Discursurile si indicatiile ISJ i-au plictisit pe directori
Inspectoratul Scolar a desfasurat ieri o sedinta de lucru maraton cu directorii unitatilor de invatamint, in prezenta reprezentantilor ASP, Serviciului de Ordine Publica si Inspectoratului si pentru Situatii de Urgenta. Pregatirea noului an scolar, ce debuteaza luni, s-a intins pe parcursul a 4 ore, iar discursurile, analizele si recomandarile facute de inspectori au pus la incercare rabdarea directorilor, vadit plictisiti pe alocuri de spusele sefilor. Inspectorul Iordache Bostan a dat de la inceput senzatia ca sedinta va dura, tinind musai sa reaminteasca sumele care s-au investit in unitatile de invatamint. Iar inainte de a evidentia si punctele slabe ale managementului din scoli, desi nu a dat deloc exemple concrete, seful ISJ a precizat ca si-a propus sa schimbe mentalitatea copiilor, parintilor si cadrelor didactice. "Va propun sa aveti in vedere urmatoarele valori: legalitate, impartialitate, obiectivitate, eficienta, eficacitate, transparenta, responsabilitate, orientarea catre elevi, profesori si comunitate. Vreau sa va ginditi, chiar si in contextul alegerilor locale, daca actiunile dvs au urmat aceste principii si sa demonstrati la alegerile parlamentare ca mentalitatea s-a schimbat, ca nu ati implicat elevi in campanie electorala, ca sinteti un manager echidistant", a mentionat Iordache Bostan. Seful ISJ a enumerat apoi circa 30 de puncte slabe scoase la lumina in urma inspectiilor, pe care de altfel adjunctul Tudor Gogancea le-a punctat in cadrul raportului de analiza. Seful ISJ a criticat superficialitatea in proiectarea manageriala, lipsa unei analize de nevoi si o stabilire a prioritatilor la nivelul scolilor, ineficienta monitorizarii si asistentelor la ore, dar si tendinta de supraevaluare a profesorilor. De asemenea, unii directori au fost acuzati de lasitate in decizii, desi pentru acestea exista suport legal. Iordache Bostan s-a plins ca la ISJ ajung adrese referitoare chiar si la prima de instalare sau plata celor doua salarii la iesirea la pensie, etc. Slaba implicare a parintilor si proapsta comunicare cu autoritatile locale s-au aflat, de asemenea, pe lista neagra. "Unii sinteti director cu experienta si daca aveti primar nou incercati sa discutati, sa-i constientizati sa se implice in viata scolii, unii poate nici nu cunosc legile invatamintului", a subliniat Bostan. O alta nemultumire a vizat neutilizarea materialelor didactice cu care au fost dotate scolile, dar si tendinta de utilizare excesiva a metodelor expozitive de predare, lucru constatat la dascalii cu vechime. "Desi s-au investit bani, materilalele didactice lipsesc din predare. Citeodata pe ele se pune praful, iar laboratoarele stau inchise", a mai apostrofat seful ISJ, cu toate ca nu a prea reusit sa capteze atentia managerilor de scoli. Sefii invatamintului au aratat ca nu apreciaza nici criticile negative ale unor cadre didactice, care nici nu vin cu solutii in rezolvarea unor probleme, astfel ca mentin starea de stres si incertitudine in colectivitate. De altfel, la finele sedintei de ieri, adjunctul Emil Onea a facut si un top al proceselor pe care le are institutia, aducind in discutie citiva "reclamagii notorii", care isi petrec mai mult timp prin tribunale, decit la catedra. (Camelia STANILA)