Romanii, stramţi la pungă cand vine vorba de cultură
Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) a lansat, luni, "Barometrul de Consum Cultural 2014", cea mai importantă analiză statistică a sectorului cultural din România. Potrivit acestei cercetări, 30% dintre respondenţi ar dona pentru protejarea patrimoniului cultural între 51 de lei şi 100 de lei, 10%, între 101 lei şi 200 de lei şi doar 8% ar fi dispuşi să acorde peste 200 de lei. Potrivit rezultatelor cercetării, foarte puţini respondenţi au vizitat obiective de patrimoniu în ultimul an, în afara localităţii de rezidenţă, iar frecvenţa de vizitare este redusă. Astfel, 70% dintre respondenţi au spus că nu au vizitat deloc astfel de obiective în ultimul an, 21% au efectuat între 1 şi 3 vizite, iar 7% au realizat peste 6 vizite. O explicaţie posibilă este lipsa obişnuinţei de vizitare a obiectivelor culturale, ca parte a călătoriilor în scop turistic. De asemenea, doar 20% dintre români obişnuiesc să viziteze obiective de patrimoniu când călătoresc şi doar 4% vizitează astfel de instituţii în afara concediului, călătoriilor.
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte disponibilitatea de a face voluntariat pentru protejarea patrimoniului cultural, doar 18% ar fi dispuşi să realizeze o astfel de acţiune.
Tinerii citesc mai des ziare decat persoanele în varstă
Potrivit barometrului, aproximativ 90% dintre români se uită lunar la televizor. Un procent de 55% dintre respondenţii care au participat la acest studiu au declarat că citesc lunar ziare. Cei care aleg să citească cel mai des reviste sunt tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani, care lecturează lunar o astfel de publicaţie (37%) şi tot aceştia citesc ziare lunar (33%). Aceste rezultate arată că ziarele şi revistele fac parte din preferinţele oamenilor atunci când vor să fie la curent cu ultimele noutăţi, fie că le citesc pe internet sau cumpără ziarul/ revista în format tipărit.
Analiza realizată pe Bucureşti arată că există o diferenţă destul de mare faţă de analiza realizată la nivel naţional, în contextul în care 61% preferă să citească ziare lunar şi 58% aleg revistele. În ceea ce priveşte vârsta, tinerii (între 18 şi 34 de ani) sunt cei care citesc mai mult ziare (38%) şi reviste (35%).
Pe de altă parte, vizionarea filmelor şi emisiunilor TV sunt activităţi domestice desfăşurate cu o foarte mare frecvenţă, 98%, respectiv 88% dintre respondenţi au afirmat că vizionează filme şi se uită la televizor lunar.