Implicatiile referendumului pentru Parlamentul unicameral
Constitutionalistul Radu Carp vede in decizia presedintelui de a convoca un referendum pe tema renuntarii la structura bicamerala a Parlamentului o miza politica mai larga, prin care intreaga arhitectura constitutionala va fi revizuita, inclusiv reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei. Daca referendumul va avea rezultat pozitiv, pasul urmator este o initiativa legislativa complexa, care sa includa, pe linga optiunea pentru unicameralism, si alte modificari prevazute in actuala Constitutiei, neexcluzind nici prerogativa presedintelui de a putea demite premierul, pentru a evita unele blocaje constitutionale, avansata deja in Raportul Comisiei prezidentiale de Analiza a Regimului Politic si Constitutional, din 14 ianuarie 2009. Miza majora, spune Radu Carp, este cea a regindirii impartirii administrativ-teritoriale a Romaniei. Un sistem unicameral obliga la reevaluarea descentralizarii, de vreme ce teritoriul va fi mai slab reprezentat la nivel central, precizeaza Carp. Cu toate acestea, completeaza constitutionalistul, este inca hazardat sa vorbim despre schimbari majore, atita timp cit nu cunoastem rezultatele referendumului.
In luna ianuarie, Comisia prezidentiala de Analiza a Regimului Politic si Constitutional din Romania, din care a facut parte si Radu Carp, sustinea ca infiintarea Parlamentului unicameral va duce la un proces mult mai rapid de adoptare a legilor, existind, totusi, pericolul ca monocameralismul sa fie punctul de plecare "al unei tendinte de tiranie a majoritatilor politice". Contraargumentul era ca monocameralismul poate fi punctul de plecare al unei tendinte de tiranie a majoritatilor politice. Pe de alta parte, o singura camera poate fi inadecvata in cazul in care intentia este de a reprezenta, nuantat, minoritati politice sau grupuri regionale.