Național

Un camion alb îndoliază Europa

Ziarul de Vrancea
15 iul 2016 406 vizualizări
Cel puţin 84 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma atacului de joi noapte de la Nisa, după ce un francez de origine tunisiană a intrat cu camionul în mulţimea adunată să sărbătorească Ziua Franţei n autorul atacului, în varstă de 31 de ani, avea trei copii şi nu apărea în evidenţele poliţiei ca suspect de terorism

Autorul masacrului de joi noapte de la Nisa a fost identificat drept Mohamed Lahouaiej Boisvert de presa franceză. El este un franco-tunisian în vârstă de 31 de ani, cu un cazier important ce include fapte armate, violenţe conjugale şi ameninţări. El a fost reţinut pentru una dintre infracţiuni în urmă cu cel puţin o lună şi a fost plasat sub control judiciar, potrivit AFP. El nu era, însă, în vizorul serviciilor de securitate ca suspect de extremism. Bărbatul a fost identificat datorită amprentelor digitale şi a permisului de conducere găsit în camion. Anchetatorii au mai recuperat din vehicul şi un card bancar, dar şi un telefon mobil.
Potrivit primelor informaţii, suspectul a forţat gardul metalic care înconjura perimetrul de securitate din jurul Promenade des Anglais, pentru a ajunge în zona unde se afla mulţimea care urmărea focurile de artificii. Acolo, a ucis cel puţin 84 de persoane, printre care zece copii, şi a rănit alte o sută de persoane. Circa 50 de răniţi se zbăteau vineri între viaţa şi moarte, a declarat preşedintele Franţei, Francois Hollande. Camionul alb, cantărind 25 de tone, “şi-a schimbat traiectoria cel puţin o dată” în timpul cursei sale de doi kilometri, a spus un oficial. “Este clar că a încercat să facă numărul maxim de victime”, a adăugat el.

Vecini: Nu părea religios şi nu răspundea la salut

O serie de vecini de apartament afirmă că Mohamed Lahouaiej Boisvert era un bărbat "solitar" şi "tăcut". Bărbatul, tatăl a trei copii, folosea o bicicletă pe care o urca în locuinţă sau o lăsa lângă o camionetă de serviciu. El nu arăta ca o persoană religioasă şi purta adesea pantaloni scurţi, a declarat pentru AFP Sébastien, un locatar al imobilului cu patru etaje în care locuia Mohamed Lahouaiej Boisvert. Vecina sa de palier, Alexia, afirmă că a stat de vorbă cu el o singură dată, când acesta a întrerupt contorul electric. La etajul superior, o familie numeroasă subliniază că tânărul nu răspundea niciodată la salut. Doar o locuitoare de la parter, Anan, a declarat că era suspicioasă cu privire la acest vecin, "un bărbat frumos, care îi fixa prea mult cele două fiice".
Atacatorul era originar din oraşul Msaken, situat la aproximativ 12 kilometri sud de Sousse, în nord-estul Tuniei, potrivit unor surse tunisiene din domeniul securităţii. El a fost ultima dată la Msaken în urmă cu patru ani. Autorităţile tunisiene nu îl cunoşteau ca având opinii radicale sau islamiste.

Niciun dispozitiv de securitate la momentul atacului?

Un martor ocular al atacului de la Nisa a declarat că nu exista nici un dispozitiv de securitate pe Promenade des Anglais când camionul a intrat în mulţime. “Camionul se afla pe promenadă şi apoi au împuşcat şoferul. Camionul urcat pe bordură, a accelerat către mulţime şi i-a călcat pe toţi cei din drum”, a adăugat el. Alţi martori au spus că au văzut camionul înainte de atac, făcând manevre care li s-au părut dubioase. Şoferul camionului a tras de mai multe ori cu arma, înainte de a fi ucis de forţele de ordine.
Camionul frigorific folosit pentru atac a fost închiriat în urmă cu două zile la Saint-Laurent-du-Var (la 10 kilometri distanţă de Nisa), pentru o perioadă de mai multe zile, au declarat surse apropiate dosarului.

Un motociclist a încercat să oprească, din mers, camionul

Un motociclist a încercat să oprească, din mers, camionul, străduindu-se să deschidă portiera vehiculului ce circula cu viteză redusă pe Promenade des Anglais, dar a căzut, potrivit relatărilor jurnalistului german Richard Gutjahr. ''Eram în balcon la un hotel cu vedere spre Promenade des Anglais şi am văzut oameni care mergeau să sărbătorească 14 Iulie, apoi dintr-odată un camion s-a îndreptat în direcţia mulţimii'', a povestit Gutjahr.
''El conducea foarte încet, ceea ce era surprinzător'', a adăugat jurnalistul. ''După el s-a luat un motociclist, care circula în spatele lui şi care a încercat să-l depăşească şi chiar să deschidă portiera dinspre partea şoferului camionului'', a explicat Gutjahr, care a făcut o înregistrare video cu smartphone-ul său, utilizată de canalul public german ARD. ''Motociclistul a căzut însă sub roţile camionului'', a explicat jurnalistul german.
''Am văzut, de asemenea, doi poliţişti care trăgeau asupra camionului'', a precizat martorul. ''Şi, în acel moment, şoferul camionului început să circule cu viteză şi a intrat în zigzag în mulţime. Apoi, timp de 15-20 de secunde s-au auzit tirurile mai multor arme'', a continuat el, precizând că scena la care el a fost martor a durat în total ''60 de secunde, nu mai mult''. El a adăugat că a coborât apoi în stradă, unde a văzut cum oamenii erau cuprinşi de panică şi că 12 corpuri neînsufleţite zăceau pe pământ.
''Era un haos absolut'', ''oamenii urlau'', a declarat un jurnalist pentru AFP, Robert Hollawy, care asista la festivităţi. ''Am văzut oameni loviţi şi fragmente zburând peste tot'', a povestit el.

Martor roman: "Carnagiu!"

Un buzoian stabilit la Nisa a postat pe Facebook un anunţ în care povesteşte trauma trăită şi cât de aproape a fost de moarte, în condiţiile în care camionul frigorific intrat în pllin în mulţime s-a aflat la 20 de metri în faţa sa. “Acest camion s-a aflat la 20 de metri în faţa mea, nevăzându-l deoarece vorbeam la telefon privind în asfalt şi neauzind prea bine din cauza concertului. Datorită mulţimii aflate înaintea mea am scăpat cu viaţă, deoarece s-a produs acel zgomot de impact şi aşa am ridicat privirea. Ne-am buşit unii de alţii pentru a ne feri din calea camionului după care am rămas şocat..,, copii, tineri, vârstnici.....CARNAGIU! Dumnezeu să-i odihnească”, a postat pe reţeaua de socializare românul stabilit în Franţa.
Un român aflat la Nisa în momentul atentatutului povesteşte că era pe faleză, la manifestările de Ziua Franţei, că oamenii se plimbau, unii dintre ei cu copii, iar la un moment dat un camion a intrat în zona pietonală, mergând în zig-zag. "În prima fază am crezut că e un accident, apoi a ieşit, iar a intrat. Camionul a mers în zig-zag, a intrat, a ieşit. Eram la 10 metri şi ne uitam cum a intrat pe pietonală. Oamenii nu şi-au dat seama iniţial ce s-a întâmplat, nu te aşteptai să intre din nou pe pietonală. Era acolo şi o zonă de biciclete. Apoi am auzit oameni ţipând, nu ne-am dat seama dacă au fost şi focuri de armă sau nu. Am văzut cum camionul călca oamenii care ţipau. Oamenii fugeau în toate direcţiile. Acel camion era gol, era un camion de marfă, avea viteză foarte mare. Am spus că trebuie neapărat să plecăm, am reuşit să ne îndepărtăm, ne-a fost foarte frică. Ne era frică şi de maşinile care aşteptau la semafor să ne dea prioritate. Suntem cazaţi la un hotel din apropiere. Nu este deloc confortabil”, a declarat românul.
Doi romani răniţi atentat sunt în stare stabilă, a anunţat MAE roman.

"Vehiculul berbec", un model cunoscut de terorism

Autorităţile vorbesc despre un atentat terorist, care nu a fost, însă, revendicat deocamdată. Cu toate acestea, grupurile online apropiate organizaţiei teroriste Statul Islamic au sărbătorit masacrul.
Frédéric Gallois, fostul director al Grupului de Intervenţie al Jandarmeriei Naţionale franceze (GIGN), a vorbit despre "un mod de acţiune cunoscut, dar care este o noutate pentru Franţa". Potrivit lui, forţele de ordine s-au confruntat cu "un mod de operare extrem de dificil de contracarat".
"Anul trecut, în Israel au existat circa 50 de atacuri de tipul celor aşa-numite atacuri cu vehicul berbec. Este un mod de acţiune cunoscut, dar care este o noutate pentru Franţa", remarcă el. "Acest mod de operare corespunde consemnelor Stat Islamic. În absenţa unei arme grele, a unui dispozitiv exploziv, Stat Islamic recomandă utilizarea acestor vehicule pentru a se încerca să se facă maximum de victime", a spus el.
Ancheta va preciza dacă au existat breşe în dispozitivul de control, de jalonare şi de protejare a mulţimii, a mai explicat fostul director GIGN, care se întreabă cum a putut să se infiltreze un astfel de camion când circulaţia fusese interzisă pe Promenada Englezilor. "Dar trebuie recunoscut că acest mod de acţiune prin substituire este extrem de dificil de contracarat. Dacă nu s-ar fi întâmplat aici, ar fi fost în altă parte. Teroriştii acţionează în mod imprevizibil şi se adaptează dispozitivelor de securitate", a spus el

Doi utilizatori ai jocului ”Pokemon Go” au căzut de pe o stâncă

Autorităţile americane au anunţat că doi bărbaţi care jucau ”Pokemon Go” au căzut de pe o stâncă în Oceanul Pacific, în Southern California.
Potrivit Brigăzii de intervenţie a pompierilor din Encinitas, cei doi bărbaţi au sărit peste un gard, miercuri după-amiază, în timp ce jucau acest joc pentru dispozitive mobile, ce a generat o veritabilă frenezie în ultimele zile în lumea întreagă. Unul dintre bărbaţi a căzut de la o înălţime de 15 metri de pe o faleză instabilă, iar celălalt de la o înălţime de aproximativ 27 de metri, pe plajă. Ambii au fost transportaţi la spital cu răni de gravitate moderată.
Acest popular joc pentru dispozitive mobile implică urmărirea unor creaturi ce apar pe ecranele smartphone-urilor în timp ce utilizatorul se deplasează şi se mişcă în viaţa reală.
Presa a raportat o serie de incidente şi accidente suferite de mai mulţi jucători de ”Pokemon Go”. Unii dintre ei, acaparaţi de joc şi neatenţi la lumea reală, s-au ciocnit de copaci, alţii au jucat jocul în timp ce conduceau automobilul, iar alţii au fost jefuiţi după ce au fost ademeniţi de răufăcători cu ajutorul unor ”creaturi” false plasate în acest joc de realitate augmentată.
Jocul ”Pokémon Go” utilizează GPS-ul şi ora afişată de telefonul mobil pentru a detecta locul şi momentul în care utilizatorii se află în joc şi generează personaje din jocul ”Pokemon” care ”apar” în jurul utilizatorilor (pe ecranul telefonului mobil), pentru ca aceştia să încerce să îi prindă.
Pe măsură ce utilizatorul se mişcă, mai multe tipuri de ”Pokémoni” apar în jurul lui, în funcţie de locul şi momentul în care acesta se află. Jocul îi încurajează pe utilizatori să se deplaseze şi să călătorească în lumea reală pentru a prinde ”Pokemonii” din joc. Aceasta combinaţie dintre un joc şi lumea reală cu care interacţionează este cunoscută sub numele de ”realitate augmentată”.

Agenţia Spaţială Europeană va dezvolta o tehnologie pentru forajul pe Lună

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a semnat contractul în virtutea căruia va crea o tehnologie care permite forajul pe Lună, ce va consta în prototipul unei foreze şi un laborator chimic, care vor fi transportate pe satelitul natural al Terrei la bordul unei capsule ruseşti, în anul 2021.
Cunoscut sub numele ”Prospect”, acest instrument ştiinţific va avea o contribuţie esenţială în programul Luna-Resurs, un joint-venture încheiat de agenţia spaţială rusă (Roscomos) şi ESA.
Prospect va aduce la suprafaţă materii aflate sub scoarţa lunară, le va analiza în laboratorul chimic al său şi va fi capabil să detecteze prezenţa apei şi a altor substanţe.  ESA a semnat acest contract în valoare de 8 milioane de euro, la Farnborough Air Show, cu gigantul italian din domeniul aerospaţial Leonardo-Finmeccanica.
Pentru ca proiectul Prospect să fie implementat, miniştrii europeni vor trebui să aprobe o finanţare suplimentară de 65 de milioane de euro, la o întrunire ce va avea loc la sfârşitul acestui an, în oraşul elveţian Lausanne. 
Acei bani vor asigura fondurile necesare pentru construirea unui sistem de navigaţie spaţială autonomă, denumit Pilot, ce va fi utilizat pentru ca sonda europeană să poată să se plaseze în condiţii de siguranţă pe suprafaţa Lunii.  Zona de aselenizare nu a fost deocamdată stabilită, însă mulţi oameni de ştiinţă europeni şi-ar dori ca aceasta să fie Bazinul Aitken de la polul sudic lunar - un uriaş crater de impact, aflat pe faţa nevăzută a Lunii.
Primul obiectiv al misiunii va consta în identificarea resurselor care ar putea să existe în acea zonă şi care ar putea să sprijine viitoarele misiuni lunare cu echipaje umane la bord. Găsirea unor surse de apă reprezintă, de asemenea, un obiectiv major, însă inginerii de la ESA s-ar bucura dacă Prospect va găsi şi alte materii valoaroase, precum minerale, metale şi gaze rare.






În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.