Relatiile patroni-jurnalisti pot fi reglementate printr-un set de norme
Ziua Mondiala a Libertatii Presei - 3 mai- nu este in acest an un prilej de sarbatoare pentru mass-media romanesti, ci unul de meditatie asupra agresiunilor impotriva presei si securitatii internationale a jurnalistilor, considera Clubul Roman de Presa (CRP). Totodata, CRP prezinta zece principii dupa care va analiza orice relatie patronat - jurnalisti ce ii va fi supusa atentiei, avind in vedere miscarile de protest, "mai mult sau mai putin justificate", din interiorul societatilor de presa in 2004. Astfel, la punctul unu, CRP, propune ca orice institutie mass-media sa aiba obligatia de a-si elabora propria «politica editoriala", in care sa se precizeze ansamblul de actiuni de natura prospectiva, manageriala si organizationala, precum si relatia profesionala specifica dintre patronat si editori si dintre editori si jurnalisti. Politica editoriala va cuprinde si norme tipice institutiei respective privind modul in care se face selectia informatiei, ierarhizarea sa si orientarea spre publicul tinta a diverselor mesaje jurnalistice (unghiul din care se abordeaza un anumit subiect din punct de vedere al conceptiei social-politice a patronatului), stilistica acestora si politicile de personal pe termen scurt, mediu si lung. Prin acest set de reguli interne, patronatul isi asigura dezvoltarea afacerii, precizindu-si periodic relatiile cu tertii, de care editorii trebuie sa tina seama.