Ne-au intrebat zeci de lucruri, ale caror raspunsuri
deja le aveau, prin copii ale unor documente. Oricum, noi le-am transmis ca raspunsuri circa
5.000 de pagini, insa conducerea ministerului a anuntat ca nu a primit nici un raspuns de la
noi", a spus Kucuk.
El a mai spus ca Ministerul Transporturilor le-a recomandat sa se asocieze cu unul
sau doi parteneri pentru derularea proiectului, iar una dintre aceste firme a fost de acord cu
acest lucru.
"Contractul din 2003 este in vigoare, este valabil si va ramine asa pina cind instanta
se va pronunta asupra acestuia", a spus Kucuk.
Omul de afaceri turc sustine ca reprezinta un consortiu format din 12 firme si oameni
de afaceri care a cistigat, in 2003, primul contract de parteneriat public-privat din Romania, si
a desemnat societatile Mimel Imsat (Turcia) si ORB Estates (inregistrata in Marea Britanie)
sa
semneze contractul cu fostul minister al Lucrarilor Publice.
Potrivit lui Kucuk, cele doua firme fac parte si in prezent din consortiu, iar actionariatul
Dimbovita Center este format din consortiul de investitori (cu o participare de 90%) si CNI.
Kucuk a mai spus ca pina in prezent investitorii au alocat circa 10 milioane de dolari
pentru realizarea de studii de fezabilitate si procedurile ce premerg initierea lucrarilor, iar
partenerii statului roman au alocat circa 8 milioane de dolari ca aport la capitalul Dimbovita
Center, fonduri care permit administrarea complexului din zona centrala a Capitalei pe o
perioada de peste 14 ani, fata de un interval de 49 de ani stipulat in contractul de parteneriat
public-privat.
Potrivit lui Kucuk, institutiile statului roman au efectuat 30-40 de controale la
Dimbovita Center, care nu s-au soldat cu rapoarte negative.
In martie 2003, fostul minister al Lucrarilor Publice si firmele Mimel Imsat si ORB
Estates au incheiat un contract de parteneriat public-privat pentru realizarea unui complex
imobiliar de mari dimensiuni (cu hotel de lux, centru comercial si de distractii, cinematografe,
sali de expozitii, zona rezidentiala si un spital) pe amplasamentul cunoscut sub denumirea
Casa Radio.
Laszlo Borbely a declarat, la inceputul acestei saptamini, ca proiectul de reamenajare
a Casei Radio va fi reluat, Ministerul Transporturilor initiind procedurile de reziliere a
contractului de parteneriat public-privat incheiat in 2003.